pony leren springen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ChingYi_Dino

pony leren springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-06 23:18

Ik ben nou een pony aan het inrijden.
Ze kent stap, draf, galop, kan sturen en alles.
Nou heb ik een keer over een balkje met haar proberen te stappen...
Vreselijk!
Ze heeft al vaker vrij gesprongen en deed dat redelijk goed.
Maar zodra ze onder het zadel over een klein balkje hen moet begint ze erop los te bokken..
Na een kwartier sprong ze er met een enorme sprong overheen..
Natuurlijk heb ik haar wel uitbundig beloond.
Maar om zo elke keer weer te beginnen schieten we ook niks mee op.

Ik vroeg me af of iemand hier iets op weet?
En of het nou gewoon aanstelleritus is ofzo?
Met vrijspringen gaat ze er gewoon overheen..
Ik wil nu uiteraard nog niet hoog gaan springen met haar omdat ik haar eerst helemaal fatsoenlijk wil hebben lopen.
Maar ze gaat al niet over een klein balkje

Sisim

Re: pony leren springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 00:25

Hoe oud is je pony?

Misschien kun je eerst balkjes lopen met je pony aan de hand zodat hij kan wennen. Je kunt de balkjes dan ook in de longeercirkel leggen (een gedeelte van de cirkel) en de pony er longerend overheen laten draven. Als dat goed gaat, balkjes lopen onder de man.

Als de pony nog niet lang onder zadel is, kan het zijn dat hij zijn balans met een ruiter op de rug nog niet goed weet te vinden. Dan is balkjes lopen niet makkelijk en misschien eng voor hem.
In dat geval kun je misschien beter even wachten met laten springen.

ChingYi_Dino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-06 16:42

De pony is al 10.
Ze is nou zo'n 2 maanden onder het zadel.
Aan de hand doet ze het ook niet. Ze sleurt me dan mee over de balkjes..
Met longeren denk ik dat ze dan de binnenbocht gaat nemen..

anniek_uc

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 16:45

een paar keer los springen en onder het zadel balkjes draven...zodra ze het los springen (ik las al dat ze dit een keer heeft gedaan ) goed kan en de balkjes onder het zadel ook dan pas beginnen en laag beginnen....zodra ze dat gewoon springt stoppen of iniedergeval niet meer springen die dag en heel goed belonen en zo steeds meer opbouwen tot ze er zonder moeite over gaat...suc6

kikco

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 16:50

nou heel veel pony's vinden balkjes moeilijker dan gewone hindernisen mijn pony van 4 heb ik ook lere balkjes draven grote hindernisen deed hij zo maar je moetr heb het gewooneen beetje zelf uit laten zoeken zet hem er gewoon voor en zet hem maar stil en laat maar kijke enz en dan stap je er nog een keer op af laat je hem er weer voor staan rijd er weer op af en blijft even voor de balkjes ophoudingen maken en stuurt he mer gewoon rustig maakt hij een grote sprong maakt nie uit deed die vanm ij ook maar belonden en weer er op af alvast succes maar blijf probere dan kom je er ik had ook zo iets van kan hij het nu nie maar nu doet hij het echt heel goed xxx kiki

vivanes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 22:35

Anders laat het!

kiimxvinnie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 22:43

mijn haff kon het ok niejt int beign die liep er dwars door heen en ging daarna bokend op hol of hij begin met bokken net zolang tot k ernaast lag en dn nam hij de beene;; k heb hem toen 2 weken om de dag half uurtje laten vrij springen ;; oten heb k het 2 weken met zadel er op gedaan en daarna met longeren en op het laatst iemand er op en dn longeren ;; nuu springt de mijne sinds kort als een spring paard ;; zolang je maar geduld heb en niet te hoog begint

Xeen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 14:02

waarom probeer je het niet is met iemand ernaast ?
heb ik eerst ook gedaan
gister voor het eerst over balkje's
maar rij de dan ook los voordat je over die balkje's gaat of niet ?
mischien ervoor longeren ?

