ben bezig met spieren trainen.misschien tog een rooster??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

x_kellyann_x

ben bezig met spieren trainen.misschien tog een rooster??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-06 20:40

hallow ik ben mijn verzorg paard e spieren aan het trainen/kweken want ze heeft een veulen gehat en nu is ze al haar spieren kwijt.(nou bijna allemaal )maar nu zit ik te denken ik ben al ong. 2 maanden bezig met maandag tot donderdag een beejduh wandelen en grazen en vrijdag tot en met zondag rijden..
ik kan alleen maar buiten rijden want we hebben alleen een longeer bak dus ik meot haar gaan rijdne op gras velde of zow.. en longeren gaat ook niet egt want de longeer zweep is kapot dus ik kan ook niet longeren..
ik zit te denken of ik zow wel spieren kan kweken met 3 keer in de week een beedjuh rijden( het meeste wat ik doe is dan stappen)
is het misschien beter dat ik me aan een soort rooster houd of zow??
weten jullie wat ik het beste kan doen??

x_kellyann_x

Re: ben bezig met spieren trainen.misschien tog een rooster?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-06 21:09

pff 15 mensen die komen kijken maar niemand weet hoe ik het moet doen???

Sisim

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 00:45

Met het paard wandelen is altijd goed, weer een beetje conditie opbouwen voordat je fanatiek aan spieren gaat beginnen. Probeer dan stevig door te wandelen en laat haar niet steeds eten. Af en toe wel, maar niet constant. Spieren kweken duurt lang. Kijk maar naar jezelf als je begint met sporten. Na een paar maanden zie je pas resultaat in spiermassa.
Bouw het rijden rustig op. Buiten rijden is prima, stap in het begin veel, wissel af met wat draf. Na een tijdje (een paar weken regelmatig rijden) als er wat conditie is, dan pas galop. Rij je paard niet nat! Wat zweten onder zadel mag, op de hals ook licht. Verder niet. Dan doe je te veel. Stap goed uit voordat je haar weer op box of in de weide zet.

Het is niet belangrijk dat het paard binnen no time in de spieren zit. Neem je tijd ervoor! Het is winter, ze heeft net (?) een veulen... Als je straks regelmatig wat kan rijden, komen de spieren vanzelf.

Wanneer heeft je paard haar veulen gekregen? Wat doe je met het veulen als je gaat rijden?

delerium

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 00:50

Niet dat niemand iets weet, maar het is nogal lastig lezen...
Misschien kun je normaal nederlands eens proberen? Vaak geeft dat meer serieuze reacties.

Zelf zou ik zeggen weer gaan longeren (koop een nieuwe zweep ofzo) en ga langzaamaan het rijden weer oppakken. Maar hangt af van de leeftijd van het veulen etc etc etc....

x_kellyann_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-06 20:39

ze heef tin de zomer een veulen gehat en het is er nu al 3 a 4 maanden af..

x_kellyann_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-06 20:40

x_kellyann_x schreef:

ik laat haar nooit zweten..maar het meeste stap ik

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 21:25

x_kellyann_x schreef:

En dan begin je nu pas weer met opbouwen

Je paard niet longeren omdat je longeerzweep stuk is vind ik nogal een vage reden, koop een nieuwe of wees creatief!

Voordat je kunt beginnen met spieren kweken zul je denk ik eerst nog conditie op moeten bouwen.

_robijn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 20:28

haaj moppie ..
ga gewoon met sjaan naar die bak bij manege daarindebuurt...
als dat kan..
nou x robijn oh en ik heb cheryls naam gevonden...

Misz_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 22:54

_robijn_ schreef:
nou x robijn oh en ik heb cheryls naam gevonden...

beetje wazig dat je dat zonodig hier moet zette en niet gewoon op stal zegt..

ach, kelly succes met de rijbak, daar heb je al een appart toppic over gemaakt
Ik help je wel hoor.. was mijn rooster nix dan? voor conditie opbouwe..?

x_kellyann_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-06 22:59

ik begin niet nu pas ben al 2 maanden besig...
omda tik haar net 2 maanden verzorg en het is mijn vp dus neiuwe zweep komen is voor de eigenaar..ik heb al zow veel voor der gekocht dat ik geen geld mee ove rheb voor een zweep..

