dring. tips gevraagd doorrijden paard : anders vzpaard kwijt

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jolliegirl

dring. tips gevraagd doorrijden paard : anders vzpaard kwijt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-06 23:57

tsja.. rij d'r nu 8 maanden, en vandaga kwam de eigenaar er dus een beetje achter dat er niet vele vooruitgang is
het gaat om een 8jarige merrie.. die gewoon doorgereden moet worden.

zodra het binnenbeen eraan ligt moet ze gewoon direct opzij gaan
hoe kan ik dit bereiken, ik krijg tot de zomer de kans (juli ong.) daarna zien we verder of ik stop, of er iemand bijkomt, of dat ik de andere blijf rijden

ik wil lessen gaan nemen, maar heb niet veel geld, dus met tips zou k ook erg ver komen.(zit nog op school)
ze heetf geen stelling in de bochten ik rij alleen maar van hand veranderen en voltes , maar hoe krijg ik de stelling erin (ze hoeft niet aan de teugel enzo) maar gewoon ze is zo stijf als wat, na tijdje gaat het redelijk
ze kan niet galloperen, nouja gaat nu redelijk, maar de bak (weiland) is te glad, eigenarese heeft er begrip voor dat het ook daaraan ligt, dus het galloperen laat ik achterwegen
maar er MOET gewoon verandering inkomen!!

ik wil d'r niet kwijt, dus k moet er zelf ook voor gaan!

d'r spieren beginnen wel alweer terug te komen, dat gaat goed, maar de stelling en reactie op het been niet, ik rij inmiddels met ene spoortje (of verpest ik haar daarmee?)

als ze niet op mijn been reageert, tik achter mijn kuit??
dan gaat ze draven.. inhouden of rustig terugnemen volte indraaien en dezelfde bocht nog eens doen???

ik heb echt tips nodig, en ja ik ga opzoekn naar lessen

het zelf uitvogelen door maar wat aan te vogelen heb k de ervaring niet voor, en begin ik dus niet aan, tips zijn altijd welkom, en ik probeer het ook zeker!

als iemand tips heeft,alles is welkom, er moet echt wat aan gedaan worden
Mocht er nog iemand in omg. beilen zijn die ene instructiediploma heetf en voor ene haalbaar bedrag mij zou willen lesgeven eens in de zoveel tijd, zou k daar erg blij mee zijn!!

magic_lover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 00:15

ik zal eerst proberen haar wat soepeler te krijgen dus veel voltes links om rechts om achtjes.. slange voltes etc..

dan kun je beginnen op de volte wat sluiten en open (moet ze ook voor je been opzij gaan..) gaat dat goed dan kun je proberen naast de A-C lijn af te wenden en dan wijken.

veel overgangen dat ze aan been komt en dus veel bochtjes rijden,
als je de hoek door rijd moeten ze eigenlijk ook buigen. dus net zoals op de volte zegmaar.

beste kun je gewoon les nemen, eventueel 1 keer dan kun je ook alweer een poosje vooruit.. die kunnen je net even wat makelijker helpen dan over de computer

Succes iig

Sando

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 00:23

Echt meid, jij hebt les nodig. Je zegt dat je gaat zoeken, maar dat is ook de enige oplossing. Via bokt dit allemaal uit te leggen is geen beginnen aan. Ik lees een hoop tegenstrijdige dingen. En wat me helemaal opvalt.. Paard moet de zijwaartse gangen kennen maar stelling en buiging kent het paard niet eens. Dus je bereikt hier helemaal niets mee. Rijdt de eigenarsesse hem wel

magic_lover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 00:24

Sando schreef:
Echt meid, jij hebt les nodig. Je zegt dat je gaat zoeken, maar dat is ook de enige oplossing. Via bokt dit allemaal uit te leggen is geen beginnen aan. Ik lees een hoop tegenstrijdige dingen. En wat me helemaal opvalt.. Paard moet de zijwaartse gangen kennen maar stelling en buiging kent het paard niet eens. Dus je bereikt hier helemaal niets mee. Rijdt de eigenarsesse hem wel

idd als een paard geen stelling en buiging heeft kan het ook niet wijken

dus daar moet je eerst aan werken

verstandigste is gewoon les te nemen dan maar wat geld.. dat moet je er dan maar voor over hebben wil je hem blijven rijden

charmar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 00:33

Denk dat hoe magic-lover 't beschreven heeft je't het beste kunt doen, veel overgangen, en ook gewoon het halthouden en dan weer weg in stap of draf, gewoon't paard aan je been krijgen alvorens te gaan wijken. En niet gelijk het wijjken gaan doen vanaf a-c lijn maar eerst voltes openen en sluiten is voor't paard makkelijker en op die manier reageert hij én op je been én kan ook makkelijker stelling nemen. Veel suc6 ermee... en idd LES!!!!!

Jolliegirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-06 00:40

jullie snappen me niet, ze hoeft gene zijgangen te kennen
maar ze moet met buitenrijden gewoon direct de berm in schieten als de eigenarese haar bene aanlegt

nee ze rijdt zelf niet, dara ben ik voor
en nee ik ga niet zelf wat aankloten, kep ervaring zat met rijden, maar met DOORrijden heb ik geen ervaringen, van fouten moet je leren, en 1,2,3 les nemen gaat niet zo makkelijk. ben er druk mee bezig
het gaat erom dat ze gewoon stelling krijgt, en houd, soepel word, en op mn bene naar buiten, niets wijken, niets zijgangen dat hoeft allemaal niet, maar ze moet in gevraarlijke situarties buiten gewoon in een keer de berm in kunnen schieten!

magic_lover : of ik neen jou reactie banketstaaf op , of k snap hem niet

''Dan maar wat geld'' -- uhm als je het geld er niet voor hebt...?
mijn ouders gaan echt niet ff zomaar les voor mij betalen, ik ben druk op zoek naar een krantenwijkje, daar zou ik les van kunnen betalen, heb het er ook ZEKER voor over!

nouja net nog even contact met de eigenarese gehad: we halen binnenkort de cultivator door het land(bak..) zodat alles lekker opdroogt en dan gaan we eens even alles op een rijtje zetten, en dan wachten we tot de zomer af

vat dit niet verkeerd op, ik doe zeker wat met de tips, ga morgen meteen die voltes even oefenen, en vele van hand veranderen

ze is ook behoorlik scheef, omdat ik heb leren rijden op mijn buitenteugel, en zij kan dat dus niet, dus dat moet er bij mij ook ff uit (tsja maneges, en ongediplomeerde instructies)

bedankt voor alle tips!

magic_lover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 00:46

ik bedoel die opmerking helmaal niet banketstaaf hoor in tegendeel

maar ik heb zo van als ik er echt voor wil gaan dan probeer ik er alles aan te doen om les of iets dergelijks te krijgen, als je het echt niet kan betalen oke dat kan natuurlijk ook (niet iedereen is heel rijk )

maar het handigste is gewoon les nemen die kan je dan terplekke helpen enz en dat is net wat makelijker dan over internet

edit:

over dat scheef zijn, ik ben met mijn 3 jarige daar nu ook mee bezig loopt rechtsom ook scheef met het hoofd..
heeft de staleigenaar(tevens instructrische) gezegt, je moet niet alleen met je teugels sturen ook met je benen.(klinkt logisch ja) en dat werkte heel goed moet ik zeggen ze begon al wat rechter te lopen.

naja iig succes en we horen wel hoe het ging

charmar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 01:35

Oke ze hoeft dus niet te wijken... maar moet wel direct opZIJ gaan de berm in... is toch een opdracht die te maken heeft met wijken, ook al is't maar 1 pas die je nodig hebt, je moet haar dus gaan leren wijken voor je been... in jouw geval wijken naar de berm om't zo maar ff te zeggen. 1 stap opzij is ook wijken en de manier zoals beschreven is de manier om dat dus het beste te gaan proberen en aan te leren.

Citaat:
maar ze moet met buitenrijden gewoon direct de berm in schieten als de eigenarese haar bene aanlegt

rijd ze nou wel of niet zelf? ik begrijp'm ff niet?

Sily

Re: dring. tips gevraagd doorrijden paard : anders vzpaard k

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 02:17

Wat bedoel je met rijden op je buitenteugel, ik doe namelijk ook een heleboel dingen met mijn buitenteugel, maar heb dit juist in prive lessen zo geleerd.

Zoals gezegd veel overgangen stap draf en schijnovergangen, dus helemaal terug nemen tot aan bijna stap en dan weer vooruit in draf.

Wij hebben toen mijn paard jong was veel gedraaid op mijn benen, dus gewoon stappen en dan bv rechterbeen aanduwen tot ze opzij ging en dan belonen zodat ze echt zou reageren op het been, in het begin leunde ik dan ook wat die kant op zodat ze hem even door zou krijgen en later werd dat dus alleen been en dan ging ze opzij.
(misschien een beetje onduidelijk maar dat krijg je met internet)

Stelling kan je beginnen in stap, en dan duidelijk vragen, niet alleen in de hoek maar je kan ook een lange zijde vragen.
Begrens met je buitenteugel (buitenteugel tegen de hals) en breng je binnenteugels iets naar binnen (niet naar je toe maar van de hals af)
Hou je binnenbeen lang en leg deze aan (alsof je haar er omheen wil draaien) en begrens met je buitenbeen.
Op de lange zijde kan je je binnenbeen iets naar voren leggen zodat je haar belet gelijk de hoek om te vallen zodat ze wel naar binnen kijkt, maar niet "de hoek om gaat".

