galopswissel leren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jmiee

galopswissel leren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-06 18:31

misschien kunnen jullie mij op dit moment even verder helpen aangezien mij instructrice op vakantie is.

mijn pony loopt M2 op wedstrijden en onderling op Z1 niveau.
daar hebben we voor de eenvoudige wissels altijd ruime voldoendes, omdat ie licht aan de hulpen is(zonder sporen op onderling) en de oefening goed uitvoert. de laatste tijd was ik vooral overgangen van stap naar galop aan het maken en terug, en als ik dan van volte verwisseleen paar stappassen en dan weer galop op de andere hand en dit probeer ik dan steeds met minder stap! maar wordt zo wel een vliegende wissel geleerd? in een ander topic las ik iets over wijken in galop, dat h et zo geleert word, maar daar heb ik nooit iets over gehoord.

hopelijk kunnen jullie mij meer vertellen

Qimm

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 18:36

Is het niet handiger om even te wachten tot je instructrice terug is van vakatie, zo lang zal dat toch niet duren? Verder zou ik het niet weten...

Shadow06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 18:40

Ik weet niet waarom je dit wilt weten, want een vliegende wissel hoef je pas te rijden in het Z2 bij de paarden, pony's hoeven geen vliegende wissel te springen. Daarbij komt dat ik met zo'n oefening nooit in mn eentje bezig zou gaan, je zegt dat je instructrice nu op vakantie is, maar waarom zou je niet even een weekje (of wat langer) kunnen wachten voor je dit aan gaat leren, want ten eerste heb je het überhaubt niet nodig bij de pony's en ten tweede is het bij het aanleren van zo'n oefening altijd al het beste als er iemand bij is om vanaf de grond mee te kijken en al helemaal als je zelf helemaal niet weet hoe je het aan moet leren.

Maar het rijden van eenvoudige wissels en steeds korter stappen is één van de oefeningen om naar een vliegende wissel toe te werken, verder is het van hand veranderen over een balkje erg handig om dan over het balkje heen te changeren. Ook kan je van hand veranderen en dan doorrijden in contragalop, dan rijd je een gebroken lijn op de lange zijde en zet hem in het terugrijden naar de hoefslag wat travers (voor de hand waar je op rijd, dus achterhand van het schot af), je stelt hem dus vast om voor de andere galop, dan leg je je buitenbeen wat terug en zal hij moeten changeren.

Maar nogmaals, ga hier niet zomaar in je eentje mee aan het werk, want verkeerde dingen aanleren is zo gedaan, maar het afleren duurt veel langer...

Qimm

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 18:43

Ik had gehoord dat je beter niet over een balkje kan oefenen omdat het paard dan eerst van voor overspringt terwijl het van achter moet komen?

fokfanaat

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 18:56

van mijn instructrice leer je idd eerst een goede contra, dan paard in de contra naar binnen buigen en been omleggen.

Shadow06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 19:46

Qimm schreef:
Ik had gehoord dat je beter niet over een balkje kan oefenen omdat het paard dan eerst van voor overspringt terwijl het van achter moet komen?

Als het balkje tussen zijn voor en achterbenen komt wel ja, maar als hij gewoon met een fijne afstand naar het balkje gereden wordt is het niks anders dan met een gewone galopsprong alleen hebben ze wat meer de neiging iets meer van de grond af te springen waardoor het wisselen makkelijker is. Maar dat is nog wel een belangrijk punt, dat je je paard echt actief voorwaarts houdt en echt voldoende sprong hebt voor je de wissel rijdt, want anders kan die idd nooit van achteruit komen.

fokfanaat

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 20:21

maar met zo'n balkje leert hij toch niet op je hulp om te springen?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 20:35

Shadow06 schreef:
Ik weet niet waarom je dit wilt weten, want een vliegende wissel hoef je pas te rijden in het Z2 bij de paarden, pony's hoeven geen vliegende wissel te springen. Daarbij komt dat ik met zo'n oefening nooit in mn eentje bezig zou gaan, je zegt dat je instructrice nu op vakantie is, maar waarom zou je niet even een weekje (of wat langer) kunnen wachten voor je dit aan gaat leren, want ten eerste heb je het überhaubt niet nodig bij de pony's en ten tweede is het bij het aanleren van zo'n oefening altijd al het beste als er iemand bij is om vanaf de grond mee te kijken en al helemaal als je zelf helemaal niet weet hoe je het aan moet leren.

