Het nut of doel van "aan de teugel".

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Antheya

Het nut of doel van "aan de teugel".

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-06 13:26

Ik weet dat er al veel topics zijn over aan de teugel rijden, maar die gaan allemaal over hoe het moet, en ik wil graag weten of het moet...

Dus ;
Moet een jong paard (4) voor de spierontwikkeling (of om andere redenen) persé aan de teugel rijden als je absoluut géén dressuur of springen en dergelijke wil doen ? (Dus recreatief/endurance.)

Graag reacties met goed onderbouwde argumenten.
Waarom wel, of waarom niet.
Laatst bijgewerkt door Apple op 19-03-06 17:18, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel duidelijker gemaakt

MyrtheJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 13:28

Voor de ontwikkeling van zn rug is het heel belangrijk dat hij jou gewicht op de goede manier leert dragen.. als jej e paard aan de teugel hebt lopen, loopt hij ook verzameld..

Sophie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 15:10

myrtheJ schreef:
Voor de ontwikkeling van zn rug is het heel belangrijk dat hij jou gewicht op de goede manier leert dragen.. als jej e paard aan de teugel hebt lopen, loopt hij ook verzameld..

Dit is niet waar. Een paard dat verzameld loopt, plaatst de achterhand onder de massa. Ik vind persoonlijk dat een jong paard naar de ontspanning toe moet worden gereden en dat doe je door hem laag in te stellen en hem lekker over z'n rug te laten lopen. Ik denk dat dit wel belangrijk is. Puur door de ontspanning die het jonge paard moet gaan vinden.

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 15:43

er is een centraal topic voor dit probleem, de topicstarter kan dus de vraag daar opnieuw stellen als die dat wil. ik tem even...

patsur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 16:53

eerst verzameling, dan aan de teugel. het hangt er vanaf wat voor bespiering je wil en wat voor een schema je hebt. Als je endurance wil gaan doen lijkt het me logisch dat je veel buiten rijd, om conditie op te bouwen en op verschillende soorten ondergrond leert lopen.

Fritsiej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 17:14

Aan de teugel is een paard al als hij/zij je hand volgt als je bijv. een kneepje geeft in je teugel en hij kijkt naar die kant. Een paard die afgebogen loopt hoeft trouwens ook niet verzameld te lopen

8nnemiek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 17:21

Je moet gewoon zorgen dat hij goed verzameld loopt, netjes zijn achterhand gebruikt.. Dan zal hij vanzelf ook wat gaan nageven.
Ik rijd zelf freestyle, ook recreatief. Ik rijd meestal met losse teugels, maar zorg wel dat hij zijn achterhand goed gebruikt en vorige zomer had hij echt mooie bespiering. Nu iets minder omdat we weinig rijden nu. Hij heeft nooit echt aan de teugel gelopen, maar geeft soms wel wat na als we even lekker bezig zijn. Ik denk dat je met aan de teugel lopen alleen meer bespiering krijgt in de hals.

Apple

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 17:22

Dit topic hoeft niet naar het centrale topic. Dit lijkt me namelijk meer een discussietopic over het nut of doel van het "aan de teugel" laten lopen. Een theoretische discussie dus.

Authentic

Re: Het nut of doel van "aan de teugel".

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 17:31

Om een paard goed jouw gewicht te kunnen laten dragen moet hij goed over z'n rug leren lopen, en z'n achterhand goed gebruiken. Als je paard dat doet loopt hij nageeflijk, en tsja dan gaan ze heel gemakkelijk met hun hoofd "aan de teugel" lopen. Maar er zijn ook mensen die denken dat ze hun paard goed rijden als ze hun paard aan de voorkant goed hebben lopen, maar de achterkant is het belangrijkst van goed paardrijden, en als je de achterkant eenmaal goed hebt komt de voorkant er al gauw achteraan.

Antheya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-06 18:11

Dus de conlusie is ;
Aan de teugel (de voorhand) komt vanzelf als de achterhand goed onder de massa zit ?

