Ik zit onwijs scheef (altijd naar links)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LeeCoTexel

Ik zit onwijs scheef (altijd naar links)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-06 17:28

Ik ben het nu hopeloos zat, mensen gaan het nu namelijk zien en dat wil ik niet!!
Ik zak heel erg naar links en dat heb ik het ergst op mijn eigen paard.
Ik probeer er aan te werken, maar op een gegeven moment zit ik al zo scheef dat ik met mijn volle gewicht op mijn rechterbeugel moet gaan staan, om mijn zadel weer recht te krijgen! Ik vind dit echt belachelijk, hoe leer ik mezelf dit af? Ik heb al aan een zit instructrice (anne muller) gevraagd of ik ongelijke benen heb, omdat ik altijd al het idee had dat mijn ene beugel langer was dan de andere, maar dit scheelde maar minimaal. Dus daar kon het volgens haar niet aan liggen.
Zit het hem dan in mijn wervel kolom? Wel kijk ik ook altijd wat meer naar links, ik laat dan mijn hoofd zakken naar links zegmaar. Nouja, oftewel, mijn hele lichaam zet zich naar links. Het voelt voor mij alsof mijn rechterbeugel korter is. Heel vervelend, want het ergste is, dat mijn paard zich nu rechts vast gaan houden. En niet meer recht halt houdt. Logisch volgens mij, maar hoe kom ik hier vanaf!!!!!!!!!!! Heeeeeeeeelp!!

evelintje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 17:31

volgens mij ligt he tniet aan je stijgbeugels ofzo.. maar is het gewoon je manier van zitten op een paard,je moet leren wat standvaster te zitten en er ook niet teveel aan gaan denken

Liberte

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 17:35

vreemd zeg, mischien kun je proberen zonder stijgbeugels te rijden en dan te gaan licht te rijden, dan kun je niet op je linker been gaan staan

Jadee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 17:55

Ik Las dat je het op andere paarden ook had maar als het paard ook scheef is dan kan dat zorgen dat jij ook scheef gaat zitten.. (dat heb ik namenlijk ook mijn pony zet *zoveel %* Meer gewicht op 1 voor been..!)

Animae

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 21:20

Ligt je zadel wel recht?
Het kan namelijk ook je zadel zijn die niet recht ligt.

Felinde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 21:25

zonder zadel gaan rijden zou ook eens een optie zijn. gewoon een keer proberen. Heb ooit eens een verhaal gehoord, van mijn instrivtrice, over een meisje dat ook altijd erg scheef hong. Daarom moest zei met zadel, maar zonder singel oid. op het paard rijden. Als zij dan scheef zou gaan zitten, gleed het zadel er van af, met haar erop. (dit niet zelf gaan uitproberen, aub. ) Wens je veel succes toe!

milo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 11:05

ik zit ook altijd naar links.

ik heb toen de tip gehad van mijn instructeur toendertijd om mijn rechter beugel een gaatje langer te maken. het helpt wel. succes!

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 12:34

zitles zonder zadel is een uitkomst

Kady_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 12:37

ik houd dit topic ff bij, het het gevoel dat ik ook een beetje naar links zit

Tjaldur

Re: Ik zit onwijs scheef (altijd naar links)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 14:42

Ja, dit heb ik dus ook altijd, maar dan aan de andere kant. Mijn zadel schuift dan ook naar links. Dit komt omdat 'mijn' paard scheef loopt en ik niet zo vast in het zadel zit, waardoor dat scheef lopen alleen maar wordt bevorderd. Zonder zadel, of inderdaad, zonder singel rijden is een goede oefening! In het begin wel een beetje eng (tenminste, dat vond ik), maar wel heel nuttig!

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 14:44

Ieder paard is van nature scheef en zet jou daarom scheef op zijn rug. Kijk eens op www.hoefkatrol.com daarop staan tips om je paard recht te maken waardoor je zelf veel rechter komt te zitten.

Blueberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 14:46

Ir111 schreef:
Ieder paard is van nature scheef en zet jou daarom scheef op zijn rug. Kijk eens op www.hoefkatrol.com daarop staan tips om je paard recht te maken waardoor je zelf veel rechter komt te zitten.

Je neemt me de woorden uit de mond!

__Esther__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 17:59

Ik denk niet dat het in dit geval aan het paard ligt, geen een paard is recht maar ik ken het gevool van de TS en het ligt voor een groot deel aan jezelf. Ik heb ook wel 3x mijn zadel na laten kijken, beugels omgewisseld niks hielp. Paard is veder ook niet extreem scheef. Bij mij hielp het om heel veel zonder beugels en zonder zadel te rijden. Nu ben ik van het scheve af maar de eerste 15 minuten rijd ik altijd zonder beugels en dan wel zit/staan/zit staan anders is het niet eerlijk tegen over het paard als je meteen zwaar gaat zitten.

LeeCoTexel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-06 18:23

Wow, at een tips, ik ga er mee aan de gang. Ik zou inderdaad eigenlijk eens zonder zadel moeten gaan rijden, maar met die lolbroek van mij, lijkt me dat geen goed idee. Zonder beugels alleen ook goed?
Het is trouwens ook wel zo dat mijn paard wat scheef is zelf. Hij neemt de stelling rechts erg moeilijk aan, die houdt ie vooral in het begin erg vast en links buigt hij te veel. Ook heeft hij meer moeite met de rechter schouderbinnenwaarts, wat zou wijzen op het minder graag er onder zetten van het rechter achter been. Dus nouja, misschien ligt het dan aan ons beide haha.
Ik ga hem proberen recht te richten
en ik ga mezelf aanleren meer zonder beugels te gaan rijden!
Goed idee??

Chely

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 21:03

er staan al heel veel tips, maar misschien heb je ook nog wat aan mijn tips

van beneden af beginnen waar de scheefheid kan zitten
- in de bespiering/lichaam paard: het paard drukt je op een kant-> dierenarts/osteopaat naar laten kijken
-zadel: zijn de kussens scheef, is er iets niet goed met de boom,ligt het zadel wel goed-> zadelmaker
-je billen, zitten je billen in het zadel allebei op dezelfde plek maar dan gespiegeld->evenwicht in het zadel zoeken
-knik je in boven je heup->aan de kant waar je knikt (en dus je heup hoog zit) je arm omhoog steken alsof je de hemel wilt raken, zo span je je spieren op en voorkom je tijdelijk het inknikken. begin je weer te knikken herhaal je deze oefening
-buigen je schouders scheef mee: adem goed in, zit ontspannen, dan ben je ook altijd rechter
-houdt je je hoofd scheef: hoofd recht proberen te houden en een halve baklengte vooruit kijken.
-heb je je handen op ongelijke hoogte, anders kun je dat ook nog oefenen

en je kunt altijd bij een huisarts/fysio terect om na te laten kijken of je lichaam scheef is en dat laten corrigeren!

mjet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 01:11

milo schreef:
ik zit ook altijd naar links.

ik heb toen de tip gehad van mijn instructeur toendertijd om mijn rechter beugel een gaatje langer te maken. het helpt wel. succes!

en zo rij je je paard dus echt scheef en dat is echt heel slecht voor je paard want dan krijg je scheve bespiering