Dit kan je natuurlijk allemaal oefenen met voltes en slangenvoltes.
Waar ze ook lekker actief van worden is draven een slangenvolte doen, bij de A-X lijn terug naar stap en dan weer aandraven, en dat bij elke boog (krijg je die van mij echt heet en voorwaarts mee, op een fijne manier)

Het is allemaal een beetje moeilijk uit leggen, dus als het niet duidelijk is gil je maar even (desnoods via PB)

mariska1989

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 09:11

Ik ben het helemaal met silly eens, zo heb ik het ook geleerd

Haal wel je spoortje eraf; dit is om de hulpen te verfijnen, niet om haar even de hoeken door te douwen, dit zou met gewoon been ook moeten lukken. het gaat ook niet zo 1 2 3 maar je moet met de kleine dingen al blij zijn.

misschien is longeren en bijzetten een optie?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 09:52

VMR --> RT

WowAmigo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 10:44

Ik ben overigens van mening dat als de eigenaar zo nodig vindt dat je dat paard moet verbeteren dat ie dan zelf maar eens lessen voor je mag gaan regelen! Ik neem aan dat je geen geld krijgt voor het rijden, dus als hij bepaalde eisen gaat stellen dan mag hij er zelf ook wel wat voor doen. Misschien kan je de kosten delen?

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 10:47

Is er van te voren afgesproken dat je het paard zou verbeteren? Rij je al 8 maanden alleen maar wat voltes zonder stelling? Kun jij een paard wel doorrijden en leren wijken? Les is toch echt de enige oplossing...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 12:23

Ik vind dit geen 'doorrijden', dit is basiswerk, maar okay

Paard is stijf. Oplossing: heel veel buigingsoefeningen. Voltes halve baan, slangevoltes, gewoon zoveel mogelijk buiten links en rechts.

Paard valt door het binnenbeen. Oplossing: consequenter zijn met het binnenbeen. Zodra het paard begint te hangen, tik je hem met je kuit eraf. Geen reactie? 'Kietelen' met je been (kort en snel en niet in een bepaald ritme opzij tikken.) Nog geen reactie? Tik met de zweep achter je kuit. Als je de eerste keren haar echt even opzij laat springen en je blijft er consequent mee dan kent ze het snel genoeg. Als ze soepeler wordt gaat het vanzelf beter daarna.

Paard wil niet galopperen. Oplossing: werken aan de reactie op het been en de balans van het paard. Ook weer: als het paard soepeler wordt, het binnenachterbeen onder durft te plaatsen dan verbetert het wel. Verder werken aan de reactie op het been: overgangen en schijnovergangen maken en reactie eisen op dezelfde manier als je haar voor het binnenbeen opzij zet. Erop letten dat je zelf niet met je hand de voorwaartse beweging blokkeert.

Met alle adviezen kun je wel wat verder, maar ik wil toch dringend les adviseren. Desnoods laat je eens in de twee weken voor een tientje per uur iemand komen. Beter minder hulp dan helemaal geen hulp.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 12:30

Jolliegirl schreef:
als ze niet op mijn been reageert, tik achter mijn kuit??
dan gaat ze draven.. inhouden of rustig terugnemen volte indraaien en dezelfde bocht nog eens doen???

De eerste keren zoekt ze nog naar wat je wil.
Draaft ze op haar dooie akkertje weg dan geef je nog been bij en rijd je ff flink voorwaarts, zodat duidelijk is dat je voorwaarts bedoelt.
Draaft ze wel actief weg, dan laat je haar een stukje verder draven, beloont haar uitgebreid, neemt haar daarna rustig terug en doet het opnieuw. Ze heeft immers gedaan wat je vroeg, voorwaarts gaan, alleen de reactie is nog wat te groot. Zou je er gelijk de rem opzetten dan snapt ze het niet meer.

In een later stadium waarin ze prima weet wat jij bedoelt met dat been en ze reageert overdreven dan vang je natuurlijk wat eerder op maar nooit zo dat je op het gas drukt (been geeft), paard reageert en jij trekt gelijk aan de rem(neemt haar abrupt terug) want dat is veel te verwarrend.

Ludora

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 12:36

Even een vraagje tussendoor. Als de eigenaar van het paard vindt dat er niet genoeg vooruitgang in zit en jij duidelijk begeleiding nodig hebt, omdat je zoals je zelf al aangeeft het niet alleen kan, maar wel heel graag wil. Kan die eigenaar jou dan niet wat begeleiden ???

