Wedstrijdprobleem

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xZolox

Wedstrijdprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-06 14:42

Ik rij al 8 maanden M2, heb nog maar 5 wnp en heb hier behoorlijk de pest ik. Vanmorgen weer mijn wedstrijd verkloot, 137 en 143 en dat word ik sagerijnig en nu zijn mijn ouders ook meteen boos omdat kik ontevreden ben. Het gaat namelijk zo :: Nonny is weer sloom in de proef en ik krijg haar dan niet vooruit. Dan gaat het nog wel redelijk, en krijg ik mijn punten en is het weer een teleurstelling. Nu rijd ik super thuis, super met inrijden, kom de baan binnen super..en dan vertikt ze het!! Weet je een oplossing..Ik weet het echt niet meer, want ik heb er gewoon geen oplossing voor. Met trainen gaat het echt geweldig maar zelfs als ik op wedstrijde lekker rij haal ik mijn punten niet omdat ze het op wedstrijd altijd verkloot. Ik wil wel doorgaan want recreatie of springen ofzo is gewoon niets voor mij. Krijg van 2 instructeurs les en dan gaat het ook super (grand prix instructeur). Van die GP instructeuir iedere week en die andere af en toe. Ik weet het gewoon echt niet.. Heb geen oplossing. Wil ook geen HC gaan starten want als ik dan mijn punten haal heb ik er niets aan en ze doet het echt de volgende keer weer.

Protecol commentaar ::

Schouderbinnenwaarts :: Slingerend, niet op 4 sporen (heb hier normaal wel zessen en zevens voor maar vandaag vieren)
Travers :: Tegen de hand, niet getoond, kanteld hoofd, impulsverlies, niet op 4 sporen (verschillende protecollen hoor)
Keertwendingen :: Tegen de hand, impuls verlies (ze loopt dan niet door)
Te weinig verzameld (ik ben al blij als ze vooruit gaat, dan ga ik niet verzamelen, ze rijd haar hele proef verzameld (geen verschil tussen normaal en verzamdeld)
Galop :: Sprongverlies (wordt wel beter)

sandradeboer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 14:52

Ik weet niet precies waardoor het probleem veroorzaakt wordt, maar heb een korte krachtige oplossing. Neem jezelf voor de komende proeven geen punten te rijden, maar werken aan absolute gehoorzaamheid.

Ik zou de merrie vooruitrijden/schoppen in de proef! Ongekend! Zodat ze weer weet dat ze ALTIJD voorwaarts op je been moet zijn. Zodra jij haar duidelijk maakt dat ook in de proef het weer opletten is, zal je het patroon doorbreken. Waarschijnlijk rijd je dan een paar keer in de 120, maar daarna zal het over zijn.
Succes!

Kafue

Re: Wedstrijdprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 15:13

Rijd niet te lang los, maar ga juist eens extreem fris de proef in. zorg dat je paard voldoende energie heeft om te lopen dus mischien anderhalf uur voor de proef lekker nog wat energierijk voer ofzo.

En punten zijn leuk maar niet belangrijk.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 15:43

Uit je verhaal maak ik op dat je paard goed aan het been staat tot het moment dat je in de proef zit. Ik zou ook een keer een proef opofferen (desnoods HC starten met een zweepje erbij, jury even inlichten van te voren) om duidelijk kenbaar te maken dat jij er ook in de proef aan blijft rijden.

Ik ga er hierbij natuurlijk vanuit dat jij zelf in de proef er wel gewoon aan blijft rijden en je paard niet te lang hebt losgereden, en dat ze thuis daadwerkelijk heel scherp aan het been staat maar dat je paard je aan het foppen is.

Evt. kun je ook eens vragen of je aan het eind van de middag, als de proeven klaar zijn, even de tijd krijgt om tussen de hekjes te rijden, simuleer zoveel mogelijk de proef (paard ingevlochten laten, evt. een voorlezer aan de kant en een stukje proef rijden) en als ze in de staak gaat verras je haar

xZolox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-06 16:53

Ik heb al vaker deze oplossingen gehoord, bijv. HC starten. Ik zelf denk niet dat dit de oplossing is. Ik ken haar en weet gewoon, ze weet zelf dat ze me fopt en doet het de volgende keer weer.
De laatste tijd gaat het dan trouwens wel wat beter, maar nogsteeds onvoldoende.

Ik wil zelf eigelijk wat veranderen in de training, ga het er nog eens met mijn instructeur over hebben en neem hem misschien eens mee op wedstrijd zodat hij ook weet hoe ze op wedstrijd is, dat vertel ik wel maar dat ziet hij het.

Verder probeer ik zonder zweep te rijden en zou het liefst de sporen er ook af halen zodat ze die in de proef kan gebrukken..

Trainingstips misschien nog erbij..??

Bedankt voor de tips

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 17:18

Tja, scherper aan het been zetten door veel overgangen en schijnovergangen en zorgen dat ze op jou blijft letten met wachtoefeningen, maar ik neem aan dat je daar nu ook wel mee werkt.

xZolox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-06 17:20

Urielle schreef:
Tja, scherper aan het been zetten door veel overgangen en schijnovergangen en zorgen dat ze op jou blijft letten met wachtoefeningen, maar ik neem aan dat je daar nu ook wel mee werkt.

