Buiten is mijn pony zo druk

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sammetje_

Buiten is mijn pony zo druk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-06 17:12

Mijn pony is behoorlijk heet buiten. Als we het bos ingaan begint het goed,
ze loopt redelijk rustig en kan nog een los teugeltje hebben.
Maar als we ook maar iets richting stal draaien begint ze te trippelen. Ze draaft constant aan en reageert niet meer.
Vaak draai ik dan in een volte en laat haar halt houden.
Dit helpt 5 seconden en dan zitten we weer 'vrolijk' in een drafje. Hoe kan ik haar rustiger krijgen?
(Ze gaat er tevens nooit vandoor ofzo, het blijft bij irritant getrippel. Dit doet ze mét andere erbij en als ze alleen is.
Vooraan of achteraan rijden maakt geen verschil.)

Met het wandelen is ze al precies hetzelfde.
Heenweg is nog te doen, maar terug moet ik alle moeite doen om haar in te houden.

Met longeren reageert ze perfect op mijn stem ook als ik haar los naast me heb lopen. Ook onder het zadel is ze redelijk rustig. Maar buiten totaal niet! Er is redelijk wat met haar buiten gereden, ze is ook al tegen de 18 jaar.
Dus aan de leeftijd ligt het niet (lijkt me).

Verder staat ze de hele dag buiten, alleen 's Avonds staat ze in de winter op stal.
In de zomer staat ze de hele dag buiten en ook dan is ze nog heet.

Is een ander bit een optie? Of? Want vind buitenrijden zo leuk maar dat getrippel maakt het een stuk minder

Iemand tips??

Mireille77

Re: Buiten is mijn pony zo druk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 17:20

Ik weet precies wat je bedoelt. Zelfs met 35 graden doet hij zo idioot buiten...

Sammetje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-06 17:30

Indootje schreef:
Ik weet precies wat je bedoelt. Zelfs met 35 graden doet hij zo idioot buiten...

Ja inderdaad ja .. hoe ze het ook volhouden..

Cobijtje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 17:40

Volgens mij is hier vrij weinig aan te doen. Ik denk dat voltes draaien niet echt helpt.

Ze wil gewoon graag terug naar stal. Ze zal het wel erg goed hebben daar. Met misschien een paar paardenvriendjes?

Misschien helpt het wel als je met wat meer mensen buiten rijdt?

Peperkroket

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 17:51

hmm.. misschien moet je proberen.. elke keer als je paard aandraaft.. hem weer stilzetten. Dan weer ff proberen en als ze dan weer gaat draven, weer stil zetten.

Sammetje_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-06 18:01

Cobijtje schreef:
Volgens mij is hier vrij weinig aan te doen. Ik denk dat voltes draaien niet echt helpt.

Ze wil gewoon graag terug naar stal. Ze zal het wel erg goed hebben daar. Met misschien een paar paardenvriendjes?

Misschien helpt het wel als je met wat meer mensen buiten rijdt?

Het lijkt me toch stug dat er geen oplossing voor is. Er zijn toch wel meer mensen die het zelfde probleemn hebben gehad?

En met andere rijden helpt niet, en daarbij je moet toch ook zonder anderen kunnen rijden?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 18:54

Je kunt het op een aantal manieren aanpakken, maar in ieder geval vergt het veel geduld.

Eerste methode is iedere keer dat ze gaat dribbelen stoppen en eventueel een paar pasjes achterwaarts. Heel rustig blijven en je zult dit misschien wel honderd keer moeten doen op honderd meter, maar uiteindelijk krijgt ze min of meer door dat het door te gaan dribbelen alleen maar langer duurt.

Andere methode is gewoon de stal voorbij gaan als ze dribbelt, of een keer afslaan en een rondje anders rijden. Ook dit is iets waar tijd en geduld in gaan zitten. Een snelle methode ken ik niet voor dit "probleem"

Sammetje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-06 22:56

Waratje schreef:
Je kunt het op een aantal manieren aanpakken, maar in ieder geval vergt het veel geduld.