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 13:11

Ik zou niet drie dagen achtereen rijden en dan vier dagen weer stappen, gewoon rustig aan opbouwen, en bijv. om de dag wat rijden en stappen.

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 15:48

een takje is ook goed hoor kellyann, je kan inderdaad beter eerst rijden, dan stappen, weer rijden, dus een beetje afwisseling. ik hoop voor je dat je in de bak daar in de buurt kan rijden. dat schema wat je mij hebt laten zien vond ik goed hoor. en je mag sjaan best laten zweten, zo bouw je conditie op. als sjaan niet zweet hoeft ze volgens mij niet veel werk te verzetten, laat haar maar zweten, maar wel goed opbouwen he, dus elke week 5 minuten langer rijden ofzo succes verder ermee

patsur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 16:48

een nieuwe longeerzweep kopen (kost 20 euro) en gaan longeren. Veel buiten rijden, heuveltjes stappen, evt op een open vlakte een lekker galopje meenemen. Op een afgezet stuk grasveld dat er goed bijligt en natuurlijk niet verkeerd, zeker niet voor de lenigheid.

Ik zou gewoon 2 of 3 keer in de week gaan stappen aan de hand, en 3x in de week longeren (met bijzet, touwtjes, pessoa oid. anders heeft het spieren kweken alsnog geen zin) en de rest rijden.

Misschien kun je samen met je instructeur oefeningen verzinnen om meer spier te kweken?

Shadowlover2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 21:11

als je erop zit probeer haar dan lkker ontspannen maar wel beetje doorstappen te laten lopen.. met losse teugels dat ze haar hoofd lekker over de grond (om zo te zegge) laten hangen.
als je begint te drafen, dan lkker rustig drafje en veel overgangen maken van draf naar stap, stap naar draf.
niet teveel doen, want je moet het rustig opbouwen!
ik hoop dat je er wat aan hebt

x_kellyann_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-06 21:17

ik kan aleen maar buiten rijden dus heuveltje rijden doe ik genoeg:):)

x_kellyann_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-06 21:18

k heb wel wat aan jullie tips.. maar nog meer tips zijn welkom

Raposa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 22:29

Um.. tja ik weet hoe moeilijk het is.. ik rijd ook met de paardjes in het weiland af en toe in een bak.. Ik zou zeggen: Om de dag rijden ofzo? Eerst conditie opbouwen daarna pas spieren kweken.. Weet zo even geen oeveningetjes voor het kweken van spieren e.d.

Sisim

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 21:34

Ik vraag me af wat iedereen onder 'spieren' verstaat. Klinkt misschien dom, maar wat vind je gespierd?
Van regelmatig rijden, heuveltjes stappen/draven e.d. krijgt een paard vanzelf voldoende spieren. Zeker in z'n kont en rug.
Wil je een mooi gevormde hals, borst en rugspieren dan denk ik dat (als het beestje weer wat conditie heeft) het goed is om dressuur lessen met haar te nemen. Ik denk dat hulpstukken niet nodig zijn. Je rijdt alleen maar buiten. Mocht je dressuur gaan willen rijden, begin daar dan mee en mocht het nuttig zijn voor de training, kun je altijd met je instructeur nog aan de hulpteugels e.d.

Mijn paard staat in de winter altijd een maand of 3-4 stil (buiten, ze loopt dan in een kudde). In het voorjaar begin ik met rijden, na een maand of 2 zit meestal alles er weer op en aan. Ze heeft dan een mooie kont, je ziet de rugspieren sterk worden, de borst komt er weer uit en de halsspieren zie je weer zitten. Voldoende voor mij. Ik rij alleen maar buiten. Ik neem veel heuvels (moet wel, woon in de Belgische Ardennen..) en dat werkt.
In het begin rij ik gemiddeld een uur per dag, de eerste weken alleen stap, maar wel in een goed tempo. Daarna bouw ik de draf op, later ook galop. Een maand voordat ik begin met rijden stap ik met m'n paard aan de hand, maar dat is meer voor de (her)opvoeding dan voor de conditie.