angst om te rijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

magicmist

angst om te rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-06 10:14

Vorig jaar september ben ik van mijn verzorghaflinger gevallen.
Flink hard en kon hierdoor een aantal weken niets.
Het vertrouwen die we samen opgebouwd hadden is toen flink geschaad.
hij kon er niets aan doen, maar toch ben ik angstig geworden.
Sinds januari heb ik een eigen paard en deze mag volgend jaar ingereden worden. hem vertrouw ik wel heel erg.
Ik wil echt mijn vertrouwen terug hebben.
Nu heb ik sinds september niet meer op hem gereden.
maar ik ben hem wel beter leren kennen en heb het idee dat ik hem nu supergoed ken. ik ken z'n nukken en weet dat ie niet veel kwaad doet.
Ik wil eigenlijk dolgraag weer op hem gaan rijden.

Hoe kan ik het het beste aanpakken?

tante_trien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 10:17

Misschien aan een longeerlijntje o.i.d?

Marigold

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 10:21

ja, met hulp beginnen.
misschien eerst longeren zodat hij niet snel bokt als je erop zit.
ik vind rijden zelf ook vaak best eng, omdat ik bang ben om gewond te raken ivm de kids, en ik rij sowiezo niet vaak, geen paard/ pony tot mn beschikking, maar áls ik rij houd ik altijd goed in gedachten dat het paard zelf wel ogen heeft, en ik me dus meer dan ik denk op het rijden kan consentreren, en dat je ontspannen moet proberen te zijn, en vertrouwen moet hebben in het paard (dat die echt niet expres in zeven sloten tegelijk springt)
maar ja ik ben geen wereldruiter hoor haha

Exodus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 10:24

Ben het met loveblacky en Dessie eens. Neem de tijd en overhaast niets. Lekker rustig aan de longeerlijn stappen met iemand erbij die je aanwijzingen/hulp kan geven. Dan een klein beetje draven en het stukje bij beetje opkrikken. Je hoeft echt niet de eerste keer alweer in galop door de bak. Neem er je tijd voor.
Succes ermee en als je er weer op hebt gezeten laat het even weten.

Gr

loesje688

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 23:21

Zolang je maar niets overhaast, je hebt alle tijd om je vertrouwen terug te krijgen, dan komt de rest vanzelf allemaal wel weer.

Vie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 23:37

Inderdaad.
Rustig aan opnieuw beginnen, met hulp. Dan kom je al een heel eind.

odetteke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 11:45

Ik heb het zelfde probleem gehad. Bij mij werkte het om veel rijles te nemen en een muziekje op te zetten wanneer ik alleen rijd. Muziek zorgt er bij mij voor dat ik zelf een stuk meer ontspannen zit en dus ook minder spanning aan het paard kan overdragen.

Maar het grote geheim is en blijft rustig aan doen, het maakt niet uit als je de eerste keren ofzo alleen maar durft te stappen. Zelf had ik er echter wel behoefte aan dat de 4e keer mijn instructrice verplichtte om te gaan draven. (zij had de longeerlijn en zweep vast ) Soms is een stok achter de deur wel handig, anders kom je niet vooruit hahaha!

Vie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 11:55

Idd, dat had ik ook. Ik ben begonnen met drie keer per week terug te lessen, ik durfde niet eens meer op haar gaan zitten.
Ben ook aan de longeerlijn weer begonnen en zo rustig opgebouwd.

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 12:50

Rustig aan opbouwen en daarbij is het belangrijkste denk ik vaak te gaan rijden nu. Liever 5x in de week een ruim kwartiertje dan 1x in de week 1,5 uur..

cissy

Re: angst om te rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 13:32

Citaat:
Sinds januari heb ik een eigen paard en deze mag volgend jaar ingereden worden.

Citaat:
Nu heb ik sinds september niet meer op hem gereden.

ben effe het spoor bijster, je vertelt bijna in 1 zin dat het paard nog moet worden ingereden en dat je sinds september niet meer op hem hebt gereden?
hebben we het hier over hetzelfde paard?
In welk paard heb je nou wel vertrouwen?

Ilzjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 15:53

Sylleke schreef:
Idd, dat had ik ook. Ik ben begonnen met drie keer per week terug te lessen, ik durfde niet eens meer op haar gaan zitten.
Ben ook aan de longeerlijn weer begonnen en zo rustig opgebouwd.

Idd, ik heb het ook gehad, van mijn paard af gestuiterd met als gevolg een hersenschudding. Durfde er daarna een hele tijd niet meer op, zelfs over gedacht haar weg te doen.
Ben aan de longeerlijn weer begonnen (Zitles) paard aan een hulpteugel zodat ze niet maf kon gaan doen en haar rug meer ontspande zodat ik makkelijker kon zitten en ik erop. Zo heb ik langzaam alle vertrouwen weer terug gekregen. Nu durf ik echt alles met haar en ook met andere paarden.
Gewoon bij het begin beginnen, niks overhaasten, het komt vanzelf wel weer.