Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
). Ik denk dat er geen andere oplossing op zit dan heel en heel veel oefenen. Veel buiten wandelen, ook met andere paarden naar buiten, en als je alleen gaat: niet opgeven! Gaat je paard stilstaan; prima! Gewoon ontspannen blijven zitten. Niet toestaan dat ze een stap achteruit gaat, en net zolang wachten tot ze een stap naar voren doet. Dan meteen belonen. Na bijvoorbeeld drie stappen draai je om en ga je terug. De volgende keer na vijf stappen, enz.

Scum schreef:Ik vind het paard niet bang klinken.
Ernaast lopen zou ik zeker nooit doen. Als je erop zit heb je veel meer te vertellen. Ze mocht eens aan de kant springen en bovenop je tenen komen....
Scum schreef:Ik vind het paard niet bang klinken.
Ernaast lopen zou ik zeker nooit doen. Als je erop zit heb je veel meer te vertellen. Ze mocht eens aan de kant springen en bovenop je tenen komen....
Scum schreef:Paar maanden geleden wilde mijn paard perse niet over een stukje fietspad heen. Zweep hielp niet en bovendien zat ik pal naast de provinciale weg dus ik moest oppassen.
Hij stopte daar, wilde zich omdraaien en begon achteruit te lopen.
Aha, hij wilde dus wel achteruit lopen.... Ik heb hem omgedraaid en in zijn achteruit over dat stuk fietspad laten gaan. vond hij niet echt leuk
Wellicht dat je dat dan ook kunt proberen. Op het moment dat hij staakt draai je hem om en ga je achteruit. Voor mijn part 20 meter achteruit. Dan weer voorwaarts proberen. Werkt dat niet, dan weer achteruit.
Ik zou het gedrag iig niet accepteren. Persoonlijk denk ik dat je het niet moet tolereren dat ze gaat stilstaan en schouderklopjes zullen ook niet veel helpen
. En wie heeft er dan gewonnen?? JUIST!! Niet ik, niet zij: maar WIJ
Eerst een keer geprobeerd met mij erop en mijn man ernaast, ze trapte er niet in. Niet vriendelijk en ook niet met aandringen. Omgedraaid en de keer erop weer geprobeerd. Ik kwam iets verder, maar nog steeds niet over dat achterlijk ding heen! Afgelopen zondag ben ik er zelf naast gaan lopen. Klinkers in de weg? Waar? Ze heeft ze niet eens opgemerkt. In mijn geval is het dus gewoon onzin uithalen, als ik erop zit heeft ze blijkbaar niet genoeg vertrouwen en als ik ernaast loop is het goed. Ik heb me voorgenomen om dan maar af en toe af te stappen en zo een compromis te sluiten zodat we wat verder van huis afkunnen. Steeds een stapje verder. Ik voel me eerlijk gezegd naast het paard toch veiliger dan erop als er iets aan de hand is. BonBon schreef:Heel veel oefenen dus met wandelen of met iemand mee op de fiets. Dit kan ook erg handig zijn.

evitatinkle schreef:ga eens een buitenrit maken terwijl je ernaast loopt. Dan heb je meer controle. Als dat goed gaat dan ga je op je paard van huis weg en zodra ze stopt er weer vanaf. Als het weer goed voelt stap je weer op enz. Dit gaat gewoon om de langste adem. Je paard zal moeten leren dat jij de baas bent zonder idiote dingen zoals achteruit laten lopen of slaan en schoppen. Als jij elke keer consequent afstapt als ze niet meer verder wil, en daarbij zelf voorgaat zal ze leren dat het niet eng is en dat jij als leider bepaald waar jullie naar toe gaan.
Als je niet alleen op en af kunt stappen op een buitenrit moet je niet een buitenrit gaan maken, dan ben je er nog niet aan toe.