Timo met zijn huurster

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lailapri

Timo met zijn huurster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-06 19:52

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

bOwieGeeske

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 19:54

leuke fjord! maar waarom rij je zonder neusriem:O?

lailapri

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-06 19:55

Waarom zou er een neusriem omheen moeten?

bOwieGeeske

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 19:58

nu trek je sneller aan het bit.. als je die neusriem erom doet geeft dat meer stevig heid.

lailapri

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-06 20:06

leg uit
voor zover ik weet zit het bit aan bakstukken en de neusriem apart daarvan en komen de riempjes pas samen bij de frontriem. Een neusriem lijkt mij eerder om de mond van het paard dicht te houden.

laulau85

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 20:27

De neusriem is ook om de mond van het paard dicht te houden maar wat bOwieGeeske zegt klopt ook.
Doordat er geen neusriem is kan je de mond verder open trekken. Het bit kan verder naar achteren en je trekt de mondhoeken sneller kapot of eeltvorming.

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 20:30

Een neusriem is absoluut overbodig en eigenlijk zelfs vrij modern. Het kan opensperren voorkomen, maar eigenlijk moeten de juiste hulpen dat gewoon voorkomen...
Wil je een neusriem die een beetje meer stabiliteit aan het bit geeft (ook onzin, je moet op de twee teugels evenveel druk hebben om het bit op de plek te houden), dan moet je gaan denken aan het type neusriem dat we hier hebben en jullie in Nederland kennen bij ouderwetse Shetlandhoofdstellen en tuigpaarden.
Afbeelding

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 20:31

laulau85 schreef:
De neusriem is ook om de mond van het paard dicht te houden maar wat bOwieGeeske zegt klopt ook.
Doordat er geen neusriem is kan je de mond verder open trekken. Het bit kan verder naar achteren en je trekt de mondhoeken sneller kapot of eeltvorming.

Als je fatsoenlijk rijdt, zoals het hoort, gaat de mond helemaal niet open....

lailapri

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-06 20:35

Als ik timo met mijn kieffer hoofdstel rij, rijd ik hem wel met neusriem, maar die heb ik altijd op zijn loste gaatje, timo is namelijk gewoon erg braaf en je kan ook gewoon zonder hoofdstel ofzo rijden.

Luckystory

Re: Timo met zijn huurster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 20:35

hi, zie ik dat goed? heeft hij links een ander patroon in z'n manen dan langs rechts?
Is wel maf

lailapri

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-06 20:39

ja klopt alleen ik kan het er al bijna uitknippen en dan wordt het weer gewoon een boogje

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 20:44

Okee, nu waar het echt om gaat. Ik zie een groot verschil in de eerste en laatste foto´s en wel in de zit.
Waar op de eerste foto´s duidelijk een stoelzit is aangenomen (onderbenen te ver naar voren), is dat in de laatste foto´s gecorrigeerd. Je moet een loodlijn kunnen trekken door schouders, heupen en enkels. Je bovenlichaam mag in bepaalde gevallen daarvoor komen, bv in draf lichtrijden en verlichte zit, maar de beenhouding mag daarbij niet veranderen.
Ik zie op de meeste foto´s een voldoende uitgedrukte hak.
Je mag je handen onder bepaalde omstandigheden best wel eens breed en laag zetten, maar niet constant. Je moet wel proberen om naar een normale handhouding te komen en dat is dus dragende, rechtopstaande handen, ongeveer een handbreedte uit elkaar en een handbreedte boven de schoft.
Op de meeste foto´s drukt ze de handen naar beneden met een stijve arm. Dat is belemmerend en zo kun je ook geen fijne teugelhulpen geven. De armen moeten los hangen aan de schouders, dan moet er een knik zijn in de elleboog en vanuit de elleboog moet je een lijn kunnen trekken door onderarm en teugels naar het bit. Dat kan in de meeste foto´s net niet en waar het wel kan, gaat de pony te diep.
Het lijkt alsof er ook niet goed midden in het zadel gezeten wordt, de beugels een gaatje of twee langer kan dan helpen.
Wel zie ik een mooie rechte rug en schouders en een amazone die voor haar uitkijkt, heel mooi.

Ik denk dat het bij deze amazone goed helpt om vanuit de verlichte zit (waarbij de benen goed zitten en de armen ook knik hebben, op de foto´s) te gaan zitten zonder arm en beenhouding te veranderen.

lailapri

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-06 20:48

Dank je! Ik zal het haar laten lezen!

_MijnTrots

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 20:59

Lusitana@ wat een mooie reactie zeg!
hier kan de amazone wel wat mee, en gewoon zelf aan werken!
toppie!