'Spring' probleempje

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

San

'Spring' probleempje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-06 23:27

Hallo,

Ik heb met mijn paard nu twee keer een klein sprongetje gemaakt. De eerste keer zetten hij veel te laat af en nam dan steeds de hele hindernis mee zeg maar. Hij leek het toen ook helemaal niet zo leuk te vinden. Viel enorm terug in tempo, maakte rug bol, oren naar achter.

Nu probeerde ik het vandaag weer en heeft hij juist een tegenovergestelde tactiek ontwikkeld. Hij leek het nu zowaar ook leuk te vinden, oren naar voren en flink naar de hindernis toe trekken. Hij zet enorm vroeg af en neemt een noodsprong (hoog en ver) over die hindernis heen. We hebben het hier trouwens over een kruisje van 40 cm.

Hoe leer ik hem op het goede moment afzetten. Tegenhouden lukt niet en dan op het goede moment meegeven. Dan springt hij namelijk gewoon alsnog, ondanks dat ik hem tegenwerk. Ik heb ook al geprobeerd aan te draven en dan pas heel laat in galop aan te springen, maar dan doet hij het ook nog gewoon. ( ik heb ook alleen problemen met aanrijden uit galop, in draf gaat alles ok)

Ik ben absoluut geen springruiter, maar een echte dresuurmuts die 1x in de twee weken een hupsje (sprongetje kun je het nauwelijks noemen) maakt voor de afwisseling. Dusse... help!

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 23:54

Hij moet gewoon meer ervaring opdoen, regelmatig oefenen over verschillende lage hindernisjes en gewoon recht voor de sprong brengen en meeliften, niet extra helpen of tegenwerken. Laat hem zelf maar wat zoeken, hij leert wel van zijn fouten.

Je kunt de afzet vergemakkelijken door een duidelijke grondlijn voor de sprong te maken of een paar balkjes ervoor te leggen zodat hij in een bepaald ritme moet aankomen.

sax89

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 23:56

regelmatig oefenen, en ook us een paar keer los laten springen, dan kan hij zelf zijn afstanden leren schatten zonder dat jij hem in de weg kan zitten of dat hij ergens last van heeft.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 10:21

Iemand die wel veel ervaring heeft er op laten springen de eerste paar keer? Jij hebt idd geen ervaring.Hij leek het toen ook helemaal niet zo leuk te vinden. Viel enorm terug in tempo, maakte rug bol, oren naar achter.

Dit hoort en heet basculeren. Het is heel erg belangrijk dat je paardje dit doet boven een sprong.
Als je toch zelf met hem blijft springen wil ik je adviseren om teugels op heel licht contact te houden en hem niet te hinderen, laat hem zelf maar uit zoeken waar hij moet afzetten en waar hij moet landen. Daar leren ze het meeste van.

joycie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 20:04

Ik denk ook dat je paardje geschrokken is van het feit dat hij dus een paar keer de hindernis mee heeft genomen. Vooral als hij nog jong is, is het dan best eng om weer te springen omdat ze het vetrouwen dan kwijt raken in de sprong. Ik zou er eigenlijk ook iemand opzetten die wel goed kan springen, want op de manege stond een paard dat ook een aantal keer de hindernis meenam en op een gegeven moment haar benen maar vast liet vallen op de hindernis of weigerde omdat e geen vertrouwen meer in zichzelf en in de sprong had.

San

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-06 23:35

Kris25 schreef:
Iemand die wel veel ervaring heeft er op laten springen de eerste paar keer? Jij hebt idd geen ervaring.Hij leek het toen ook helemaal niet zo leuk te vinden. Viel enorm terug in tempo,
maakte rug bol,
oren naar achter.

Dit hoort en heet basculeren. Het is heel erg belangrijk dat je paardje dit doet boven een sprong.
Als je toch zelf met hem blijft springen wil ik je adviseren om teugels op heel licht contact te houden en hem niet te hinderen, laat hem zelf maar uit zoeken waar hij moet afzetten en waar hij moet landen. Daar leren ze het meeste van.

Ik bedoelde rug bol trekken voor de sprong. Doet hij altijd als hij ergens niet langs wil. Hij trekt dan bol, staart helemaal tussen zijn benen, passen maken haast op de plaats. Dat hij moet basculeren weet ik, als hij dat nou ook nog eens goed deed, maar ook hij is geen echte springer.

Ik heb in een zwart verleden wel twee jaar springles gehad, maar ben er geen held mee. Vind al snel wat hoog, maar vind het erg belangrijk het wel te doen voor de afwisseling. De basis ken ik wel, maar ben voor de rest een dressuurruiter. Wil wel zelf met hem blijven rijden, want hij is niet echt makkelijk met anderen enzo, in de dressuur al niet dus laat staan met springen.

montiej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 18:14

laat hem maar gwoon hij merkt van zelf wel een x dat als hij nie zow hard gaat en op tijd springt dat het veel makkelijker gaat
dit heb k oowk met mijn paard gehad en nu moet k hem mestal been geven omdat ie te sloom gaat
dus gwoon eerder gaan staan dan heb je er het minste last van

_sjors_

Re: 'Spring' probleempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 01:01

Sansje schreef:
Wij hebben op stal ook een ex-springruiter die nu recreatief dressuur rijdt en zij heeft precies dezelfde klachten als jij.

Kan je haar dan niet om advies vragen? Als je zelf nog niet veel ervaring hebt met springen is het misschien handig om er iemand bij te hebben die wel weet hoe het moet.

San

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-06 18:11

ja, zij komt er de volgende keer ook bij staan. Alleen was zij afgelopen keer er helaas niet. Maar, tips van meerdere personen zijn natuurlijk welkom.

Daarnaast kan ik wel springen hoor, heb met mijn pony onderling L gestart en twee jaar les gehad. Maar ik ben er gewoon geen held in...

josiej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 19:16

misschien helpt het als je een drafbalk ervoor legt, dan past het altijd. Als hij eenmaal door heeft wanneer hij moet afzetten gaat het vanzelf.