Middenstap hoe doe je dat?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Perla

Middenstap hoe doe je dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-06 11:51

In de nieuwe B proeven zit nu middenstap en ik vraag me af hoe laat je nou een goede middenstap zien?

Liselot

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 11:54

weet je dat heel erg zeker? kan ik me bijna niet voorstellen... waar staan de proeven ergens op internet? dan kan ik ze ff bekijken

Perla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-06 11:55

ja het zit er echt in ik weet niet waar ze staan maar ik heb het nieuwe boekje hier liggen

Oretha

Re: Middenstap hoe doe je dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 11:57

Ja klopt er word middenstap gevraagd in de B.
Als je voorin in het proevenboekje kijkt, dan staat er daar in hoe je een middenstap moet rijden. Vraag het ook eens aan je instructeur/instructrice en oefen het in de les....daar heb je meer aan dat dat ik het je nu vertel
Suc6 ermee!!!!

Perla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-06 11:58

oke ik zal even voor in het boekje lezen
dat ik daar zelf niet op ben gekomen
Laatst bijgewerkt door Perla op 16-03-06 11:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Liselot

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 11:58

ik heb ze gevonden, het zit er idd in... was altijd een L oefening.

ik weet wel hoe ik het doe, maar kan het zo niet uitleggen

Starbreeze

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 12:01

Voornamelijk door de hals van je paard langer te maken en wat lager (horizontaal) in te stellen. Meestal gaan ze dan vanzelf al wat ruimer stappen, als dit niet voldoende is zou je iets bij kunnen drijven

Succes!

Remember

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 13:08

Inderdaad, hals iets verlengen en neusje mee naar voren laten nemen, wél contact en aanleuning houden dus niet zo veel vrijheid geven als bij een uitgestrekte stap. En dan vlot en actief, lekker door het lijf naar je hand laten stappen.

Als je het lastig vind om te voelen oefen het dan met je instructeur erbij, de stap moet wél een 4-takt blijven en zo niet wordt dat streng afgerekend.

Perla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-06 13:15

moet je ook meer been geven?

mariellexxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 14:13

Je kan meer been geven, maar bij middenstap is het absoluut niet de bedoeling dat het paard harder gaat stappen, middenstap is bedoeld om een paard in stap zijn passen ruimer te laten lopen. De hulpen zijn eenvoudig, je kan wat zwaarder gaan zitten, en je paard een klein beetje meer halsvrijheid geven, maar wel je teugels gewoon op maat houden, en contact houden. Je kan iets meer been geven, maar echt niet teveel want hij moet niet harder maar verruimen.

Succes

Lante

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 21:22

Ik doe mijn armen (en handen) altijd wat meer naar voren (ruimte geven en de hals wat verlengen) en tel in mijn hoofd het ritme van de stap. Soms moet je inderdaad even ietsje bij drijven, maar dan wel meteen als je begint en niet als je al halverwege bent, want dan wordt hij alleen maar onregelmatig. Als je alleen je armen/handen naar voren doet, dan hoef je de teugels na de middenstap niet meer op maat te doen (korter vastpakken), maar alleen je paard maar op je zit kleiner te laten stappen en je handen weer op hun plaats te doen.
Succes, het valt wel mee hoor; ik heb altijd prima cijfers (en ben niet een mega talent), dus...

Zeebries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 22:19

Ik kan het niet echt uitleggen, maar je paard z'n neus mag wat meer zakken, je geeft wat meer teugel, millimeter per millimeter, dus niet alles losgooien.
Contact mag niet verbroken worden. Doordat z'n hoofdje zakt, maakt ie zichzelf langer en bijgevolg gaan z'n stoppen ook vergroten.
Wel niet het ideal voorbeeld, maar het geeft een idee:
Afbeelding

Starbreeze

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 18:30

en dan de neus nog voor de ll houden.

Sophie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 20:23

Middendraf ken je vast wel. Dan verruim je je draf simpelweg. De hulpen die je hiervoor geeft kun je ook in de stap geven en dan zit je paard in middenstap. Inderdaad het neusje nog wel voor de loodlijn houden dus heel iets hoger dan die foto van yulan aangeeft. Verder iets been bij en hem inderdaad lekker door het lijf voelen stappen. Ga maar eens oefenen!

Zeebries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 21:50

Idd, juist het neusje ervoor.
Ik vond dit een redelijk geschikte foto qua aanleuning, maar ik vind er niet echt direct een met een juist houding.

Perla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-06 06:40

bedankt voor de uitleg

Wopkebrok

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 21:17

wat een akelig vroege reactie hierboven
alleen de hals een beetje uitleggen richting halsstrekken, dan word de stap al ruimer.
mijn ervaring is dat als je haar bij gaat drijven dat ze snel begint te dribbelen. (maar dat is natuurlijk al even geleden )

groetjes

Perla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-06 13:29

oke bedankt