Arabiertje @ work

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

vemrulz

Arabiertje @ work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-06 16:39

Sinds een week mag Fleur [fleur_aron op bokt] een nieuwe pensionpony op de manege rijden, dat vrouwtje was er blij mee dat ze dat zo graag wilde omdat ze zelf bijna nooit tijd heeft. Ik mag er nu ook elke zaterdag op rijden.

Ze heet Friendly en staat op de manege waar Fleur en ik rijden, en is een 7 jarige merrie die nog niet zo lang ingereden was.

Fleur heeft er van de week 2x op gereden, dat was niet zo succesvol. Alles was eng, de hele tijd bokken enzo.

Toen besloten we gisteren om voor het rijden te longeren
Toen kon ze lekker al haar bokkensprongen kwijt, en onder het rijden was ze echt een totaal andere pony! Super lief, niet meer schrikken enzo.

Het ziet er nog allemaal niet zo perfect uit maar dit is de 3e keer dat Fleur er op rijd en de 1e keer dat ik er op rijd, den ze is ook nog niet zo lang ingereden.

Galop gaat nog erg moeilijk, dan gaat ze heel hard draven, en zit je eenmaal in galop dan gaat ze als je een bocht omgaat helemaal met haar hoofd omhoog en valt ze weer in draf, dus daar moeten we aan gaan werken. Ik ben iig heel blij voor Fleur dat ze mag rijden!4

fotos gemaakt met minidigi, dus verschrikkelijke fotos indd.

1 » longeren
Afbeelding

2
Afbeelding

3
Afbeelding

4 » Ik in stap
Afbeelding

5 » Lekker duidelijk ja
Afbeelding

6 » Draf
Afbeelding

7 » Raar moment, waarschijnlijk poging tot galop
Afbeelding

8 »
Afbeelding

9 » Galop.. hm ik doe raar met mn handen zeg, heb teugels ook beetje lang omdat als je ze kort pakt gaat ze met haar hoofd schudden
Afbeelding

vanaf hier fleur erop

10 » Fleur en Friendly
Afbeelding

11 » Stap
Afbeelding

12 » Hier ook weer dat hoofd omhoog , "ik ga mooi niet in galop "
Afbeelding

13
Afbeelding

14 » Weer die galop he..
Afbeelding

15
Afbeelding

16 » Ik nog keer aan het draven
Afbeelding

17 »
Afbeelding

18
Afbeelding

Iemand op de manege zij dat een martingaal misschien wel fijner was, omdat ze haar hoofd zo omhoog doet.

Sunrise_

Re: Arabiertje @ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 16:42

Leuk paardje is het hoor!

Oamaru

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 16:43

Als ze niet in galop wil, handen laaag

Cool beestje verder, heb je de foto's bewerkt? Lijkt net zo...

vemrulz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-06 16:48

ijslanderfan schreef:
Als ze niet in galop wil, handen laaag

Nee niet bewerkt.

Ja dat weet ik, maar dan gaat ze zo raar met haar hoofd schudden enzo en naja rare fotos ook sommige hoor

joortje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 16:49

Leuk diertje iris
Leuke fotos..

SnelleMarz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 16:54

ijslanderfan schreef:

Dat is haar minidigi die de foto's zo leuk bewerkt haha

Leuke foto's & een martingaaltje is misschien wel een verstandig idee.
Maar zodra jullie elkaar wat beter gaan vertrouwen is het misschien verstandiger om de pony eerst wat meer contact te laten zoeken met jou handen, dus dat ze uit zichzelf in de draf en stap al wat lager met haar hoofd gaat lopen en zichzelf dus meer ontspant.
Je ziet ook goed op die paar galop foto's, of poging tot galop foto's, dat ze zich echt eronder probeert uit te werken. Probeer gewoon wat aan de onstpanning en het vertrouwen te werken, voordat je écht wil gaan galoperen.
Ze moet eerst leren wát jullie van haar willen & wat de bedoeling is. Je zegt zelf, dat ze 't erg moeilijk vind en misschien snapt ze het gewoon niet helemaal.
Lekker oefenen aan de longeerlijn, dus haar daar vaak aan te galoperen, is ook goed. Dan 'leert' ze te galoperen, ook in een bocht.
Leuke pony & dat jullie er maar veel plezier van mogen beleven!

