Beleren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cobijtje

Beleren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-06 12:26

Hallo allemaal,

Wie kan mij wat tips geven over het beleren van mijn 4 jarige paardje?
Ik ben al zover dat ik heb meen paar keer 3/4 per week longeer met bitje en zadel(beugels bungelen er gewoon bij). Dit vindt hij allemaal prima. Stap en draf gaan erg lekker rustig en ontspannen. Galop maakt hij zich nog wel wat druk over. Maar dit is denk ik meer een kwestie van balans zoeken.

Voor mij zou nu de volgende stap moeten zijn. Hangen over mijn paardje. Hier dient zich al het eerste probleem aan. Ik ben altijd in mijn eentje bezig. En mijn paard staat ook niet op een manege of op een pensionstal waar meerdere mensen rondlopen.

Daarbij is mijn paardje ook vrij eenkennig. Nu snap ik ook wel dat je daar het beste vanaf komt door veel verschillende mensen en dingen rond zo'n paardje te hebben maar die heb ik nu eenmaal niet.

Heeft iemand een idee hoe ik toch zelf kan beleren zonder dat ik daar extra hulp bij nodig heb?

Oh ja en dan nog dit.
Ik hoorde dat als je paardje nooit bokt met het zadelmak maken dat dan de kans dat hij bokt met het erop hangen en zitten veel en veel groter is. Als een soort ontploffing waar hij al een tijdje op voor heeft kunnen bereiden. Weet iemand hier iets over?

Tnx

Anoniem

Re: Beleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 12:33

Cobijtje schreef:
Hallo allemaal,

** Hoi

Wie kan mij wat tips geven over het beleren van mijn 4 jarige paardje?
Ik ben al zover dat ik heb meen paar keer 3/4 per week longeer met bitje en zadel(beugels bungelen er gewoon bij). Dit vindt hij allemaal prima. Stap en draf gaan erg lekker rustig en ontspannen. Galop maakt hij zich nog wel wat druk over. Maar dit is denk ik meer een kwestie van balans zoeken.

** Grote kans van. Gewoon lekker de tijd geven om het zelf uit te zoeken. Behalve de balans kan ook stomweg z'n eigen lichaam wat tegenzitten. Tijdens en na een groeispurt zijn ze vaak gewoon wat onhandig namelijk.

Voor mij zou nu de volgende stap moeten zijn. Hangen over mijn paardje. Hier dient zich al het eerste probleem aan. Ik ben altijd in mijn eentje bezig. En mijn paard staat ook niet op een manege of op een pensionstal waar meerdere mensen rondlopen.

** Dat is inderdaad de volgende stap. Echter, ik zou dit toch echt liever met iemand erbij doen. Aan de ene kant om het paard vast te houden en evt. jou een pootje te geven, maar ook voor je eigen veiligheid. Want wat gebeurt er als het een keer misgaat en jij klapt er af? Wie belt 112 als het nodig is? Klinkt heel pessimistisch, maar is zeker iets om over na te denken. Zowiezo voor iedereen die in z'n eentje met paarden bezig is, maar met jonge beesten in het bijzonder.

Daarbij is mijn paardje ook vrij eenkennig. Nu snap ik ook wel dat je daar het beste vanaf komt door veel verschillende mensen en dingen rond zo'n paardje te hebben maar die heb ik nu eenmaal niet.
Heeft iemand een idee hoe ik toch zelf kan beleren zonder dat ik daar extra hulp bij nodig heb?

** Zoals gezegd, mijn keuze zou het niet zijn. Begrijp ik uit je vragen dat je zelf ook nog geen ervaring hebt verder met inrijden? Is er geen instructeur die je ook (lees: Zeker!) in dit stadium kan begeleiden?

Oh ja en dan nog dit.
Ik hoorde dat als je paardje nooit bokt met het zadelmak maken dat dan de kans dat hij bokt met het erop hangen en zitten veel en veel groter is. Als een soort ontploffing waar hij al een tijdje op voor heeft kunnen bereiden. Weet iemand hier iets over?

