Schrikachtig, niet aan het been en niet nageven.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ntlie_

Schrikachtig, niet aan het been en niet nageven.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-06 20:04

Hoi,

Ik rijd nu al meer dan een jaar op mijn verzorgpaardje Chuwaz, een ex-manegepaard.
Ik merk wel dat er een heel klein beetje verbetering in zit met het begin, maar het kan nog veel beter.
Alleen weet ik niet precies hoe, want ik krijg sommige dingen gewoon moeilijk voor elkaar.

Zo is hij in de achterste hoek van de bak erg schrikachtig. Hij gaat er dan vaak vandoor en durft dan wel eens een gemene bok te geven.
Vooruit drijven en de teugels goed op maat doe ik dan wel, maar ik heb het idee dat het niet veel helpt..

Ook is hij maar heel slecht aan het been. Ik kan overgangen rijden, drijven, tikjes erbij, het helpt allemaal niet.
Zijn eigenaresse rijdt hem met sporen, maar ik vind het geen goed idee om hem met sporen vooruit te prikken, straks reageert hij daar ook niet meer op

En naast al deze dingen hebben we nog het probleem nageven. Ook als ik hem eindelijk goed voorwaarts heb doet hij het nog niet.
Alleen als ik de teugels helemaal los laat, dus zonder druk, gaat hij uit zichzelf. Maar als ik de teugels dan weer op pak gaat gelijk z'n hoofd weer omhoog en dat is natuurlijk niet de bedoeling
Ik weet niet goed hoe ik dat aan moet pakken, ik heb geen zin om hem in z'n bek te zitten snokken om hem naar beneden te krijgen..

Waarschijnlijk krijg ik over een poosje les, maar het zou fijn zijn als jullie wat tips voor me hadden zodat ik voorlopig zelf een beetje vooruit kan

Alvast bedankt!

Nathalie.

Nienke_a

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 20:22

Veel dingen zei je zelf al, maar ik zou proberen als hij die hoek niet door will laat hem daar in het begin dan niet doorheen gaan, went gewoon eerder af. en steeds later zodat je er uiteindelijk wel doorheen gaat. En laat hem bij jouw blijven doe de meest onverwachte dingen opeens stilstaan en weer vooruit en terug of draai opeens om het maakt niet uit als hij maar op jouw gaat letten. Bokken gewoon negeren! rijd gewoon verder of er niks aan de hand is dan vind hij het ook niet meer leuk!

Als hij eenmaal aan je been is door veel overgangen en bij jouw blijven word hij vanzelf nageeflijker en gaat je hand zoeken, het kost alleen tijd en geduld!

suc6 ermee!

Patriciavt

Re: Schrikachtig, niet aan het been en niet nageven.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 01:54

Aha, bekend probleem....

Je gaat rijden, je paard let op alles behalve op jouw, reageerd niet goed op je been het zijn hoofd zit zowat in de sterren...
Wat ik moest ('t is nog niet super hoor, maar we werken hard) doen met priveles is flink aan het been rijden, dus reageren op elke beendruk die je geeft, maakt niet uit in welke gang. Het paard leert dan zelf 'vooruit' te denken. Op het moment dat dat zo is kun je aan de voorkant wat meer druk geven en wat gaan 'friemelen' maar zodra je merkt dat hij minder reageerd op je been dat probleem eerst weer aanpakken. Bij mij was het zo hoe meer hij op eigen benen ging lopen, hoe fijner hij werd in de aanleuning.
Verder rij ik veel overgangen en figuren om hem met zijn concentratie bij mij te houden en het 'schrikken' is echt een heel stuk minder geworden. Ik gebruik zelf ook heel veel stem tijdens het rijden en dat werkt bij mij ook heel positief.
Het is natuurlijk uitzoeken wat voor jouw paardje het beste is gezien het feit dat elk paard natuurlijk anders is! Daarom raad ik je aan om gewoon lekker les te nemen!!! Je zult zien dat die individuele aandacht voor jouw en je paard je goed zal doen!!!

