wijken in galop, zonder wissel

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Blon_D

wijken in galop, zonder wissel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-06 20:15

Jah.. ik ben bezig met het wijken in galop b.v. van F naar M.

dus van f tot X en dan terug naar M..

Nu heb ik elke keer dat mijn bijtrijdpaardje vlak voor we bij X zijn een galopwissel maakt en als we voorbij X zijn weer terug wisselt.

Kan iemand mij vertellen wat ik verkeerd doe?
Mijn instructrice weet er van en heeft het gezien maar ze vind dat ik er zelf ook over na moet denken omdat ik het dan de volgende keer beter kan corigeren bij mijzelf.

het enige dat in mij opkomt is dat ik hem zelf aanzet tot een galopwissel onbewust.. Heeft iemand nog een ander idee?
De eigenaar is tevens instructrice en rijd op profesioneel niveau dus ze weet wel wat ze doet!

Perla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 21:59

sorry hoor maar mij is altijd geleerd dat wijken niek kan in galop vanwege de beenzetting dus misschien vandaar de wissel?

Blon_D

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-06 22:01

*edit inhoud verwijderd*
Laatst bijgewerkt door Blon_D op 11-03-06 22:11, in het totaal 1 keer bewerkt

mememe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 22:02

@perla volgens mij is het de bedoeling dat haar paard om springt want zo leren sommige mensen de galopwissel aan.
het kan ook anders als je een galopwissel wilt leren

Blon_D

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-06 22:08

nee mememe hij kan al galopwissels om de pas..

@perla je kan weldegelijk wijken in de galop!

Blon_D

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-06 22:10

eigenlijk komt het neer op een gebrokel lijk maar dan als wijkoefening... maar als ik dat dus doe in de galop wisselt hij vlak voor het midden en vlak naar het midden wisselt hij weer terug..

Vliendertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 22:10

lorie schreef:
nee mememe hij kan al galopwissels om de pas..

@perla je kan weldegelijk wijken in de galop!

Inderdaad..

Perla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 22:42

@ lorie kun je mij even uitleggen hoe de hulpen en beenzetting dan zijn?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 23:10

Lorie, ik heb geen idee van de REDEN om deze oefening in galop te doen. Waarom zou je dat uberhaupt willen?
Appuyeren in galop ok, maar gebroken lijnen willen wijken in galop en zonder wissel????

Ik ben heeeeeeel benieuwd waarom jouw instructrice en jij dit willen. Vertel eens?
(voor mij valt dit in het hoofdstuk "kunstjes" namelijk)

Perla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 23:12

Blon_D

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-06 23:57

Sonja schreef:
Lorie, ik heb geen idee van de REDEN om deze oefening in galop te doen. Waarom zou je dat uberhaupt willen?
Appuyeren in galop ok, maar gebroken lijnen willen wijken in galop en zonder wissel????

Ik ben heeeeeeel benieuwd waarom jouw instructrice en jij dit willen. Vertel eens?

Ik zal het eens vragen... appuyeren is hetzelfde als wijken of niet??

Ik vind beetje vaage oefening om uit te leggen..

maar het is dus eigenlijk zoals je een gebrokenlijn rijd maar dan dat wijken in galop zeg maar...

Ik kreeg dit als opdracht heb er zelf nooit omgevraagd hoor.

*spellingsfouten*
Laatst bijgewerkt door Blon_D op 12-03-06 00:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Princess

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 00:02

wijken is puur een oefening om een paard aan de hulpen te zetten, het heeft totaal geen gymnastiserende waarde. Ga dan appuyeren in de galop, dan zal die ook minder snel omspringen.

Blon_D

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-06 00:10

ik heb je even ge pbt!

Blon_D

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-06 00:27

zucht.. ik weet het nu ok niet mee hoor..

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 10:11

Sonja schreef:

Amen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 11:17

lorie schreef:
Ik zal het eens vragen... appuyeren is hetzelfde als wijken of niet??

** Nee dat is niet hetzelfde.

Ik vind beetje vaage oefening om uit te leggen..
maar het is dus eigenlijk zoals je een gebrokenlijn rijd maar dan dat wijken in galop zeg maar...

** Leg me eens uit HOE je dat doet dan? Ik kan me niet voorstellen dat een instructeur je die opdracht geeft zonder het waarom ervan uit te leggen en zonder te vertellen hoe dat volgens haar dan zou moeten.
En zeker na wat ik haar tijdens de laatste clinic allemaal heb horen vertellen, lijkt zij mij juist iemand die heel praktisch gericht is met het werken met paarden, en helemaal niet van de circuskunstjes, wat deze' oefening' dus is als je 'm echt zo moet doen als je omschrijft.