Daar werk ik idd ook mee

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 17:24

Citaat:
Met trainen gaat het echt geweldig maar zelfs als ik op wedstrijde lekker rij haal ik mijn punten niet omdat
ze
het op wedstrijd altijd verkloot.

Sorry hoor, maar jij zit op haar rug en vind niet dat je je paard er de schuld van kan geven dat ze bv niet op 4 sporen loopt of tegen de hand is of impulsverlies heeft.

jentel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 17:34

Misschien is het zo dat je op het moment zelf al negatief aan de proef begint?
Als het paard maar niet zus of zo doet.. paarden voelen dit feiloos aan, vooral omdat jullie elkaar goed kennen.
Probeer eens anders te rijden zoals hierboven word gezegt, dan maar een proef verklooien..

Lowara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 17:53

je schrijft zelf ook dat ze thuis en tijdens het inrijden wel super loopt, maar zodra ze de bak ingaat dat het dan misgaat. gaat er geen belletje rinkelen?
de kans bestaat dat je (onbewust) toch anders gaat rijden tijdens de proef waardoor je paard minder goed loopt.
ikzelf heb hier ook last van,merk het zelf niet eens.
maar na de proef op de som te hebben genomen, en flink met mijn neus op de feiten te zijn gedrukt weet ik dat dit heel goed kan.
ik raad je ook ten sterkste aan om een paar keer te starten zonder aan de winstpunten te denken, of toch dat HC proberen.
anders kom je waarschijnlijk niet verder en blijven de frustraties

jentel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 17:54

lowara schreef:
je schrijft zelf ook dat ze thuis en tijdens het inrijden wel super loopt, maar zodra ze de bak ingaat dat het dan misgaat. gaat er geen belletje rinkelen?
de kans bestaat dat je (onbewust) toch anders gaat rijden tijdens de proef waardoor je paard minder goed loopt.
maar na de proef op de som te hebben genomen, en flink met mijn neus op de feiten te zijn gedrukt weet ik dat dit heel goed kan.
ik raad je ook ten sterkste aan om een paar keer te starten zonder aan de winstpunten te denken, of toch dat HC proberen.

dat is wat ik bedoel.. goed omschreven...

xZolox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-06 19:10

Kris25 schreef:
Citaat:
Met trainen gaat het echt geweldig maar zelfs als ik op wedstrijde lekker rij haal ik mijn punten niet omdat
ze
het op wedstrijd altijd verkloot.

Sorry hoor, maar jij zit op haar rug en vind niet dat je je paard er de schuld van kan geven dat ze bv niet op 4 sporen loopt of tegen de hand is of impulsverlies heeft.

Ik geef ook niet alleen mijn paard de schuld maar jij kent mijn paard niet. ZIJ laat MIJ zitten, ze denkt: ga zelf maar een rondje rennen (dat bedoel ik ermee oke?) en IK werk me te pletter om HAAR nog vooruit te krijgen en oefeningen te rijden.

xZolox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-06 19:14

lowara schreef:

Daar zit inderdaad wat in ja, maar waarom ziet niemand dit dan? Er zijn meestal wel wat mensen die kijken en ik vraag het ook wel eens aan mijn moeder, zo van : Rij ik zelf dan echt anders ofzo, en meestal is het antwoord nee, af en toe wel, maar dan heb k het zelf ook echt door want dan heb ik zo´n dag van :: het móét het móét en dat had ik vandaag toevallig niet.
Ik zal er zelf nóg meer op gaan letten.

Het is volgens mij bij bijna iedereen zo dat je anders rijd in een proef omdat het er dan netjes uit moet zien. Ik probeer thuis ook stukken te rijden dat ik net doe alsof ik in een proef rij, extra mijn handen stil en benen stil enzo..

Je hebt idd wel gelijk ja.. Alleen is het niets zichtbaar..!!

Volgende week weer wedstrijd (daarna 3 weken niet) en zal proberen te rijden zoals ik normaal ook rij.

joycie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 20:12

Ik denk ook dat je onbewust denkt dat het toch niet gaat lukken en dat je paard dat voelt. Niemand aan de kant merkt daar iets van of ziet er iets van, het is gewoon jouw gevoel dat je overbrengt op je paard. En omdat het onbewust is, merk je het zelf niet.
Misschien moet je een keer rijden met het idee: Er is niets aan de hand als we het niet halen, want we hebben nog een heleboel jaar te gaan en we hebben nog tijd genoeg om goed te worden. Er is niets ergs aan als we onze proef verpesten?

xZolox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-06 21:06

Ik doe dat denk ja onbewust, ik weet niet.
Ik denk daar eigelijk niet aan maar het is gewoon het gevoel..
*Gaat eraan proberen te werken*

Ik kan namelijk wel doen alsof ik zo denk maar zoo denk ik waarschijnlijk niet, da´s de truc

Tinkebel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 21:13

Je moet haar denk ik gewoon een keer flink aanpakken, dus niet denken van ; ik word bang want de jury kijkt, maar haar eens even behoorlijk op haar kop geven, offer er maar een proef voor op. Want volgens mij zit ze met je te spelen. Dingen zoals tegen de hand hebben allemaal met niet voorwaarts te maken. Probeer dus heel consequent te zijn tegenover je pony, hierbij kan je instructeur je wellicht helpen. Been is voorwaarts, en zo niet, een tik met de zweep. En ze moet dan ook echt voorwaarts aandraven, en niet in een sukkeldrafje weggaan. Ze moet op elk moment een overgang of tempowisseling kunnen/willen maken voor jou.