Succes ermee en ik hoop voor je dat het snel beter gaat!

Tinkebel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 09:39

Eigenlijk deed m'n verzorgpony deze dingen ook, alleen dan in mindere vorm denk ik

Over dat schrikken, tsjah, probeer iig zelf niet bang te worden. Ga bijvoorbeeld gewoon voor in de bak rijden op de volte, en maak deze telkens wat groter, en blijf belonen zolang hij niet schrikt Als hij toch schrikt, roep je iets van 'ho' of 'nee' en neem je hem gewoon terug, en dat mag best met een iets strengere hand, mits het aanstellen is, maar gebruik ook je zit en stem er dus goed bij. Ik heb dat ook gehad met m'n pony, en het is nog steeds niet helemaal over. Maar ik heb nu wel geleerd om niet bang te zijn, en alles júist voorwaarts op te lossen, dus als ze ergens naar keek, gewoon voorwaarts drijven en vrolijk verder rijden. Als ze schrikt, gewoon terugnemen, en vrolijk doorrijden. Galopeert ze weg ? Prima, maar dan stopt ze pas met galoperen als jij dat zegt. Dus probeer uit dat schrikken toch iets positiefs te halen
Daarnaast is het misschien ook een kwestie van vertrouwen winnen

Over dat (niet) voorwaarts rijden. Je noemt zelf eigenlijk al de fout, en die ligt niet bij jou maar bij de eigenaresse. Wat ik er van begrijp is dat de eigenaresse ze om doet om hem voorwaarts te prikken ? Dan zit de fout dus bij haar, en niet bij jou. Misschien kun je met haar overleggen en vertellen hoe jij er over denkt en netjes vragen of ze in staat is om haar sporen af te doen. En of ze dat wel of niet doet, de enige tip voor voorwaarts is consequent blijven. Dus been is voorwaarts, en zo niet direct een tik met de zweep. Denk er wel om dat je niet alleen boos word op de boze momenten, maar ook heel erg beloont als hij wél voorwaarts is.

En dan het nageven. Ik denk dat je met les dat probleem voor een groot deel al kan oplossen hoor maar goed. Laat je teugels dan maar wat langer, en als hij nageeft gewoon belonen. Lekker gaan rijden, en héél sneaky je teugels centimeter voor centimeter korter pakken. En dan hoef je ze niet meteen heel strak, maar als je in de richting van een normale lengte komt is dat al heel goed. Als je de teugels eenmaal kort hebt, houd ze dan niet een kwartier zo, maar doe het 5 of 10 minuten, en laat je paardje dan weer even lang (halsstrekken oid )

Maar behalve deze tips zou ik als ik jou was ook eens nakijken of het zadel goed ligt

hardi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 12:01

Punt 1: Schrikken in de hoek:

Probeer in het begin deze hoek dan even te vermijden. Als je paard bijv. schrikt op de korte zijde bij C, ga dan een volte rijden bij A. Als hij daar braaf zijn volte loopt, verleg de volte dan langzaam naar C. Probeer dan goed je stelling naar binnen te houden.
Als dit niet werkt, wil het ook nog weleens werken om achter een ander paard die befaamde enge hoek door te rijden. Als dit dan lukt went het paard voor je, voor die enge hoek af en rijdt jij door.

Punt 2: Niet aan het been.

Actie is Reactie. Als jij heel consequent blijft, gaat je paard vanzelf voorwaarts denken. Het ene paard pakt dit wat makkelijker op als de andere, maar dit is alleen op te lossen door consequent te blijven. Been en je paard moet vertrekken. Doet hij dit niet, geef je nog een keer been en een klein tikje achter je kuit. Zodra je paard dan vertrekt, laat jij je been lang langs je paard en niet continu blijven drijven. Als hij dan weer terug komt geef jij weer been en vraagt dus weer om een reactie naar voren.
Veel overgangen en schakelen in tempo.