Maar het rijden van eenvoudige wissels en steeds korter stappen is één van de oefeningen om naar een vliegende wissel toe te werken, verder is het van hand veranderen over een balkje erg handig om dan over het balkje heen te changeren. Ook kan je van hand veranderen en dan doorrijden in contragalop, dan rijd je een gebroken lijn op de lange zijde en zet hem in het terugrijden naar de hoefslag wat travers (voor de hand waar je op rijd, dus achterhand van het schot af), je stelt hem dus vast om voor de andere galop, dan leg je je buitenbeen wat terug en zal hij moeten changeren.

Maar nogmaals, ga hier niet zomaar in je eentje mee aan het werk, want verkeerde dingen aanleren is zo gedaan, maar het afleren duurt veel langer...

Mag ik even je halve post tegenspreken

ten eerste vind ik het de grootste onzin dat je niet aan een oefening zou moeten werken als die niet in de proeven gevraagd word die je kunt rijden Als ik de post van TS lees heeft ze haar pony fijn aan de hulpen staan en is hij in galop goed in balans en is de contragalop goed bevestigd. Ideaal moment om met je wissels te beginnen dunkt me. Of ze nou in de proef gevraagd worden of niet.

Ten tweede is een wissel aanleren door een eenvoudige wissel of over een drafbalkje vragen om ellende. (lees: in 2-en gesprongen wissels) Ik ken maar weinig paarden die echt schoon hebbenleren wisselen over een balk, of ze die nou wel of niet tussen hun voor- en achterbenen kregen.

Een eenvoudige wissel heeft verdomd weinig met een changement te maken. Het nut van de eenvoudige wissels zit hem in het verbeteren van de kwaliteit van de galop en het controleren van balans en snel aan de hulpen staan

De kwaliteit van de wissel staat en valt met de kwaliteit van de galop. Vaak als de wissels niet lukken is dat een teken dat je galop gewoon nog niet goed genoeg voor elkaar is, en ook de natuurlijke aanleg komt om de hoek kijken.

Ik zou je aanraden het vanuit de contragalop aan te leren. Zorg dat je goede controle over schouder en achterhand hebt, en ze onafhankelijk van elkaar tov elkaar kunt verplaatsen. Rijd schoudervoor in galop op de binnenhoefslag, afgewisseld met renvers en v.v. Ook weer een super balansoefening.

Als we uitgaan van de rechtergalop, dus je rijd in contragalop linksom in de rechtergalop. Plaats dan de schouders heel licht naar binnen, een soort renversstelling eigenlijk, en laat hem vervolgens in het zweefmoment op je buitenbeen omspringen. Waarbij ik dus meteen bij een van de redenen aankom waarom ik paarden op het buitenbeen leer aangalopperen "tik" hem echt van de buitenkant af met je been. Blijf zelf recht in het midden zitten, verplaats je gewicht naar de binnenkant.

Hoe beter bevestigd je wissels hoe rechter je hem kunt houden in de wissel. Als hij ze goed van achter uit door wil gaan springen is dat meestal niet zo'n probleem meer.

Als je weinig ervaring hebt is een oog op de grond onontbeerlijk. Al was het maar om je te melden of je wissel schoon was of niet. Hoeveel paarden zie je niet op concours die pertinent de wissels in 2-en springen, de meeste mensen voelen het pas als ze echt een pas na springen.

KarinvdM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 20:52

Samsam schreef:
van mijn instructrice leer je idd eerst een goede contra, dan paard in de contra naar binnen buigen en been omleggen.

