Paard kan geen rechte lijn lopen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Emmaa

Paard kan geen rechte lijn lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-06 23:56

Echt irritant.
als ik met Zenith een rechte lijn wil lopen, dan gaat hij altijd wijken, wiebelen, verkeerde passen zetten.

ik probeer het nu zoveel mogelijk te oefenen, dat ik de verkeerde hulpen geef, kan bijna niet, want ik zet op allebei de benen (voor mijn gevoel) evenveel druk.

en als ik nou op wedstrijd de ring ik kom, en hij kan niet eens van de a naar de c recht lopen, kom ik nier ver denk k .
wat moet ik doen?

santos

Re: Paard kan geen rechte lijn lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 00:00

Heb precies het zelfde probleem, we komen als een dronkeman binnen. Maar ik geloof toch echt dat het aan mij ligt. Doordat ik zo gespannen recht wil lopen, gaat hij juist scheef.

Casca

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 00:05

oefen het veel, niet zo veel letten op je paard, voor je eigen gevoel je heerl erg richten op 1 letter en jouw lichaam er recht naartoe willen bewegen.. dus elke keer als je paard naar rechts wiebelt voelt hij dat hij tegen jouw rechter kuit aanloopt omdat jij recht naar die letter gaat.. hij moet natuurlijk ook de balans ervoor hebben om recht te kunnen lopen, dus veel binnenhoefslagen rijden en les!

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 00:27

Pas als je paard zuivere cirkels (voltes in alle maten) maakt in stap en draf, zal een rechte lijn geen probleem meer geven. Een goede oefening is voltes rijden die verplaatsen. Dus per volte om een vast middelpunt, daarna het middelpunt van de volgende volte verplaatsen, dan de volte rijden om een vast middelpunt. Je kan links- en rechtsom afwisselen. M.a.w. een paard wat los en soepel is en een ruiter die goed zit, kan pas recht en zuiver gaan. Het verplaatsen van de vaste middelpunten van de voltes van verschillende afmetingen maakt niet alleen je paard los en soepel, je benen, zit en handen ga je als ruiter veel effectiever gebruiken. Het is een fantastische oefening.

Suzanne_18

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 00:43

Als je de mogelijkheid hebt, probeer dan veel buiten te rijden of op het land (op een plek zonder omheining in ieder geval). Zo moet je paard wel leren op eigen benen te lopen omdat hij geen hek heeft waaraan hij 'steun' kan vinden.

Zorg ten eerste dat je paard voorwaards is aan je been en in tact koopt. Rijd i.p.v. a-c lijnen eens diagonalen. Deze bocht is wat makkelijker te rijden wat je inzet van het rijden van een rechte lijn al een stuk makkelijker maakt. Als dat goed gaat kan je eens een a-c lijn pakken.

Als je vanuit een wending een rechte lijn gaat rijden, kijk dan al ruim voordat je de wending in gaat zetten in de richting waar je aan het einde van je rechte lijn uit wil komen. Draai bij dat kijken niet alleen je hoofd, maar je gehele bovenlijf mee. Zo ben je optimaal mee in in je lijf en blokker je je paard niet waardoor je al scheef uit je wending komt op het moment dat je je erchte lijn in wil zetten.

Probeer van in plaats even veel druk met je benen te geven (wat heel erg moeilijk is om te doen omdat je ene been altijd wat sterker is dan het ander en dus onbewust sterker inwerkt aan een kant) heel bewust recht boven je paard te gaan zitten met evenveel druk op beiden zitbenderen. Voor je gevoel moet je vanuit je zitbeenderen wortel willen schieten. Bedenk ook dat je een marionet bent die enkel een rouwtje aan het kruintje aan zijn hoofd heeft en daar aan hangt. Je maakt je op die manier lang en recht zonder spanning in je lichaam te creeren. Vergeet daarbij niet recht voor je uit te lijken, de verte in. Je hand werkt enkel als een licht terugwerkende veer die je je in moet beelden achter je elleboog (jouw hand die aanleuning zoekt) vergeet die niet te ondersteunen met je been op het moment dat je paard terug valt of tact verliest. Loopt hij weer in het juiste tempo en tact, stop je met inwerken. Probeer je paard zo min mogelijk te corrigeren. Hoe meer jij gaat werken, hoe meer hij gaat slingeren. Minder is meer...