vemrulz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-06 16:55

Dankje voor tips Marz !
Maar aan de longe galopperen doet ze veel makkelijker, dan blijft ze ook gerust een paar rondjes achter elkaar zonder problemen doorgalopperen.

SnelleMarz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 17:04

vemrulz schreef:
Dankje voor tips Marz !
Maar aan de longe galopperen doet ze veel makkelijker, dan blijft ze ook gerust een paar rondjes achter elkaar zonder problemen doorgalopperen.

Ook met zadel erop?
Zo ja, misschien keer, aan de longe erop gaan zitten.
Misschien isset gewoon een klein krengetje dat ze 't niet doet met iemand erop, of misschien vind ze 't gewoon erg lastig als er iets of iemand op haar rug zit

vemrulz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-06 17:14

Ja ook met zadel erop, en heb er ook met de longe opgezeten. Als ze dan eenmaal in galop zit blijft ze ook doorgaan tot je zegt dat ze moet stoppen

Fleur_aron

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 18:26

jhaa indd !

lekkerding ist tog ok hea ?

TopLadyI

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 19:13

Leuke pony!

Ik denk zelf dat een martigaal niet zoveel zin heeft, deze pony is echt precies Misty als ik dat zo zie. Ik denk dat wanneer je er een martigaal omdoet dat deze pony zich er alleen maar meer tegen gaat verzetten, en dat er dan een knik in de teugels komt. En dan heb je helemaal niets meer te vertellen.

_loekie_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 19:15

is er niet gewoon iets mis met haar gebit?
Omdat ze ook met haar hoofd schud als jij je teugels aan neemt?

vemrulz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-06 19:40

_loekie_ schreef:

Hm misschien zou dat wel eens kunnen.
maar opzich in stap doet ze het niet

TopLadyI

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 19:59

vemrulz schreef:
_loekie_ schreef:

Hm misschien zou dat wel eens kunnen.
maar opzich in stap doet ze het niet

Misschien heeft ze last van haar rug.

koetjeboe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 20:02

Ik zou zeggen wacht nog even met galoperen en zorg dat ze eerst in draf je had goed op zoekt.
en als je dan ga galoperen ga dan op je kont zitten.

Bren79

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 21:34

leuk beestje
En denk er ook om als ze het hoofd omhoog doet dat je dat niet met je handen doet zag ik op een paar foto´s succes in elk geval en met geduld kom je een heel ver

SnelleMarz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 22:35

vemrulz schreef:
Ja ook met zadel erop, en heb er ook met de longe opgezeten. Als ze dan eenmaal in galop zit blijft ze ook doorgaan tot je zegt dat ze moet stoppen

Hmm, apart.
Toch flink blijven oefenen daaraan, enzoals andere ook al suggeren.
Gebit & rug kunnen ook grote factoren spelen.
En in stap doet ze misschien wel braaf, omdat ze 't dan stuk minder voelt. Omdat de ruiter dan netjes stilzit & rustig is.
Misschien, als 't over een week nog zo erg is, toch keer iemand die er een beetje verstand van heeft, ernaar laten kijken
of evt. de eigenaar raadplegen of de pony dit altijd al heeft gedaan, enz.
Wat informatie vragen kan nooit kwaad!

TopLadyI

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 20:50

Schud ze ook met haar hoofd als je het zadel erop legt? Het is natuurlijk ook wel een beetje 'Arabiertjes eigen' dat ze met hun hoofd in de lucht lopen.

