Pony in verzet

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kitty84

Pony in verzet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-06 21:24

Hallo

Ik rijd regelmatig op een pony en met mij nog een stel andere dames (die jonger en minder sterk zijn dan ik).

Het is een 11 jarige merrie die ik nu ongeveer een jaartje ken. Ik heb er nog niet zo heel veel op gereden eerst moest er een goed zadel komen (vond ik) en moest er wat conditie opgebouwd worden.

Deze pony heeft een vrij onbekende voorgeschiedenis. Wat ik weet is dat ze ondervoed is geweest en dat er ondanks dat ze ondervoed geweest is toch geprobeerd is een veulen eruit te persen (wat ze vervolgens verstoten heeft, wat ik vrij logisch vindt) en dat er ondanks haar slechte conditie gewoon mee gecrossd werd buiten. Kortom allemaal vrij onverantwoord.

Toen ik haar leerde kennen was ze veels te dik, er werd namelijk veels te weinig mee gedaan omdat ze vervelend/ tegendraads zou zijn. Nu moet ik ook zeggen het is een paardje met pit, maar verder is het geen paard dat je moedwillig eraf wil gooien of iets dergelijks.

Ik kan een heel end met haar werken, ik hou het ontspannen en relaxed en zo komen we elke keer een klein stukje verder. Daar zit het probleem ook niet in.

Nu is het zo dat als de andere dames erop rijden ze een bepaalde nuk heeft: stil staan. Ze is dan niet vooruit te branden. Bij drijven gaat ze achteruit lopen of blijft gewoon op haar plek staan (dit is verschillend) een tikje achter het been reageert ze niet (nu moet ik ook zeggen dat er voordat ik kwam rijden de zweep overal voor werd gebruikt en dan niet voor een zach tikje op het juiste moment en de juiste plek)

Vandeweek is het gelukt door degene die reed door haar streng aan te pakken (goed gedrag heel sterk belonen en fout gedrag duidelijk met de stem begrenzen en niet tolereren) na een kwartier gesteggel (paar stapjes, dan weer stil staan) weer te laten lopen.

Mijn gevoel is dat het puur verzet is, ze weet dat het werkt (het heeft immers de 3 jaar voor mij ook gewerkt) met mij erop doet ze het namelijk niet, ok ze is wel eens nukkig, maar dat is meer omdat ze lekker fris is ofzo. Ook heb ik het idee dat als ze bij iemand verzet zou moeten tonen als er fysiek iets aan de hand zou zijn, dan lijkt mij dat dat bij mij is aangezien ik groter ben dan de rest. Het harnachement zit goed (dit heb ik laten checken...en nog eens laten checken )

Hebben jullie tips?

Wat handig is om te vermelden deze pony komt net voorbij B niveau (dressuur) maar beenhulpen wel gewoon goed begrijpt.
Laatst bijgewerkt door Kitty84 op 15-03-06 21:38, in het totaal 2 keer bewerkt

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 21:26

yep heb een hele goede tip............. les nemen

Latisha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 19:37

haha ik heb ook zown paardje dat heeeeel eenkennig is, echt naar iedereen doet ze meteen dr oren in dr nek en dr tanden laten zien behalve naar mij, en onder het zadel ben ik ook de enige die haar voorruit kan laten gaan.. misschien vertrouwd ze alleen jou en niet die andere meiden. dan zou je hun gewoon eerst een band laten scheppen met je paardje.

Cobijtje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 14:18

Misschien is Natural Horsemanship iets waar je baat bij zou hebben met zo'n paardje. Er is blijkbaar iets niet helemaal pluis met jullie baasje-beestje relatie.