paard pakt bit vast....

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ozzieozzie

paard pakt bit vast....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-06 10:24

hoi hoi

ik heb even een vraagje. Mijn paardje heeft een poosje op rust gestaan omdat hij vanalles heeft gehad, verkeerd beslagen waardoor kreupel, hoefzweer, kale plekken (van schimmel) precies waar het zadel moet liggen. Nu is hij weer helemaal beter en ben ik het rijden weer een beetje aan het opbouwen.
Nu ben ik hem eerst lekker in de ontspanning aan het rijden in aanleuning en achterhand eronder. Nu pakt hij als hij lekker in de ontspanning is zijn bit vast, ik heb geprobeerd om veel overgangen te maken en veel van handveranderen, maar dit heeft niet echt veel zin.
Aan zijn tanden kan het ook niet liggen want een paar weken geleden is de tandarts geweest.
Ik rijd hem op een watertrens en wil ook absoluut niet overstappen naar een ander soort bit.
Heeft er iemand tips waardoor ik kan voorkomen dat hij het bit vast pakt?

Alvast bedankt

mexxje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 11:59

wat voor watertrens?
Ik rij met een dubbelgebroken en dat gaat heel ontspannen.
véél beter dan een enkelgebroken.
verder zou ik het eigenlijk ook niet weten

Zeebries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 12:27

Mmm, het kan wel effectief verschil maken als het enkel -of dubbelgebroken is.
Het helpt wel om je handen een beetje hoger te houden.
Je mag zeker niet beginnen tegenhangen, want dan mag je 3 x raden wie er wint .
En probeer es je contact te verbreken als ie begint te hangen, dan zal ie z'n evenwicht helemaal moeten herstellen en wordt ie als het ware 'gestraft'.
Ook veranderen van stelling zonder contact op je binneteugel kan helpen!
SUcces!

ozzieozzie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-06 13:03

Ik rijd met een enkel gebroken watertrens, mijn handen heb ik op de normale hoogte ongeveer zo'n 5 cm boven mijn paard.

ElskedZ

Re: paard pakt bit vast....

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 13:08

Altijd lastig paard wat het bit beet pakt.
Had ook een paard die dat deed.
Les 1 was niet tegenhangen want dan gaan ze de strijd aan.
Ik heb geleerd de kant waaraan ze het bit beetpakken, die hand naar voren naar de neus te brengen en drijven. Is heel lastig, maar als je het een paar keer doet, dan merk je dat het effectief is. Voor je gevoel heel eng, want je bent bang dat die dan juist gaat.
Daarnaast heb ik mijn watertrens, toen verruild met een aurigan dubbel gebroken, trens. Daar reageerde zij toen wel beter op.

Tja en keertje weer les nemen, en dan maar hopen dat ze het dan ook doet want dan krijg je gelijk de goede instructie
Tis natuurlijk hopen dat ze het snel afleerd....

Zeebries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 13:09

Een enkelgebroken trens kan ook meer gaan knellen dan een dubbelgebroken,
ik zou bovenstaande tips eens proberen en als het niet helpt zou ik eens denken aan een dubbelgebroken bitje

sam98

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 13:09

antharus * paard van me zus * deed dat eerst ook altijd toen ga Irene * op bokt heet ze irene58 of irene85* zon riempje voor het bit en dat helpt wel

Zeebries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 13:13

Je bedoelt het sperriempje?
Dat hangt er meestal altijd aan

ozzieozzie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-06 13:17

Op het moment heb ik geen les, omdat ik nog iemand moet zoeken en dat valt niet mee, want ben nog niet zo bekend met de plaatsen waar ik moet zoeken in Australie......
Maar ik denk dat ik morgen eventjes naar een paardezaak ga om te kijken voor een dubbel gebroken trens!
Aan de tip van ElskedZ heb ik wel wat, alleen heb ik soms het probleem dat hij aan niet alleen maar aan 1 kant vast pakt, maar heel het bit. Dus dat zou betekenen dat ik alletwee mijn handen naar voren moet doen en moet drijven. Lijkt me ook zeer lastig maar ga het wel proberen
Sperriempje heb ik er zoiezo aanhangen.

ElskedZ

Re: paard pakt bit vast....

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 13:20

Tja maar meestal voel je het aankomen, en grijpen ze aan een kant beet voordat ze het gehele bit vastpakken....
Maar probeer je hand niet vast neer te gaan zetten, maar te gaan drijven en je hand open te houden....
Tis heel moeilijk, en hopenlijk vind je snel iemand die je kan helpen.....
Ik ben benieuwd hoe het verder gaat....
Succes, want het is echt heel vervelend zo'n paard....