Succes ermee

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 21:41

Aanpakken is niet de juiste tip. waarschijnlijk doe je het onbewust zelf omdat je denkt dat het toch wel slecht gaat in je proef, daar kun je je paard niet de schuld van geven!

Tinkebel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 21:45

Kris25 schreef:
Aanpakken is niet de juiste tip. waarschijnlijk doe je het onbewust zelf omdat je denkt dat het toch wel slecht gaat in je proef, daar kun je je paard niet de schuld van geven!

Ik zei ook, denk ik, omdat dat bij somige pony's toch wel de goede oplossing is

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 22:14

NonnyNancy schreef:
Protecol commentaar ::

Schouderbinnenwaarts :: Slingerend, niet op 4 sporen (heb hier normaal wel zessen en zevens voor maar vandaag vieren)

Travers :: Tegen de hand, niet getoond, kanteld hoofd, impulsverlies, niet op 4 sporen (verschillende protecollen hoor)
Keertwendingen :: Tegen de hand, impuls verlies (ze loopt dan niet door)
Te weinig verzameld (ik ben al blij als ze vooruit gaat, dan ga ik niet verzamelen, ze rijd haar hele proef verzameld (geen verschil tussen normaal en verzamdeld)
Galop :: Sprongverlies (wordt wel beter)

Apart, schouderbinnenwaarts is een oefening op 2 hoefslagen en 3 sporen.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 22:24

Ik had het ook gelezen maar ik neem aan dat het een vertyping is

zonnebloem18

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 00:12

Laat het eens filmen en ga dan eens kritisch kijken naar wat je doet eventueel tijdens het trainen thuis ook een filmpje maken en dan vergelijken.
Als jij tijdens een proef onzeker op je paard zit zal ze daar duidelijk gebruik van maken door een loopje met je te nemen.

Filmen heeft mij altijd erg geholpen.

45u

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 08:55

.
Laatst bijgewerkt door 45u op 18-03-22 18:22, in het totaal 1 keer bewerkt

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 11:28

Ik ken het probleem.

Maar ik ga niet zo zeer uit van kwade opzet van mijn paard (alhoewel ik daar soms wel eens aan twijfel )
Ik denk dat het eerder een concentratie/ spanningsprobleem is.
(dit lees ik ook een beetje terug in je jury commentaar, ze is een aantal keer tegen de hand)

Ik merk dat ik thuis de oefeningen niet zo snel achter elkaar rij en daardoor mijn paard in de proef dus een beetje overdonder
oplossing: thuis veel meer wedstrijd gericht rijden

Dan in combinatie met het voorgaande: een vreemde omgeving. Ook dat lijdt af. Ik probeer dus op tijd aanwezig te zijn zodat mijn paard ook even tijd krijgt om te koekeloeren.

Verder natuurlijk de voor de hand liggende zaken:
thuis mega scherp aan het been zetten zodat je na een 'terugval' op concours nog voldoende overhoudt

Probeer ook eens om met een positief gevoel de rijbaan in te gaan. Ipv je paard nog even een schop te geven omdat je weet dat hij/ zij weer traag gaat worden, even een schouderklopje geven met een gevoel van 'wij gaan dit even doen'

Het is geen kant en klare oplossing maar ik heb het idee dat het bij mij stapje voor stapje beter gaat

(ps overigens heeft traag lopen geen bal te maken met verzameling)

Novice

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 14:50

Wist niet dat Nonny de pony zo´n probleem gaf op wedstrijden!

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 15:00

Japke_Z schreef:
en toch doe JIJ iets verkeerd. Een paard snapt echt niet dat dat figuur in die auto of dat hokje jullie beoordeeld, en al snapte ze dat wel dan zou ze nog niet in staat zijn jou in de steek te laten, dat zit gewoon niet in hun natuur.

Het is natuurlijk wel zo dat menig paard de bibbers heeft voor de leuke bloemstukjes, vlaggetjes, omroepinstallaties of juryhokjes (auto's) die er staan en daardoor gaat vertragen. Als je als ruiter er niet genoeg aan blijft rijden raakt je paard ook geconditioneerd op 'Ah, hier tussen die hekjes hoeft het niet!' en dan kun je het in de proef verder bekijken tot je een keer het initiatief neemt en gewoon, net als thuis, zegt: 'Komop, ik geef been, dus jij loopt, en nu geen gezanik!'