Eerste methode is iedere keer dat ze gaat dribbelen stoppen en eventueel een paar pasjes achterwaarts. Heel rustig blijven en je zult dit misschien wel honderd keer moeten doen op honderd meter, maar uiteindelijk krijgt ze min of meer door dat het door te gaan dribbelen alleen maar langer duurt.

Andere methode is gewoon de stal voorbij gaan als ze dribbelt, of een keer afslaan en een rondje anders rijden. Ook dit is iets waar tijd en geduld in gaan zitten. Een snelle methode ken ik niet voor dit "probleem"

Haha in ieder geval weer 2 opties erbij

Misz_J

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 00:14

pff.. ik weet wat je bedoeld.. m;n verzorgveule is ook redelijk rustig als ik op de dijk héen loop.. maar zodra we zijn omgedraaid (was namelijk bezig om hem te lere langs de weg te lope) begint hij te trekke en loopt voor me uit, hoeveel kracht zo'n (grote) baby in zich heeft Hij ging er zelfs een keer vandoor..!
Ik ga dit topic volge.. miss komen er nog handige tips voorbij..

nikki16

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 09:37

Waratje schreef:

hoi, daar ben ik het voor de volle 100 % mee eens, ze maakt je duidelijk dat ze snel naar stal wilt, en daarbij denkt ze helemaal niet aan wat jij wilt, en zo zit de vork niet in de steel En ja zoiets kost veel tijd, maar dat is vaak zo bij paarden.

groetjes xxx

Tierania_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 17:33

ik weet ook percies wat je bedoelt !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Ik word er ook gek van ik ga al gewoon niet meer door bos of langs de weg :S

Heenweg gaat maar zo gouw ik op de terugweg ben

Sammetje_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-06 19:48

Wie O Wie kan ons helpen?

Haha iedereen zit met hetzelfde probleem maar niemand weet een oplossing

Sammetje_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-06 12:36

Niemand ??

Kims

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 12:46

Ik heb dit probleem ook gehad met mijn pony.
Zodra ik op buitenrit ging was het dribbelen, zijgangen lopen en vooral veel ehhh hupsen (weet niet hoe ik het anders moet omschrijven haha).
Ik heb echt vanalles geprobeerd. Even op een rijtje + mijn ervaringen:

Stil laten staan --> ze werd alleen maar drukker en als ze dan weer mocht lopen was het weer hetzelfde verhaal. Ik ben hier ooit op een buitenrit 4 uur mee bezig geweest (waarvan ik echt 3 uur en 3 kwartier heb stilgestaan ) en na die 4 uur nog steeds geen verbetering. Nog een paar keer geprobeerd, maar voor mij werkte dit dus niet.

Voltes draaien --> zelfs de voltes raffelde ze af, ik kreeg haar niet rustig. Het enige dat er gebeurde was dat ik duizelig werd, maar mijn paardje dribbelde rustig verder.

Tegen een boom op zetten zodra ze niet meer terug wilde naar de draf --> dit werkt wel op korte termijn maar om dit nou iedere keer te doen haha...

Voorbij de stal rijden --> dan werd ze echt heet, heter, heetst. Ik moest echt een gevecht aangaan om haar niet terug te laten racen naar de stal. Hijer had ik geen zin in. Maar misschien is dit wel een goede tip voor mensen met een paardje die zich dit wel aantrekt!

Wat bij mij tenslotte werkte was om samen met een ander paardje te rijden. Schijnbaar voelde ze zich niet op haar gemak (bij jullie misschien ook zo?) en samen met een ander paardje was ze de rust zelve
Als ik dan toch alleen op buitenrit wilde gaan dan reed ik altijd naar een bankje. Dan ging ik daar rustig op zitten en liet mijn pony even in de rondte kijken. Daar werd ze wel rustig van en ze dribbelde een stuk minder.

Succes in ieder geval!

Sophie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 19:11

Dit heeft mijn pony ook. Het enige wat helpt is hem voor zijn. Dus als je merkt dat hij wil gaan dribbelen gelijk een ophouding maken!