jong paard ook aangespannen, minder onder zadel?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

hiltje1973

jong paard ook aangespannen, minder onder zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-06 23:53

Hoi, weer een vraagje.
Wil niet overkomen als een onbenul maar het allemaal wel goed doen dus stel meningen op prijs.

Hiltje (Fries) wordt in mei 4.
Ze is een paar maanden beleerd voor de wagen en loopt in tweespan gemiddeld 2 keer per week een half uur tot drie kwartier.
Ze wordt nu ook ingereden (denk ongeveer 10 keer onder zadel geweest). Voor het inrijden wordt ze 10 minuten gelongeerd en dan ongeveer 20 minuten rijden. Nog geen galop onder het zadel (moet aan de longe nog goed leren galoperen).
Mij lijkt 2 keer per week onder het zadel genoeg en dan nog 1 x per week alleen longeren. Verder wat grondwerk en losgooien. Ze heeft denk ik al indrukken genoeg op het moment.

Of maakt het niet uit dat ze ook in tweespan loopt (omdat dat andere belasting is) en kan ze wel 3 a 4 keer per week onder het zadel?

Phrono

Re: jong paard ook aangespannen, minder onder zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 00:22

Ik rijd mijn bijrijdhaflinger die in de zomer ook 4 wordt 2/3 keer per week een half uur tot 3 kwartier. Ze loop ook wel eens voor de kar, in de winter wat minder vanwege het weer. Ik vind haar niet minder onder het zadel, integendeel. Ik merk dat ze, doordat ze ook voor de kar loopt, sneller went aan het verkeer om haar heen. Ze is rustiger onder het zadel en minder schrikachtig.

2 keer onder het zadel en 2 keer aangespannen lijkt me prima zo. Later kun je het rijden opbouwen naar 3/4 keer. Ik zou het nu nog even bij 2 keer in de week laten, rustig opbouwen.

M3isSi3j

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 00:26

Met een friesje moet je heel erg uitkijken dat je ze niet overbelast. Ze zien er uit als hele sterke paarden maar niets in minder waar.. Ik vind het een mooie methode als je hem 2x per week voor de wagen zet, 2x onder de man rijdt (een kwartiertje/half uurtje), 2x longeerd en hem een rustdag geeft (wandelen, losgooien of wat dan ook..) HIer moet je naar toe werken en je begint dus rustig aan.. neem nooit teveel hooi op je vork!

Succes