Hoe deze dingen af te leren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dreami3j

Hoe deze dingen af te leren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-06 23:20

Heej,..

Ik heb sinds kort mijn pony voor mezelf. Omdat ik problemen en gezeur over mijn verzorgster kreeg.
Ze ging crossuh wat totaal nie mag op onze manege i.v.m pony's die daar zijn afgemaakt om die rede
Ook als ze der aan de teugel reed deed ze het met harde hand en ik rijdt met zachte hand.
Ze zaagte heel erg in der mond en nu wilt me pony nie meer bij mij aan de teugel lopen
Ook zodra je nu dus gaat doorzitten gaat ze meteen in galop en spurt meteen weg.

Hoe krijg ik dit in hemelsnaam er weer uit?

Ik laat er niemand op rijden op mijzelf nu na. Zodat ze in ieder geval aan mij went en naar mijn hulpen gaat luisteren ect ect...

Wie heeft er tips voor mij?

Gr. Dreami3j

ippolata

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 23:22

geduld en tijd heelt veel

Elienn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 00:08

héel erg veel oefenen en trainen..
en natuurlijk heel veel gedult,,
* tip; neem een goede instructeur/trice

vlieg

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 00:52

Heel vervelend, want iets afleren duurt langer/kost meer moeite dan iets aanleren.

Zorg in ieder geval dat je je paardje (weer) ontspannen kan laten lopen en dat ie weer vertrouwen krijgt in zijn ruiter.
Oefen het doorzitten regelmatig en maak gelijk een overgang naar draf als ie aanspringt in galop, probeer het opnieuw.
Ook kun je bijv proberen 2 passen te blijven zitten en dan weer te gaan lichtrijden (mocht hij nog niet in galop aangesprongen zijn) en dit geleidelijk opbouwen naar 4 passen zitten, 6 passen zitten enz.
Werk je paard vooral niet met de hand tegen als hij toch aanspringt in galop, maar probeer hem rustig weer terug te zetten in draf.
Dit niet constant oefenen want voor jouw paard is dit nu erg moeilijk. Doet hij het 1x goed gelijk belonen en wat anders gaan doen, bijv figuren rijden, daarna nog eens proberen.

Volgens mij heb ik het een beetje onduidelijk uitgelegt, zoek evt. hulp van een instructeur, zoals de rest ook zegt.

Houd er wel rekening mee dat het heel veel tijd gaat kosten en dat je vooral geduldig blijft.
Straf je paard niet als hij aanspringt in galop want dat is hem immers aangeleerd, hij weet niet beter (meer), maar beloon (overdreven) als hij het goed doet.

panache

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 14:55

prive les.. sorry kan het niet uileggen via bokt

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 17:03

Heb je van te voren niet gekeken of je verzorgster/ bijrijdster en haar rijstijl bij jouw en je paard pasten dan?

Wel zonde dat je nu hiermee zit, maar naar ik aanneem heeft je verzorgster dit niet jarenlang gedaan. Gewoon consequent zijn met jouw hulpen en dan met wat tijd heeft je paar snel genoeg weer door wat jij vkomt hij vast wel weer van hem verwacht.. Paarden zijn slim en weten precies wie er op ze zit, als jij consequent nu even bezig bent komt het wel weer in orde (ervanuit gaande dat je niet jarenlang je verzorgster op haar manier hebt laten 'klooien' om het zo maar te noemen

Succes!