aerdenhout1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 16:03

Je zegt dat je een pony aan het inrijden bent?waarom dan zo'n haast ,als het diertje nog niet goed aan je hulpen staat moet je er nog niet mee gaan springen!Leer hem eerst eens op vier benen lopen voordat er weer zo nodig moet worden gesprongen.Ik ga niet hoog springen want hij moet eerst fatsoendelijk lopen,na een kwartier sprong hij er eindelijk overheen met een hele grote sprong!!!!!Of stelt de pony zich aan,ook zo'n leuke opmerking.Als een pony zo reageert zoals jou pony doet dan is er ergens iets mis in de africhting,en wil je denk ik sneller dan goed is voor het dier.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 19:55

@TS; Ik geloof niet dat jij de aangewezen persoon bent om een pony te leren springen of om een pony in te rijden. Je hebt daar gewoon weg geen genoeg ervaring in. Zoek aub goede begeleiding. Neem les en rij de pony goed door voordat je uberhaupt aan springen gaat denken.

ChingYi_Dino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-06 21:53

ik heb niet om jullie meningen gevraagd maar om tips
Dus ga ik er verder ook niet op in

Voor de rest Bedankt
Ik heb les met deze pony.
Het gaat om een balkje,, en dan pas balkjes draven.

Xeen: Voor het rijden doe ik haar altijd longeren of even laten lopen
Met iemand ernaast vliegt ze eroverheen en sleurt ze die persoon mee

kiimxvinnie: Springen zonder iemand is het probleem niet, dat doet ze prima en zonder moeite en ik begin met een klein simpel balkje

aerdenhout1: Ze is wel goed aan mijn hulpen hoor. Ze kan ook op haar eigen benen lopen, maar ik wil haar toch eerst beter laten lopen en gehoorzamer en dan pas echt springen
Jongens, het gaat hier om een balkje, ik ga nu nog niet met haar springen hoor..

Sisim

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 21:14

ehm, de titel van je topic is 'pony leren springen'. Ik denk dat daarom iedereen denkt dat je je pony wilt leren springen. De antwoorden van de anderen en mezelf zie ik als tips, niet alleen als mening.
Als het moeilijk gaat met een pony iets leren, zoek je beter hulp inplaats van blijven modderen. Het zou zonde zijn als je perongeluk iets verpest...
Ik wens je veel succes, ik hoop dat het je lukt.

ChingYi_Dino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-06 21:16

ja, ok is dan misschien ook wel overdreven maarja..
Ik zou het dus ook zonde vinden om het te verpesten en daarom vraag ik om hulp. Ik heb wel les, maar mijn instructrice weet niks over springen..
Ze rijdt echt alleen dressuur.. maar wil me wel helpen met haar

Abiola

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 22:22

Kris25 schreef:
@TS; Ik geloof niet dat jij de aangewezen persoon bent om een pony te leren springen of om een pony in te rijden. Je hebt daar gewoon weg geen genoeg ervaring in. Zoek aub goede begeleiding. Neem les en rij de pony goed door voordat je uberhaupt aan springen gaat denken.

Helemaal met Kris eens, maar als je dan toch met die pony wilt gaan springen, kun je dan geen instructeur vinden die wat meer van springen afweet?

Sunshine1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 22:30

PattyOosten schreef:
Kris25 schreef:

Helemaal met Kris eens, maar als je dan toch met die pony wilt gaan springen, kun je dan geen instructeur vinden die wat meer van springen afweet?

kennen jullie haar of waar leiden jullie dat uit af?

Ik zou net als iemand anders hier al gezegd heeft, (als je zonder ruiter al goed geoefend hebt) met iemand ernaast inderdaad, dat is is vaak minder eng

Abiola

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 22:41

Sunshine1 schreef:
kennen jullie haar of waar leiden jullie dat uit af?