Succes met proberen. Ik hoop dat je iets aan m'n tips hebt.

Groetjes,

Suzanne

Cobijtje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 14:59

Wat mij ook heel erg heeft geholpen is Als je binnen komt met een proef. Dus over de a-c lijn.
Moet je doen alsof je een middendraf wil gaan rijden. Hierdoor zla je paard minder kans krijgen om te slingeren. Heeft mij echt goed geholpen. Wel moet je dan even goed oefenen op het halthouden.

Emmaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-06 15:08

Bedankt allemaal !

omaxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 21:47

de oorzaak is: te weinig verzameling/impuls, geen goede aanleuning, en je paard loopt dus niet 'tussen je benen'.
probeer daar eerst 's aan te werken. ik denk dat 't al heel veel scheelt in het rijden van rechte lijnen!

mariettek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 22:02

Hoe oud is jouw paardje? Jonge paarden kunnen uberhaupt nog geen rechte lijn lopen.
Verder ga ik met de vorige berichten mee, en voeg nog toe (of misschien stond het er al): zodra je paardje gaat wiebelen, laat hem iets meer tempo maken. Vaak is het voor paarden dan makkelijker om een rechte lijn te lopen, en verder veel oefenen!

Emmaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-06 22:09

Hij is bijna 10 .

klomp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 11:34

ik denk dat je paard wellicht niet helemaal recht is. misschien dat deze site je een beetje op weg helpt; www.hoefkatrol.com/

Emmaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-06 18:28

Het gaat al steeds beter!
ik heb gemerkt dat is juist bijna geen druk op mijn benen moet zetten.

Suzanne_18

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 01:05

Leuk om te weten dat jet al beter gaat. succes met rijden verder

Groetjes,

Suzanne

hardi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 10:19

Elk paard moet leren recht te lopen, in balans en dus op eigen benen. Denk dat dit hier een beetje het geval is. Je paard heeft nog geen balans en als jij dan een rechte lijn in het midden van de bak wilt rijden heeft het paard op dit moment geen steun meer aan een wand. Dit is de reden dat hij ook gaat slingeren.

Oefening baart hier kunst. Probeer heel veel om de middenhoefslag te rijden en alleen met een kontaktteugel. Zodat hij niet zijn balans gaat zoeken op jou hand. Hij moet op eigen benen lopen. Probeer je paard niet teveel te corrigeren, maar het hem zelf een beetje uit te laten zoeken. Blijf hem voorwaats rijden met je been naar je hand toe. Je zal merken dat als je dit gewoon veel blijft oefenen het paard vanzelf meer balans gaat krijgen.

Heel veel mensen zeggen dat als ze naar een middendraf rijden dat het paard dan recheter blijft. Dit is ook heel logisch. Kijk maar naar de mens zelf. Als een mens struikeld en zijn of haar balans verliest, gaat een mens vaak harder lopen of zelfs rennen om overeind te blijven en zijn balans te houden.

Nogmaals veel oefenen en de aanhouder wint.

Succes.

Bets

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 14:41

Rechtrichten, veel binnenhoefslag rijden, zodat je paard/pony geen aanleuning kan gaan zoeken. Zelf in balans zitten. Paard moet in balans zijn voordat hij echt rechte lijnen kan gaan lopen.

justahorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 01:52

veel op de binnenhoefslag oefenen, zodat de balans beter word.

_Maggy_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 17:03

hier had ik ook een topic van geopend een tip die bij mij heel goed geholpen is was; heel veel binnenhoefslag rijden ze loopt nou bijna helemaal recht dus het helpt wel succes

eleonorav

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 21:14

Toevallig heb ik vandaag in de les de opdracht gekregen om ALLEEN maar een tijdje op de binnenhoefslag te gaan rijden,ook de voltes e.d.Veel rechte lijnen en diagonalen en goed tempo rijden.Zijn achterhand zat er vlot onder en hij liep als een trein

mariettek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 18:47

Leeftijd is het dus niet...