Hoe terug rijden uit galop?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sandradeboer

Hoe terug rijden uit galop?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-06 14:47

Mijn jonge paard heeft de gewoonte om uit de galop niet (gelijk) terug komen voor een overgang naar de draf. Hij gaat dan heel klein galopperen en doet zijn hoofd omhoog.

Hoe lossen jullie dit op, zonder de fijne aanleuning te verliezen?

Ho roepen en zwaar zitten helpen niet (althans niet snel genoeg). Hij doet er soms een halve lange zijde over om over te gaan in draf. Terwijl ik toch eerder de hulpen geef.

Ibalia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 14:49

Hand sluiten, wat zwaarder gaan zitten en stemhulp.
En geduld.
Op den duur zal je paard leren om eerder in draf over te gaan.
En met je instructeur overleggen.
Succes

panache

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 14:50

het is een jong paard en die moet natuurlijk alles leren.. krijg je prive les??
probeer met je stem hohoooo op rustgevende manier te doen.. en met je zit het paard onder je zeg maar op sluiten en ophouding maken in je zit dat die terug moet naar galop...
als je bij elke overgang terug een klein kneepje in je buitenteugel doet en ophouding in je zit zou die het op een gegeve moment snappen.. maar geef het de tijd !!...

sandradeboer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-06 14:55

Heb goede priveles. Heb dit echter nog niet voorgelegd.

Hij biedt ook zoveel aan....moet niet te snel willen.

Irissje

Re: Hoe terug rijden uit galop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 18:33

Met longeren goed je stem gebruiken zodat ie gaat reageren..dit ook blijven toepassen met rijden..En gewoon rustig blijven...

Succes..

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 18:47

Je geeft zelf aan dat het een jong dier is, ben blij dat hij er een lange zijde over doet om terug te komen en niet meteen in draf valt. Dat soort dingen komen vanzelf wel. Heb geduld.

xLuus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 19:45

ga diep in je zadel zitten en neem de tijd! het is een jong paard/pony en die leren niet alles 1/2/3 zo snel xxMij

Unseen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 22:13

Neem inderdaad de tijd ! Mijn jonge paard doet er ook altijd even over. Probeer toch diep te zitten, hakken naar beneden en kleine ophoudingen. Het is nog helemaal niet erg als hij er lang over doet. Dit komt vanzelf wel ! En als je wedstrijden met hem/haar rijd, in april komt het goed ! Dan heb je veel langer de tijd voor je rustige overgangen. Ik wacht ook op april tot ik weer ga starten met mijn jonge merrie

VValar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 22:15

Voorover zitten. En toch evengoed veel stemhulp gebruiken.

mariettek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 13:18

Inderdaad rustig blijven zitten. Geeft niks als hij er wat langer over doet. Langzamerhand zal hij steeds sneller gaan reageren.

Ibalia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 13:33

Die tip van het longeren zat ik ook aan te denken

Laska

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 17:20

VValar schreef:

Ik denk niet dat dit de oplossing is, als men naar voor gaat zitten voelt het paard het gewicht van de ruiter niet meer en zal al helemaal niet terugkomen, je gaat toch niet voor niets in verlichte zit voor de rengalop?

Ik zou gewoon stil blijven zitten en alleen maar denken aan de draf, dan pas de hulp. Het paard voelt dan extra gewicht en ook de stem en hand hulp en dan begint hij na een tijdje wel te begrijpen wat je bedoelt, en komt terug.

WowAmigo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 18:21

Liever wat langer over de overgang doen dan een verkeerde overgang! Geef hem inderdaad maar de tijd. Als ie over een tijdje handiger is en weet waar ie zijn benen zo gauw moet laten dan gaat het vanzelf sneller.

Je kunt proberen hem wat sneller te maken door (bijvoorbeeld ook aan de longe) wat overgangen vlugger achter elkaar te doen (zonder te overhaasten). Hij moet gewoon wat handigheid krijgen in die benen van hem!

MariekeA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 11:50

Recht blijven zitten (dus niet voorover), ophouding geven en je benen zachtjes erbij houden.
Als hij namelijk van die klein korte pasjes gaat maken, kruipt hij achter de teugel. Door hem er vanachter zachtjes bij te houden en de tendens voorwaarts te houden, komt hij met zijn neusje weer naar voren en komt hij weer aan het bit.

Niet vergeten na je ophouding ook weer los te laten, anders trek je hem in het krulletje, wordt hij zwaar op de hand en heeft hij geen ruimte om de overgang daadwerkelijk te maken. Bovendien haalt het de spanning er weer af.

Gezien zijn leeftijd wel zachtjes met je hulpen en een flinke portie geduld hebben.

Cobijtje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 13:44

Dit klinkt misschien heel raar na al die tips van de anderen. Maar dit zou ik doen als mijn paard als ik een overgang zou willen maken van galop naar draf als hij dan blijf door"huppelen".

Gewoon je overgang helemaal doorzetten. Als hij dan eenmaal draaft lekker voorwaarts tempo aan nemen. En dat heel vaak oefenen.
Jij wil een overgang naar de draf en niet blijven galopperen.
Als je door blijft huppelen wordt het alleen maar verwarrender voor je nog jonge paardje.