Ik zou net als iemand anders hier al gezegd heeft, (als je zonder ruiter al goed geoefend hebt) met iemand ernaast inderdaad, dat is is vaak minder eng

Ik ken haar niet persoonlijk, maar heb wel een aantal topics van haar gezien, daar leid ik mijn mening uit af. Daarbij vind ik ook dat je een pony leren springen niet op een forum moet leert, maar van een instructeur die er verstand van heeft. Maar dat is mijn mening

slimmerik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 15:45

ChingYi schreef:
De pony is al 10.
Ze is nou zo'n 2 maanden onder het zadel.
Aan de hand doet ze het ook niet. Ze sleurt me dan mee over de balkjes..
Met longeren denk ik dat ze dan de binnenbocht gaat nemen..

Ik vind dat je pony in 2 maanden tijd al best veel kent......vooral omdat je ook nog een stuk of 8 andere paarden hebt om te rijden en je ook nog naar school gaat, mag dit paard wel een wonder heten.

Misschien eerst nog maar eens twee maanden dressuren. Pas als een paard de dressuur volledig beheerst kun je met springen beginnen !!

Vreemd dat je geen foto's ervan geplaatst hebt.

Succes ermee !!

Jytte

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 22:49

maar je hebt marcus toch ook zelf leren springen?

vivanes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 23:25

Ik ken de TS wel persoonlijk. En zij is hier absoluut niet de aangewezen persoon voor. Ze is heel onervaren, maar ze is er heilig van overtuigd dat ze zelf alles kan, en dus maar wat aankloot.

Damber

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 17:25

vivanes schreef:
Ik ken de TS wel persoonlijk. En zij is hier absoluut niet de aangewezen persoon voor. Ze is heel onervaren, maar ze is er heilig van overtuigd dat ze zelf alles kan, en dus maar wat aankloot.

En dat is dus zo jammer..... zo krijg je dus paarden die problemen krijgen met mensen... en de mens verkoopt het paard, omdat er geen land meer mee te bezeilen is.... en het dan een 'probleempaard' noemen.

Begin bij het begin... alles eerst heel goed onder controle hebben en als ze min. een half jaar onder het zadel is, raadpleeg dan een GOEDE instructeur.

ilovequinten

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 20:08

ja natuurlijk moet ik mijn mening hier ook eens neerzetten

zoals vele al hebben gezegt, raadpleeg een goede instructeur en ga het niet zelf proberen . Als je pony nog maar 2 maanden zadelmak is , mag je echt niet veel knoeien en je pony is 2 maanden zadelmak en heeft al ervaring met springen?? vele zeggen dat je eerst 1 jaar ZEKER dressuur moet lopen . En als dan mensen je persoonlijk kennen en zeggen dat je weinig ervaring hebt , laat dan misschien eens iemand anders erop , die meer ervaring,meer kennis ... heeft

Ieepe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 20:19

zet hem aan de longe met hoofdstel aan gaat hij met jou kneuren geef hem gerust maar een ruk (heb ik ook met die van mij gedaan loopt perfect bedoel spring perfect)
daarna jij erop en iemand nders aan de longe

vivanes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 20:25

Ieepe schreef:
zet hem aan de longe met hoofdstel aan gaat hij met jou kneuren geef hem gerust maar een ruk (heb ik ook met die van mij gedaan loopt perfect bedoel spring perfect)

Ik mag toch hopen dat dit geen serieuze tip is?!!!!

ilovequinten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 20:27

vivanes schreef:
Ieepe schreef:

Ik mag toch hopen dat dit geen serieuze tip is?!!!!

ik denk dat dit wat pennygedrag is het meisje is 13 en dan perfect springen?? laat me niet lachen

vivanes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 20:32

Nou, ik vind dat leeftijd er niet zoveel mee te maken heeft. (ok, 7 jaar of 30 jaar, dat maakt een verschil) Het is in mijn ogen meer de ervaring.
Maar een keer een 'ruk' geven is het domste wat je kan doen! Kan je na het rijden, of ja trekken en plukken, tandjes gaan rapen....