Eline_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 18:12

@ jus_dOrange,, K ben het helemaal met je eens;)

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 18:14

aan de teugel is zoveel als het bit en de hand accepteren. Is heel wat anders dan de nageeflijkheid die hier veel mee verward word

Fritsiej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 18:37

Hehe.. nog iemand die aan de teugel wat anders vind dan de nagevelijkheid/afbuigen

Antheya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-06 18:53

Oh oke, ik bedoel dus het afbuigen van de nek met 'aan de teugel'...

purple

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 19:10

aan de teugel lopen of in iedergeval laag, voorkomt oop rugklachten (ik zeg niet dat het nooit zal kunnen gebeuren) maar doordat je pony/paard hoog met z'n hoofd loopt trekt ie z'n rug-->hals spier kort waardoor ie hol kan gaan lopen (in z'n rug), en dan heb je een probleem Dit had de pony van m'n beste vriendin en mijn verzorgpony had daardoor last van haar rug

mickey1989

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 19:26

als een paard aan de teugel loopt is hij (meestal) ook ontspannen. (dat ligt er dan maar aan hóe je hem aan de teugel vraagt, dus gewoon rustig vragen en niet trekken zodat hij wel móet)
Wanneer hij aan de teugel loopt gehoorzaamt hij jou, wat belangrijk is in de dressuur. En het is goed voor de rug.
Maar als jij geen dressuur wil rijden, maar gewoon puur recreatief, dan hoef je je paard niet per se aan de teugel te vragen. Zolang je er rustig mee omgaat is er niets aan de hand

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 19:28

aan de teugel is niks meer dan het bit/ruiterhand accepteren......... aan de teugel is hetzelfde als AAN het been.......

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 19:56

Juist, er is ook een groot verschil tussen een paard dat aan de teugel loopt en een paard dat nageeflijk, ontspannen loopt.
Voor de recreatie vind ik het heel erg van belang dat je je paard na kunt laten geven!

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 22:25

Een paard is in de hand gesteld als:
1. het paard volledig ontspannen is
Het paard heeft dus nergens meer spanning of stijfheid in het lijf, dus niet in de kaak, niet in de nek, niet in de onderkaak, niet in de hals, niet in de rug, niet in de ledematen, niet in de gewrichten of spieren.
2. het paard aan de hulpen is:
Het paard stelt het bewegingsapparaat gewillig ter beschikking aan de wil van de ruiter. Het paard begrijpt de hulpen, reageert onvoorwaardelijk op de hulpen en reageert hier gewillig op.
a. aan de kuiten (aan het been)
b. aan het kruis
c. aan de teugel
3. het paard in evenwicht gaat

Voordat je met verdere dressuur oefeningen begint, is de voorwaarde of het uitgangspunt dat het paard in de hand gesteld is. Als er zaken fout gaan bij het rijden, moet je terug naar in de hand stellen van het paard.

Een paard hoort met:
1. met rustige , gelijkmatige, veerkrachtige passen gaan
2. bij rechtuit rijden recht gesteld zijn, de oren even hoog, in hoeken of wendigen zich schijnbaar vanzelf naar binnen stellen
3. rustig, gelijkmatig, onophoudelijk op het bit kauwen, zonder dit duidelijk te horen (dus niet met de tanden op het bit knarsen)
4. hoofd en hals rustig houden, niet met het hoofd slaan, ook niet bij tempowisselingen, ophoudingen en aandraven (vanaf de plaats), het mag ook hoofd en hals niet naar boven of omlaag strekken of richting borst buigen en daarbij de hals krommen, ook niet bij aanhoudingen. De hals moet een fraaie gewelfde lijn vertonen, zonder knik.
5. de staart stil dragen, dus er niet mee zwaaien of slaan

Een paard dat alleen knabbelt of kauwt op het bit of een gekromde hals laat zien, geeft geen teken van ontspannenheid. Je moet dit in het geheel zien. Als het geheel er niet is, is er geen ontspannenheid en is het paard niet in de hand gesteld. Deze twee punten worden vaak als kriterium gehanteerd om te bepalen of een paard in de hand gesteld is (wat dus niet juist is).

Als ruiter kan je controleren en voelen of het paard in de hand is gesteld.

Nemen we daar slechts het punt uit: het controleren of het paard aan de teugel is, dan kan je het paard er ten alle tijde toe brengen om:
1. het hoofd hoger of lager te dragen
2. de hals te strekken
3. zich te stellen
4. de stelling op te geven
5. de houding op te geven

Om dus te controleren of het paard aan de teugel is, moet je deze zaken dus controleren en voelen, dus voor:
1. handen omhoog of omlaag
2. ruiter geeft na zonder verandering in kuitdruk
3. ruiter geeft na in een hand zonder verandering in kuitdruk
4. ruiter geeft binnenteugel na op volte
5. ruiter geeft buitenteugel na op volte
(4. en 5. geven aan welke kant het paard nageeflijk is en aan welke kant er nog problemen zitten).
6. ruiter neemt teugels in een hand

De 6 proefjes geven aan of het paard aan de teugel is, je moet de
reacties dus kennen en voelen en op de goede manier interpreteren.