** Dit is absolute onzin. Ik denk dat je met de verkeerde mensen aan het praten bent. Misschien beter een wat vakkundiger persoon opzoeken om eens mee te babbelen, en hopen dat hij/zij je meteen in de bak wat kan helpen.
Succes!

Tnx

Samie999

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 11:05

Ik weet niet, mijn pony bokte ook met zadelmak maken, en ook met het erop rijden.

Ik denk dat het het slimst is, als je je paard goed wil inrijden, gewoon een instructeur zoekt.

Verder, als je er voor het eerst op gaat, laat iemand hem aan de longeerlijn houden, en bind een halstertouw of beugelriem om je pony's hals, waar je je zelf aan kan vast houden.

En in het begin moet je je vooral bezig houden met het leren reageren op hulpen. Dat ie weet wat de galop hulp is enzovoort. Het aan de teugel rijden komt vanzelf!!!

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 11:26

Je kan met goed longeren het paard onvoorwaardelijk aan de hulpen krijgen en daarnaast leert het paard heel goed zijn eigen evenwicht vinden en spieren te ontwikkelen. Als je het paard dan gaat berijden is het paard voldoende ontwikkeld en onvoorwaardelijk aan de hulpen. Vanaf de grond heeft het paard alles feitelijk geleerd.

Als je erop gaat, zou ik dat steeds kort doen en nooit alleen. Dus altijd met iemand erbij. Als je hier weinig ervaring mee hebt, maak je ongemerkt fouten. Iemand die hier ervaring mee heeft, komt minder in de valkuilen van beleren terecht. Er zijn veel paarden die geen problemen geven, er zitten er tussen waarbij kleine foutjes er in sluipen en er nooit meer uitgaan. Om dat onderscheid te kunnen maken zou ik iemand met ervaring een paar keer mee laten kijken.

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 11:29

Nooit een paard in je eentje beleren. Stel dat er wat gebeurd dan is er niemand die je weer opraapt.

Zoek een goede instructeur die je 3 dagen per week kan helpen.

Samie999

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 11:35

en beginnen met eerst 5 minuten erop, als ie er klaar voor is, 10 minuten, en ga zo maar door!

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 12:00

Je moet er echt hulp bij hebben, iemand op de grond moet je paard toch stilhouden en een beentje geven voor het hangen en ook terug stil kunnen zetten als hij begint te rennen vanwege het gewicht van jou hangend of zittend.
Wat je paard gaat doen als je gaat zitten is niet te voorspellen. Sommige paarden vinden het gewicht heel eng, andere paarden vinden het eng als je rechtop gaat zitten, andere paarden beginnen pas te vervelen als ze een tijd onder het zadel zijn en sterker worden, en sommige paarden zijn zo goed als zadelmak geboren en doen nooit iets.
Met een jong paard moet je echt nooit in je eentje aan de gang.

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 14:51

Haal er een goede instructrice bij, desnoods een tijdelijk iemand, die je helpt je paard in te rijden.

In je eentje gaat het nooit goed, je paard is dan gewoon een ongeleid projectiel en jij kan niet sturen en remmen want dat kan hij niet, vragen om ongelukken dus.

Kiwiko helpt ook met beleren en inrijden en voor zover ik weet ook tijdelijk.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 15:42

Zoek aub goede begeleiding voordat het mis gaat....... Of breng je paardje naar een professionele stal!

aerdenhout1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 15:50

Kris25 helemaal mee eens.

carlijn83

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 22:36

Kris25 schreef:
Zoek aub goede begeleiding voordat het mis gaat....... Of breng je paardje naar een professionele stal!

Helemaal mee eens.

Niet om jou maar dit lukt je gewoon niet in je eentje.
Ook professionele 'zadelmakmakers' werken niet alleen, niet omdat ze niet weten hoe het moet maar puur voor het vasthouden van het paard, voetje geven aan de ruiter, e.d.