Ik zeg niet dat je op een ruwe manier je overgang moet doorzetten. Maar zet hem wel gewoon door.
Hand sluiten, wat zwaarder gaan zitten en stemhulp. Als dan geen draf volgt maar huppelen. Hand nog wat verder sluiten.

Na verloop van tijd zie je dat hij bij de eerste keer hand sluiten al door heeft dat het een overgang naar de draf wordt.

fransheijs

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 13:49

Cobijtje schreef:
Na verloop van tijd zie je dat hij bij de eerste keer hand sluiten al door heeft dat het een overgang naar de draf wordt.

Volgens mij is het nog altijd de bedoeling dat hij na verloop van tijd na de eerste keer zwaarder zitten terugkomt! Terugkomen moet een paard op je zit, niet op je hand!

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 20:25

Cobijtje schreef:
Gewoon je overgang helemaal doorzetten.

Dat is nu juist het probleem, dat lukt dus niet zonder in zijn mond te gaan plukken...

Zoals Frans al zegt, is dat juist niet de bedoeling.

GekkeGerrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 23:41

Laska schreef:
VValar schreef:

Ik denk niet dat dit de oplossing is, als men naar voor gaat zitten voelt het paard het gewicht van de ruiter niet meer en zal al helemaal niet terugkomen, je gaat toch niet voor niets in verlichte zit voor de rengalop?

Dit kan dus wel heel best de oplossing zijn! Van alle paarden die ik zadelmak gemaakt heb zien worden, en welke ik zelf zadelmak maak wordt deze methode altijd gebruikt!

abcde123

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 23:50

Mij is geleerd;
-Je heel lang maken, hakken uit drukken, en jezelf 10 cm lang maken, kort om zwaarder gaan zitten, maar sommige mensen die gaan dan zwaar zitten, maar vergeten zich zelf lang te maken.
-Als die gevoelig is op de zit, zal die daardoor al een heel stuk terugkomen en misschien zelfs wel terugvallen in draf.
-En ook ophouding maken met je handen.

Suzanne_18

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 01:21

Rijd schijnovergangen in gallop. Vanuit arbeidsgallop naar een meer gesloten gallop en daar vandaan weer een rustige overgang naar arbeidsgallop. Zorg wel dat hij in die gesloten gallop ook goed onder blijft treden van achteren en rond blijft in zijn bovenlijn. Op het monemt dat hij deze oefening ontspannen doet, rijd je hem eens een rondje in verlichtezit naar voren als beloning. Herhaal dat een aantal keer voordat je daadwerkelijk de overgang naar draf gaat rijden. Zo verwacht hij de overgang niet en zal minder snel in protest gaan en de overgang meer ontspannen rijden. Gaat hij zijn rug weg drukken of zijn neus er uit duwen op het moment dat je de overgang naar draf in wil zetten, gallopeer je weer in die gesloten gallop verder tot hij weer ontspant. Dan opnieuw proberen, net zo lang tot hij wat meer ontspannen is tijdens de overgang naar draf. Zo gaat je paard de overgang naar draf associeren met ontspanning en dat maakt het een plezierige ervaring voor hem i.p.v. de negatieve spanning die hij daar momenteel nog bij heeft.

pientje4

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 21:12

Richt je paard recht, buitenteugel er dus aan, ook met zit aangeven dat je naar draf; bij een jong paard niet te 'zwaar' zitten voor overgang maar je kan, net als je in draf doet, iets achter blijven in het tempo met als gevolg dat je paard dit volgt. Het is een id 'draf' te zeggen net als bij het longeren. Vergeet (vooral!) niet (uitgebreid) te belonen ook al doet hij het 'maar' iets beter. Succes!

WowAmigo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 10:41

Ligt allemaal ook een beetje aan het africhtingsniveau van het paard denk ik. Ik laat ze in het begin ook wel eens vanuit de verlichte zit "terugvallen" naar draf. Als ze wat verder zijn dan blijf ik wel weer zitten. Ik denk dat hier allemaal wel goed tips worden gegeven, probeer gewoon uit wat werkt zou ik zeggen!

mariska75

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 11:19

Als je terug wilt uit de linkergalop naar rechts sturen (stelling nemen) en uit de rechtergalop naar links. Zo verbreek je als het ware de galop-beenzetting door het rechter maken van je paard.

Dus als je paard in de goede galop zit stuur je buiten en als hij verkeerd aanspringt (contra) dan stuur je naar binnen tot hij terugkomt. Hierbij niet teveel terug gaan zitten want dan drukt het paard de rug weg en duwt het automatisch de onderhals eruit, dus hoofd omhoog.

Pops

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 15:26

Mijn paard kon het eerst ook niet, als ze dan terug kwam draafde ze erg hard...
Met geduld en tijd komt alles goed hoor
Bij mji helpt die 'ho' nu zelf ook

Ludora

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 15:32

Ik zou er niet te veel poespas omheen maken.

Ik denk altijd zo, ik wil dat ie dadelijk op een normale manier, een normale hulp terugkomt, ik ga er dus wel even vanuit dat je een normale hulp weet te geven. Ik zet dus gewoon de normale hulp in, soms iets overduidelijker, maar ik beloon em telkens als ie t doet, meer niet, en dan gaat het steeds sneller.

Met andere woorden, ik ga geen poespas doen om een paard terug in tempo te rijden, gewoon rijden zoals ik het later ook van em verlang en geduld.