Door het paard eerst de contra goed te leren, leer je hem eigenlijk het changeren af. Van nature kan ieder paard wisselen, door eerst de contra te bevestigen leer je ze het als het ware af.
Ik heb mezelf voorgenomen om het niet weer zo te doen, maar met een jong paard ook af een te een wissel te rijden.

fokfanaat

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 20:57

Ik ben het met Zep eens dat de galop eerst goed moet zijn.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 21:02

Waarom zou je hem de wissel afleren door contragalop? Ik zal nooit een paard afstraffen dat een keertje omspringt uit de contragalop. Contragalop is juist een super balansoefening voor je galopwerk. Ik rijd heel erg veel werk op 2 hoefslagen in de galop, rijd travers in galop, schouderbinnenwaarts en renvers afwisselen op een rechte lijn, etc etc. Indirect dragen die ook allemaal bij aan de kwaliteit van de galop.

Het is niet alleen de bedoeling dat ze omspringen, je wilt er ook nog een technisch correcte wissel van maken. Het gros van de 3 jarigen wisselt als je ze in galop van hand laat veranderen, maar zo'n wissel heeft nog maar weinig weg van het changement voor een 8 dat je hem in het Z2 wilt laten springen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-03-06 21:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Spruit

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 21:02

Ik ben het ook met Zep eens, eerst alles goed bevestigd hebben en dan ZONDER balk aanleren. Die van mij wisselt heel goed (voor 7vens en 8ten in de Z2 en hij kan ook series om de 3) en dat heb ik ook gedaan vanuit contragalop, dan omstellen en wisselen. Mijn broers paard heeft het m,et balk geleerd en die springt ze vaak of in 2 stukken, of met een grote bok. Maar het beste kan je evn wachten tot er iemand is die je kan helpen, dan gaat het vast makkelijker. Succes!

KarinvdM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 22:05

Een jong paard laten wisselen kan ook samengaan met contragalop. Natuurlijk is de wissel die een jong dier springt niet de correcte wissel die je later in het Z2 moet en wil laten zien.
Als je paard verder komt in africhting en ook steeds beter aan de hulpen komt te staan kan je ook een goede contragalop rijden en de wissels verbeteren.

Een balk gebruik ik ook niet.

Jmiee

Re: galopswissel leren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-06 22:34

bedankt voor jullie reacties...
maar ik ga er ook zeker niet mee aan de gang totdat mijn instructrice terug is, maar ik vroeg het me gewoon af dus ik dacht waarom vraag ik het niet gewoon hier? daar is dit forum toch voor?

ik ga ook helemaal niks overhaast doorwerken dan alleen voltes wisselen met stap ertussen, en ook al hoef ik het niet te kunnen in een proef, dannog is het beter voor mijn pony. die heeft gewoon veel afwisseling nodig en ik vind het zelf ook leuk om te leren!

mijn vraag was gewoon ofdat mijn manier een goede theorie was voor de vliegende wissel (sorry misschien dan voor de onduidelijkheid)

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 22:44

Ik raad je dus heel erg af om door de stap aan een vliegende wissel te willen werken

Jmiee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-06 22:47

haha jaa ik werk helemaall niks door bedankt voor uitleg

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 12:25

Ik heb met Vos lekker lopen doe-het-zelven zonder iemand erbij dus ik heb alle manieren zo'n beetje uitgeprobeerd Toen de contra goed bevestigd was werd het aanleren van de wissel eigenlijk een eitje (het paard heeft er dus ook duidelijk aanleg voor gehad als ik hem dat gewoon in een weekje tijd heb kunnen aanleren ) De balk heb ik heel snel weer weg gedaan, ik had niet het idee dat er ergens in zijn hoofd een lampje ging branden van "hulp=wissel" , ik bracht hem eigenlijk gewoon uit balans boven die balk dus dat had niet het gewenste resultaat. Op een rechte lijn of vanuit de contra of gewoon op de middellijn ging het eigenlijk heel makkelijk en sprong hij ook meteen fijn door van achteren.