Punt 3: Niet nageven:

Jij zegt dat als je je paard een lange teugel geeft dat hij dan nageeft. Hier geeft je paard niet na, maar valt op de voorhand en loopt van het achterbeen af.
Rijdt hier alleen met kontakt teugel en met je been naar je hand toe. Het paard moet het achterbeen meer door gaan geven naar voren (onder massa plaatsen) en zijn rug los gaan laten. Als hij dit doet gaat hij vanzelf je hand opzoeken en dus nageven.
Belangrijk hier is dat het paard EERST goed aan de hulpen (been) moet zijn.

Hoop dat je hier in ieder geval al wat aan hebt en weet zeker dat er nog heel wat tips zullen volgen.

Succes in ieder geval.

Ntlie_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-06 15:51

Allemaal hardstikke bedankt voor de tips! Ik ga het a.s vrijdag gelijk uitproberen, hopelijk werkt het een beetje.
Waarschijnlijk heb ik zondag weer een keertje les, en over een maand of twee elke week vast les.

Voor het schrikken ga ik idd maar eens op de volte rijden bij de niet enge hoek en dan steeds die volte steeds groter maken totdat hij gewoon heel de bak doorloopt.

Dan aan het been, tsja daar kreeg ik dezelfde soort tips als ik al mee bezig was; veel overgangen rijden, en geen reactie is tik erbij.
Ik zal idd ook eens met de eigenaresse overleggen over die sporen van haar..

En dan het nageeflijke, ik ben daar niet echt veel mee bezig omdat ik het voorwaartse toch een stuk belangrijker vind.
Maar wat ik hieruit opmaak is dat het niet goed is om de teugels los te laten zodat hij zijn hoofd netjes buigt omdat hij dan op de voorhand gaat lopen (dat is inderdaad zo, als ik dat op foto's bekijk).
Gewoon druk houden en er naartoe blijven drijven.

Nou, nogmaals heel erg bedankt, ik denk dat ik er wel wat aan heb, en meerdere tips zijn natuurlijk altijd welkom!

hardi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 17:06

Jessiejl0ve schreef:
Allemaal hardstikke bedankt voor de tips! Ik ga het a.s vrijdag gelijk uitproberen, hopelijk werkt het een beetje.
Waarschijnlijk heb ik zondag weer een keertje les, en over een maand of twee elke week vast les.

Voor het schrikken ga ik idd maar eens op de volte rijden bij de niet enge hoek en dan steeds die volte steeds groter maken totdat hij gewoon heel de bak doorloopt.

Dan aan het been, tsja daar kreeg ik dezelfde soort tips als ik al mee bezig was; veel overgangen rijden, en geen reactie is tik erbij.
Ik zal idd ook eens met de eigenaresse overleggen over die sporen van haar..

En dan het nageeflijke, ik ben daar niet echt veel mee bezig omdat ik het voorwaartse toch een stuk belangrijker vind.
Maar wat ik hieruit opmaak is dat het niet goed is om de teugels los te laten zodat hij zijn hoofd netjes buigt omdat hij dan op de voorhand gaat lopen (dat is inderdaad zo, als ik dat op foto's bekijk).
Gewoon druk houden en er naartoe blijven drijven.

Nou, nogmaals heel erg bedankt, ik denk dat ik er wel wat aan heb, en meerdere tips zijn natuurlijk altijd welkom!

Punt 2: Aan het been.

Hier is het echt een kwestie van de aanhouder wint. Jij moet heel consequent blijven en nooit genoegen nemen met geen reactie. Als je dit doet, gaat je paard die voorwaartse drang krijgen.

Punt 3: Nageeflijk rijden.

Hier is het inderdaad een kwestie van simpel kontaktteugel en met een meeverende hand de beweging van het paard volgen. Jij rijdt hem met je been naar je hand toe en zal merken dat het paard dan jou hand op gaat zoeken en krijgt dan een durk op je teugels . Voor die druk moet je rijden. Het paard zoekt dus jou hand en niet jij als ruiter de mond van het paard.

Succes