Helemaal niet ruim (maakt passen niet af)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sophie2

Helemaal niet ruim (maakt passen niet af)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-06 19:20

Hallo,

Mijn haflinger van bijna 4 jaar (in mei) heeft heel erg veel moeite met z'n passen afmaken. Hij loopt met ontzettend korte pasjes en hij loopt daardoor ook vaak een beetje onregelmatig. Met onregelmatig bedoel ik niet kreupel, maar dat hij de ene keer z'n linkerhoef veel sneller van de grond haalt dan z'n rechterhoef. Of andersom. Hij heeft ruim genoeg teugel en als hij erg kortaf begint te lopen m'n teugel nog iets losser en geef iets been. Hij is een beetje vluchterig voor het been, dus dat maakt het probleem allemaal nog moeilijker, omdat ik dan niet m'n handen iets naar voren kan plaatsen en tegelijk goed been kan geven, zodat hij van voor ruimte genoeg heeft om langere passen te maken en ik dat genoeg kan ondersteunen met mijn been. Dus dat is ook gelijk nog een vraag; Hoe kan ik hem minder vluchterig voor het been maken. Als ik iets meer van hem ga vragen reageert hij trouwens wel goed, of zelfs te weinig. Maar gewoon een buitenritje aan een lange teugel niet. Dan is hij te vluchterig. Is zijn kortaf lopen misschien omdat hij nog maar '4' jaar is? Ik draaf al balken, omdat ik weet dat dit het probleem kan helpen oplossen, maar zijn er nog meer hulpmiddelen die ik kan gebruiken?

Wie kan me helpen

Groetjes

RJS

Re: Helemaal niet ruim (maakt passen niet af)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 20:51

Ik kan je niet zo 1,2,3 vertellen wat er aan de hand is en wat je moet doen, mijn eerste gevoel is inderdaad de jongigheid. Is hij los ook zo stijf of alleen onder het zadel? Als hij alleen dit onder het zadel doet, kan het heel goed zijn dat hij het moeilijk vindt om zn balans te houden, en dat is jongigheid.
Vluchtig zijn voor het been is altijd nog beter dan dat ie helemaal niet reageert op je been, probeer te doseren, zo min mogelijk en zo subtiel mogelijk. En paard wat vlug voor je been is, is niet zo heel erg. Verder is het alom genoemde overgangen rijden ook altijd goed voor het gehoorzamer maken van het paard aan je hulpen. Succes!

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 22:20

Hoe loopt ie als ie onbelast loopt? Bijvoorbeeld aan de longe of in de wei?

Het kan idd de jongigheid zijn, hij heeft zijn balans nog niet helemaal gevonden onder het zadel. Dat heeft gewoon even tijd en werk nodig.

Het kan ook zijn dat er een rugprobleempje zit of dat het zadel niet goed ligt. Als dit zo is, durft ie zn lichaam niet te gebruiken omdat het pijn doet. Als ie zn lichaam niet gebruikt, kan ie ook geen lengte maken in zn passen.

BonBon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 12:50

Kijk inderdaad eerst of het zadel goed ligt, als hij vrij wel gewoon goed loopt Dit kan werelden van verschil maken. Pas als je dit 100% zeker weet, dan andere oorzaken gaan zoeken.

Als hij vrij ook zo kort loopt, heeft hij toch een inwendiger probleem lijkt mij.

Sophie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-06 14:55

Het is altijd al een haflinger geweest die korte pasjes maakt. Het zadel ligt honderd procent goed, dat weet ik zeker. Hij is alleen heel vlot en opgewekt en daardoor is het moeilijk om hem zijn passen te laten verruimen. In de wei/naast de stal loopt hij ook vrij kort. Ik weet wel dat hem helemaal niks mankeert. Hij is ook helemaal lekker los in z'n lichaam. Hij is erg soepel en vind moeilijkere oefeningen nog makkelijker dan de basis. Ik dacht zelf ook al aan zijn balans. Ik denk dat ik daar maar is aan ga werken. Bedankt! Vanochtend was hij trouwens een heel stuk rustiger buiten en ook gelijk iets ruimer

patsur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 16:56

laat jij hem niet op een te hoog tempo lopen? Misschien moet hij het gewicht meer op de achterhand gaan dragen, zodat de voorhoeven sneller van de grond af kunnen komen. (zo is het bij mijn bijrijdpaard het ook: van voor te sloom weg, moet meer zakken van achteren zodat het voorbeen makkelijker wegkomt).

Zeker niet trager op het been gaan maken, probeer jij je erop aan te passen. Wees blij dat je niet de hele tijd hoeft te drijven

RJS

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 12:07

Wat je in je tweede berichtje zegt maakt et al een stukje duidelijker vind ik, wat patsur ook zegt laat hem niet op een te hoog tempo lopen en probeer vee tempowisselingen in draf te rijden, en dan liever een tempowisseling terug dan een voorwaarts, gezien het feit dat je paard graag voorwaarts mag... Dit draagt ook bij aan zn balans maar het balans probleem is het niet het echte probleem want jij zegt dat ie los ook zo kort loopt, het is dus niet zo dat hij zijn balans onder het zadel niet kan houden, hij loopt altijd kort

Sophie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-06 13:38

Heel erg bedankt! Ik denk echt dat ik hier wat mee kan!!

blupie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 18:26

mijn haflinger had dit ook.
nu ik der meer op haar achterhand laat lopen loopt ze veel ruimer.
en veel overgangen en zeker niet in een te hoog tempo willen rijden want hij moet z'n passen wel af kunnen maken.
suc6

Bets

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 14:43

Veel korte tempowisselingen rijden, (schijn)overgangen. Ze worden daar activer van en maken daardoor ook vaker hun passen af. Tempo kan te laag zijn, maar kan ook te hoog zijn waardoor de passen niet afgemaakt worden.

menollyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 15:04

Ik merkte het in het begin niet eens, maar nu ik gevoeld heb dat mijn paard haar passen wel ruimer gaat zetten en af gaat maken, merk ik nu dat ik tijden eigenlijk met te korte passen rij. Dit komt mede doordat ik haar overtempo rij.

Met een nieuwe instructrice is het gelijk de goede kant op gegaan. Eerst langzaam draven en van daaruit wat meer activiteit krijgen en ruimere passen gaan nemen. Het is dan echt een wereld van verschil.

Ik weet niet of dit bij jou dus ook het probleem is, maar bij mij heeft het enorm geholpen. Echt letten op het tempo en haar niet te hard laten lopen.

SarahJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 12:02

Als ik je bericht lees, denk ik ook aan te overijld gaan.
Paard moet wel vooruit gaan, maar mag niet over zn tempo lopen.
Het moet zn passen kunnen afmaken.

Ik rijd ook een paard dat steeds wat te snel loopt, en ik moet er dus ook steeds op letten dat ik hem hierin corrigeer (bijvoorbeeld door hier niet in mee te gaan, maar door trager licht te rijden). Als je hem consequent corrigeert telkens hij overijld loopt (kleine volte rijden, trager lichtrijden, ...) zal je zien dat je steeds minder vaak zal moeten corrigeren en op den duur zelfs niets meer hoeft te doen.