Heel heet tijdens buitenrijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mireille77

Heel heet tijdens buitenrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-06 12:32

Als ik met mijn paardje naar de bossen wil, moet ik een flink stuk over de verharde weg. We beginnen altijd heel relaxed (lang teugeltje, mooi tempo), maar er kan onderweg iets gebeuren (wat weet ik niet) waardoor er een knop omgaat en hij opeens heel druk wordt. Zijn tempo versnelt en hij begint te dribbelen. Soms is dat al na 10 minuten, soms pas als we in de bossen aan zijn gekomen. Als we een ander paard tegenkomen of we slaan een pad in dan wordt het erger. Als ik hem probeer in te houden, wordt het nog erger. Hij springt dan met 4 benen omhoog, net een stuiterbal. Ik heb het gevoel als ik hem loslaat hij in volle galop er vandoor gaat. Einde van het liedje is, dat we maar weer terug gaan (gevaarlijk voor medeweggebruikers en mezelf) en zodra stal in zicht is, wordt hij rustig. Het maakt niet uit of ik alleen ben of met meerdere paarden.

Ik zou zo graag fijne bosritten met hem willen maken; lekker draven, lekker galopperen, maar ik heb gewoon schrik om met hem naar buiten te gaan. Rondom stal is geen probleem, maar ik moet niet te ver weg gaan. Als het niet meer lukt met hem, ben ik in ieder geval snel terug (zonder ongeluken).

Wie heeft tips voor me hoe ik dit kan aanpakken? Ik wil namelijk niet opgeven!

Peet_Paneel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 12:58

ik denk dat ie onwennig van zijn thuis is! gewoon blijven oefenen.. tenzij je het zelf te gevaarlijk vind worden!

evie1981

Re: Heel heet tijdens buitenrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 13:09

Misschien kun je eens buiten gaan rijden met andere (meer ervaren) paarden erbij?
Staat jouw paard misschien op een stal met meerdere paarden? Dan heeft hij vast zijn maatje gevonden . Ga samen met dat ervaren paard eens rijden.

Mireille77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-06 15:56

Hij staat met meerdere paarden op stal, maar het maakt niets uit of ik alleen ben of met meerdere paarden. Metmeerdere paarden is hij vaak nog heter omdat hij graag voorop wil lopen.

Sammetje_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 16:46

Dit probleem heb ik dus ook
Bij mij gaat de heen weg nog goed, maar zodra ze ook maar iets richting stal komt is ze niet meer te houden

ik_jolanda

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 16:51

Doet hij dat met wandelen ook? Anders zou ik eerst daarmee gaan oefenen.

Mireille77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-06 17:10

Eenmaal per week ga ik met hem wandelen. Het eerste stuk gaat altijd goed en dan ineens wordt hij heet en begint hij te dribbelen. Hij blijft dan niet netjes naast me lopen (dat zou ik minder erg vinden), maar hij wordt dan heel sterk. En als ik hem dan tegenhoudt, gaat hij steeds meer tegen mij aan lopen. Om de paar meter moet ik hem van me afduwen. Heel vermoeiend...

Mireille77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-06 17:14

Ik heb trouwens ook niet idee dat hij angstig is...

evie1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 17:29

Misschien vindt hij het buitenrijden te leuk?
Als je het nog vaker doet, wordt het meer een gewoonte voor hem.

Succes

twinducklin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 19:12

Ik heb geen tips voor je, ik heb hetzelfde probleem met mijn paardje. Behalve dat er bij ons soms ook een goede dag bij zit, het is echt wanneer ze iets " engs " ziets de knop omdraait, doet ze overigens ook in de bak. Wandelen doe ik al 4 jaar heel geregeld en toch heb ik nog steeds geen verbetering. Wel weet ik dat het bij mijn paardje beter gaat als er een ruiter op zit die zelf geen angst heeft en haar daar gewoon doorheen rijd.

Emma87

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 22:59

De mijne was ook supersupersuper druk, nu is er al zo'n verbetering. Ze werd helemaal gek als er andere paarden langskwamen en wilde keihard.
We hebben alles rustig opgebouwd, en zijn begonnen met het hele rondje (a 2u) alléén stappen, aan de hand Vond ze giga moeilijk en was ook zeiknat als we weer thuis kwamen. Nadat ze rustiger was na een aantal keren, gingen we kleine stukjes draven. Ging ze te hard, dan was de draf afgelopen.
Daarna onder de man hetzelfde proces.
Nu gaat het super en kunnen we hele stukken draven,kleine stukkies galloperen en geeft ze geen kik meer om andere paardjes.

moet je echt eens proberen alleen te stappen, bij mij werkte het heel goed.
Succes.