help linkergalop

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

NaaWtJ

help linkergalop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-06 10:26

heej

sinds een paar weken heb ik een bijrijdpony
een hartstikke lief beestje hij heeft vroeger Z gelopen
nu loopt die ongeveer L met mij en zijn baasje
alleen het punt is dat zijn rechterschouder meer ontwikkeld
is dan zijn linker waardoor het zadel dus ook een beetje scheef gaat
liggen. Maar als ik hem dus hulpen geef voor de linker galop springt die
aan in de rechter
ik heb het zelfs al geprobeert om hem over te laten springen door wijzen van van handveranderen..
maar dan doet die 1 sprong goed en bij de volgende sprong ligt die bijna
op de grond..
en op de volte 10 meter aan springen helpt ook niet
hij blijft op rechts aan springen..
heeft iemand tips?
hoe oud of die is weet ik niet ik schat een jaartje of 10

XxX NaaWtJ"

Robin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 10:37

Ik heb hetzelfde probleem.. Probeer goed stelling te vragen.. (mij is gezegd overdreven) Buitenbeen duidelijk naar achter en proberen.. blijven proberen.. En anders.. INstructrice vragen

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 10:59

viewtopic.php?f=8&t=173675&start=0&st=0&sk=t&sd=a

Kijk hier eens, zijn veel meer topics over geweest waarin al veel goede tips zijn gegeven.. Stelling i goed trouwens, maar denk erom dat je de buitenteugel erbij houdt. Als je paard over de schouder weg kan lopen, wordt het aanspringen alleen maar moeilijker.

Kijk eens kritisch naar jezelf verder, doe je echt alle hulpen goed geven? Lukt het zijn baasje die L rijdt wel? Waar zou dat aan kunnen liggen, rijd je hem niet genoeg los eerst of geef je de hulpen anders..

Allemaal dingen waar het aan zou kunnen liggen..

FrankavdT

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 12:35

Oefenen oefenen oefenen, blijven oefenen op zijn slechte kant, dan wordt het vanzelf beter. Je zegt dat zijn rechterschouder meer is ontwikkelt dan zijn linkse. Oefen dan veel op die linkerkant om die ook te ontwikkelen.

NaaWtJ

Re: help linkergalop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-06 15:39

@Gemma_Luuvv: stelling heb ik al geprobeert maar dan nog doet die het niet heb het al op de volte 10 meter geprobeerd [dat heb je best goed stelling]

@Bienotje: ik gallopeer altijd pas als ik bijna klaar ben met rijden dan loopt die vaak lekker ontspannen. maar ik zit goed want bij andere paarden heb ik er geen last van dat ze verkeerd aan springen...

@FrankavdT: ik zal het proberen!!

ik gaat hem binnen kort longeren en kijken of die dan ook niet in de linkergalop wil en anders word het maar elke donderdag longeren om die linker schouder te traine toch?
dankje voor julliej reacties!!

XxX NaaWtJ"

monsera

Re: help linkergalop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 18:40

NaaWtJ schreef:

@Bienotje: ik gallopeer altijd pas als ik bijna klaar ben met rijden dan loopt die vaak lekker ontspannen. maar ik zit goed want bij andere paarden heb ik er geen last van dat ze verkeerd aan springen...

ik gaat hem binnen kort longeren en kijken of die dan ook niet in de linkergalop wil en anders word het maar elke donderdag longeren om die linker schouder te traine toch?
dankje voor julliej reacties!!

Het zegt nog niet alles hoor als je bij andere paarden geen probleem hebt.Onze bijrijder zegt ook heel vaak dat het op andere paarden wel lukt maar op de onze niet.Zij zit dus heel stijf rechtop en hinderd daardoor onbewust onze merrie.Gaat al beter als toen ze net bij ons kwam maar ze is er nog niet.Het ene paard is daar gewoon veel gevoeliger voor als het andere.En jou verzorg paard is daar dus veel gevoeliger voor.En als je zadel al iets scheef trekt kun je ook nooit goed rechtop zitten.

Ik denk dat het wel goed is om de pony wat vaker te gaan longeren.Dan kun je hem onbelast meer op eigen benen laten lopen.Mss een keer bijgezet laten lopen maar dan moet je wel weten wat je precies moet doen.Ik denk niet dat het probleem verholpen word als je elke donderdag even gaat longeren.Een scheef paard is echt wel recht te maken maar je moet wel weten hoe.