Bren79

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 21:04

Suziej schreef:
is natuurlijk ook wel een beetje 'Arabiertjes eigen' dat ze met hun hoofd in de lucht lopen.

hoe kom je daarbij??

TopLadyI

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 12:41

remsy schreef:
Suziej schreef:
is natuurlijk ook wel een beetje 'Arabiertjes eigen' dat ze met hun hoofd in de lucht lopen.

hoe kom je daarbij??

Veel Arabiertjes lopen met hun hoofd in de lucht hoor.

Bren79

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 13:39

Nou dan zal ik en velen met mij zeker op de uitzonderingen rijden Maar heb je het over de Volbloed Arabieren of over paarden met arabisch bloed?
En veel paarden moeten nog naar de hand zoeken als ze net zijn ingereden, en dat heeft niks met het ras e.d te maken gewoon de ervaring en op wat voor manier ze worden gereden.

MirandaMalik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 13:45

SnelleMarz schreef:
vemrulz schreef:
Dankje voor tips Marz !

Ook met zadel erop?
Zo ja, misschien keer, aan de longe erop gaan zitten.
Misschien isset gewoon een klein krengetje dat ze 't niet doet met iemand erop, of misschien vind ze 't gewoon erg lastig als er iets of iemand op haar rug zit

Hebben jullie dan nooit gehoord dat een jong paard opnieuw zijn evenwicht moet vinden met een ruiter erop?
Doordat er vrij veel gewicht bijkomt die voornamelijk op de voorhand zit ( je zit ongeveer achter de schouders) moet zo'n paard eerst leren dat allemaal opnieuw te doen, als jij 50 kilo erbij krijgt op bijv. je ene schouder loop je ook niet makkelijk weg, helemaal niet als je harder moet of een bocht om.
Dit paardje doet goed haar best, bijna elk jong paard heeft in het begin moeite met galop, heel normaal!
En het is niet goed voor haar als ze haar hoofd zo omhoog gooit,(ook een reactie omdat ze haar evenwicht kwijt is) want dan loopt ze met een holle rug en daar krijgt ze later weer last van.
Ga met een martingaal rijden, zo stoor je het paard minder en kan ze haar evenwicht makkelijker zoeken.
Je mag best galoperen, maar doe dat bijv. één rondje of een volte en ga dan weer terug, niet te lang maar een paar keer een kort stukje.
En zorg vooral dat jullie veel plezier hebben samen, dan komt het allemaal wel goed!

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 13:48

remsy schreef:
Nou dan zal ik en velen met mij zeker op de uitzonderingen rijden Maar heb je het over de Volbloed Arabieren of over paarden met arabisch bloed?
En veel paarden moeten nog naar de hand zoeken als ze net zijn ingereden, en dat heeft niks met het ras e.d te maken gewoon de ervaring en op wat voor manier ze worden gereden.

Jawel hoor, kijk maar eens naar mijn Arab!
Afbeelding

TopLadyI

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 14:39

remsy schreef:

Ik zeg niet dat het bij elke Arabier zo is, maar het is wel Arabier 'eigen' om met hun hoofd in de lucht te lopen. Tuurlijk kun je ze ook wel goed berijden. Maar als je er gewoon opzit en niets doet, lopen 9vd10 met hun neus in de lucht.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 16:04

Suziej schreef:
remsy schreef:

Ik zeg niet dat het bij elke Arabier zo is, maar het is wel Arabier 'eigen' om met hun hoofd in de lucht te lopen. Tuurlijk kun je ze ook wel goed berijden. Maar als je er gewoon opzit en niets doet, lopen 9vd10 met hun neus in de lucht.

Ik denk dat je bedoeld dat de meeste arabs erg gevoelig zijn, dus als je niets doet gaat het juist goed, maar als je je handen niet stil kunt houden dán gaat het mis en zal het paardje gelijk reageren door zijn hoofd omhoog te doen of te gaan schudden.
En als je het goed doet zijn het hele fijne paarden met een gouden mondje!