Kijk aan de tips hierboven heb je natuurlijk ook wat, maar hoe weet je nu zelf dat het het gewenste resultaat in de ogen van de eigenaar heeft. Ik zou gewoon vragen of hij/zij jou een paar keer kan begeleiden omdat je niet goed weet hoe je bepaalde dingen kan oplossen.

Zo voelt hij ook aan jou dat je écht wel wil !!!

Sando

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 14:01

Een paard leren om een berm in te schieten dmv zijwaarts is wel degelijk een zijgang. Al zie ik het nut er niet van in om dat een paard zo te leren. Een scheef paard rechtrijden lukt je echt niet dmv een paar tips hier, ik haal uit je teksten dat je niet zo heel veel rijervaring hebt en een scheef paard corrigeren is niet zomaar iets.

Jolliegirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-06 16:18

de eigenarese woont in groningen, die rijd soms buiten (met z'n 2e dus, ik op de andere pony)
afentoe (zomers) geeft ze me les, zij kent het paard uiteraard door en dood
ik moet zelf de lessen regelen, komt goed, heb vandaga overlegt met mn ouders

rijervaring heb ik zeker wel, maar ervaring met jonge paarden daar mis ik iets is (ze is niet jong, van jong(leeftijd) maar jong qua wat ze kan..)

bedankt voor de tips, heb ze voor mezelf evne opgeschreven en uitgevogeld wat er bedoeld word en ik snap ze, ga straks even half uurtje rijden en even poging doen

longeren met bijzet schiet nu nog niet op (te nat land, ook daar ligt het aan) dat komt over een maandje nog wel!
en paard WIL niet galloperen, dat klopt niet
ze wil wel, ze kan het ook wel, maar amper de bocht door, gewoon nog geen evenwicht ze is niet meer dan zadelmak als t ware, en een beetje ingereden!

Mieky

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 17:42

Jolliegirl schreef:
de eigenarese woont in groningen, die rijd soms buiten (met z'n 2e dus, ik op de andere pony)
afentoe (zomers) geeft ze me les, zij kent het paard uiteraard
door en dood

Ongelukkige typfout

Jolliegirl schreef:
ze wil wel, ze kan het ook wel, maar amper de bocht door, gewoon nog geen evenwicht ze is niet meer dan zadelmak als t ware, en een beetje ingereden!

Heb jij dat paard ingereden? Want na 8 maanden is een paard toch wel meer dan zadelmak lijkt mij (zeker als het om een 8 jarig paard gaat)...

Jolliegirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-06 18:59

nee ze heetf d'r zelf ingereden toen ze 3 was, toen heeft ze tot d'r 5e niets meer gedaan, toen is ze een jaartje doorgereden, en toen is ze weer 2 jaar stilgezet (wegens het gaan naar amerika van de eigenares)
en nu rij ik d'r 8 maanden, er is zeker wle voorruitgang, ze kan normaal draven, maar ze is gewoon in de war waarschijnlijk verteld de eigennarese me

Volgende week de manege opbellen voor lessen tot er ene bak aan huis is! dan maar wat betalen hebben mijn ouders gezecht.
linksom ging vandaaggoed, wijken ook echt! alleen rechtsom is een groot probleem, ze reageert daarNIET op mijn been

ik laat volgende weke horen hoe het zit met de lessen, nogmaals bedankt voor de tips!

griebels

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 23:07

Zonder ruggebruik kun je ook niet wijken
Dus eerst zorgen dat het paard zijn rug gebruikt.

djodjodjo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 23:15

Waarom nu al wijken?
Fijn dat je les gaat nemen! En verder kan ik je ook weinig vertellen, sorry!

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 23:25

Allereerst niet beginnen aan wijken en dergelijke als je de BASIS niet beheerst. Dus gewoon simpel houden.
Verder een hele goedkope oplossing is naar de bibliotheek gaan of paardevrienden vragen om paardeboeken zodat je in ieder geval de theorie leert beheersen.

Praktijk is natuurlijk altijd anders maar theorie is een waardevol hulpmiddel.

Sisim

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 23:29

Je schrijft dat het weiland waarin je rijdt te glad is en je daarom niet galopeerd. Misschien gaat de rest ook zo beroerd omdat het paard amper grip heeft. Misschien kalkoenen indraaien? Een goede bak zoeken om in te rijden?

Jolliegirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-06 00:18

ze heeft geen ijzers, maar land is nu zo goed als droog, van de week de cultivator erdoorhene zodat het echt droog word

bak komt als het goed is binnenkort, en snel!

ik doe het voorlopig rustig aan, word donderdag door de manege teruggebeld, en de trailer word binnekort ook in orde gemaakt

toch bedankt voor de tips, er komt dus les!