Het aan de teugel zijn is dus een van de voorwaarden om een paard in de hand te kunnen stellen. Dat geldt ook voor aan de kuit of aan het been zijn en de andere punten. (zie hiervoor).

Als het paard in de hand gesteld is, kun je met het echte werk beginnen.....

Zo is het er lang geleden ingeramd.
Laatst bijgewerkt door Goofy44 op 19-03-06 22:37, in het totaal 2 keer bewerkt

mariettek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 22:31

Wow, mooi gezegt Goofy44!

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 12:45

Dressuur is geen ´kunstjes´ vertonen maar veelal gymnasticeren en soepel krijgen en houden van je paard. Als je je paard actief en soepel rijdt, je paard goed aan de hulpen staat dan is het zeer waarschijnlijk dat een paard de hand op gaat zoeken en gaat nageven. Een jong paard moét dus niet aan de teugel, maar als een jong paard correct is aangereden zal deze wel de hand opzoeken. Ook een recreatief gereden paard zal dit op zijn tijd wel doen. Tenzij deze niet door de ruiter gymnasticerend wordt gereden. Ook recreatie paarden horen goed aan de hulpen te staan en behoren soepel gehouden te worden door de ruiter. Een los paard zit volgens mij beter in zijn vel, dan een stijf en stram paard dat passief op buitenritten alleen maar wordt gereden.

MyrtheJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 17:39

Sfiejj schreef:
myrtheJ schreef:

Dit is niet waar. Een paard dat verzameld loopt, plaatst de achterhand onder de massa. Ik vind persoonlijk dat een jong paard naar de ontspanning toe moet worden gereden en dat doe je door hem laag in te stellen en hem lekker over z'n rug te laten lopen. Ik denk dat dit wel belangrijk is. Puur door de ontspanning die het jonge paard moet gaan vinden.

Maar als je paard 'goed' verzameld loopt, loopt hij wel aan de teugel Dat bedoelde ik eigenlijk.

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 20:48

Ik ben het weer helemaal met Goofy44 eens!
Alleen gaat hij wat minder in op de noodzaak van het in de hand stellen.
Al is het wel voor de hand liggend waarom; voor ieder paard is het immers noodzakelijk dat hij ontspannen en in evenwicht gaat en gehoorzaam aan de hulpen is.

Een leuke uitleg die ik eens hoorde, was de volgende: loop eens voorovergebogen met je armen naar beneden hangend, een beetje als een paard dus. Als je je hoofd nu sterk omhoog buigt, trek je al gauw je rug hol. Als je dit overdrijft, dus je rug flink hol trekt, kan je geen grote passen meer maken met je achterbenen. Laat je je hoofd hangen en houd je je rug bol, dan kan je je benen wel ver naar voren plaatsen.

Ik wil nog wel even benadrukken dat aan de teugel beslist niet betekent dat ie met zn hoofd op de loodlijn loopt. Evenmin betekent aan de teugel dat het paard verzameld loopt. Daar is een jong paard nog helemaal niet aan toe!

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 23:02

Ik vind dat dressuur voor elk paard belangrijk is, want elk paard moet een ruiter leren dragen.
De 1e reactie van een jong paard als iemand op z'n rug gaat zitten, zal zijn z'n rug aanspannen om het gewicht te dragen, het is heel belangrijk dat het paard leert om het gewicht te dragen op z'n benen, en dan met name de achterhand, die ook de 'motor' moet vormen van het paard. Als je dit niet doet zullen veel paarden vast komen te zitten in de rug, scheef lopen, te veel op de voorhand, waardoor de kans op beengebreken, enz. ook weer een stuk groter word.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 23:31

Mee eens Goofy,

Een jonge 4 jarige die mag het liefst nog lekker met de neus op boeghoogte lopen. Dressuur is de basis, ook voor het buitenwerk.
Want dressuur is het gehoorzaam maken van, het gymnastiseren en het sterker maken.
Een gehoorzaam goed in balans gaand paard is een veilig paard dus ook voor het buitenwerk is dressuurtraining belangrijk.
Gymnastiek zeg maar.......