En (NIET banketstaaf bedoeld) ik heb je al een tijdje niet zien rijden en je hebt vast heel veel geleerd nu je daar rijdt, maar appuyementen in galop zijn een vergevorderde oefening. Ik zou eerlijk gezegd heeeel verbaasd zijn als je al ZO veel hebt geleerd dat je daar nu al ECHT aan toe bent... Dan heb je mij ruimschoots ingehaald in ieder geval.
Weet je heel zeker dat ze niet bedoeld heeft dat je een gebroken lijntje in galop moest rijden, waarbij je moest zorgen dat ze niet omsprong bij de X? Doorgaans rijd je een gebroken lijn in galop ook niet zo ver uit trouwens.

Ik ben benieuwd.

Nibbit

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 11:21

Is het niet de bedoeling dat je een gebroken lijn rijdt in contra-galop? Dan duw je het paard bij X ook een beetje opzij.

Princess

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 11:34

heb je pb terug gestuurd.
Ben het eens met Lamyra, dan heeft het nog wel een rijkunstige waarde

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 11:41

Wijken in galop is zeer zeker een goede gehoorzaamheids- en gymnastiserende oefening

Waar je voor moet uitkijken als je wijkt in galop, is dat je hem niet te snel opzij moet laten gaan. Liever iets minder schuin, en dat hij wacht, dan dat je hem te schuin zet, en hij zich laat "vallen". In dat laatste verliest hij zijn balans en moet hij wel omspringen.
Let er ook op, dat als je stelling vraagt, je niet teveel aan de binnenteugel zit. Doe je dat wel, dan blokkeer je het binnenachterbeen teveel waardoor hij ook weer om moet springen.

Probeer tijdens het wijken het gevoel te hebben dat je elke centimeter opzij gaan kunt bepalen (zonder dat je gaat spannen uiteraard)

Wat ik niet begrijp is dat je een gebroken lijn moet rijden? dan kan je toch niet wijken? Want 1 zijde moet je wel appuyeren, anders moet je paard wel een wissel maken.

Ik kan me voorstellen dat je paardje dit wat verwarrend vind.

UniFlap

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 11:46

ik snao het ook niet helemaal.. Maar als ik het nou goed begrijp zit je op de linkerhand, wil je van f naar x wijken-> lijkt me dan meer appuyeren aangezien de hoofdshouding dan naar links gesteld is en je naar link toe wil (??) dan wil je bij de x naar de m toe, en springt hij over.. Misschien juist omdat hij wel de rechter stelling vraagt om die bocht door te gaan??

Blon_D

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-06 12:13

@sonja dan zal het wel appuyeren zijn? dit zijn de hulpen die ik van haar er iig voor moest gebuiken (uit mijn schriftje gehaald...)

ik heb het in 3 lessen geleerd..
eerste les was in stap tweede in draf derde in galop..

eerst moeten we dus inrijden, met de doorsnee dingen dus kont naar buiten en voorkant op de binnenhoefslag..en buiten waarts.

oke het apuyeren:

We komen in hoek van de galop, dan stelling naar buiten vragen , binnenbeen op zijn plek, buiten been iets naar achteren leggen, dan buitenhand tegen de hals, binnenhand iets omhoog en je binnen heup naar voren, dit doen tot ongeveer de x dan de stelling wisselen zodat je weer terug wijkt naar de hoefslag, dus...

stelling naar binnen vragen, binnen been iets naar achteren, buiten been op zijn plaats, buitenhand iets omhoog, en binnenhand tegen de hals, buitenheup naar voren, dit doe je tot je VOOR de hoek bent..

dit doen we overigens in een rustige galop..

@sonja ik les iedere week een uur met tschee tan en wat ik geleerd heb schrijf ik in een schriftje zodat ik het altijd nog eens na kan lezen..

petra zei dat ik zelf eens moest denken waarom die dus wisselt..
en dta heb ik gedaan.. het enige dat ik me kan bedenken is dat ik hem zijn stelling verander en dat hij daarom wisselt?

Ik ga iig dinsdag er weer over verder

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 18:09

IK snap al niet wat je op X allemaal wilt, laat staan dat paard

Lees de post van Tyrza nog maar eens goed door, dan heb je het antwoord op je vraag gevonden.
Overigens vind ik deze oefening (als het is wat ik nu denk dat het is) uitsluitend verantwoord uit te voeren in een heeeeel lange bak anders vind ik X veel te scherp voor iedereen die geen Anky, Tineke of Tyrza heet

Blon_D

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-06 20:21

iig bedankt allemaal

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 20:25

Sonja schreef:
anders vind ik X veel te scherp voor iedereen die geen Anky, Tineke of Tyrza heet

Hihihi, word ik gewoon in dezelfde rij als Anky en Tineke genoemd

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 20:29

Tyrza schreef:
Wijken in galop is zeer zeker een goede gehoorzaamheids- en gymnastiserende oefening

Waar je voor moet uitkijken als je wijkt in galop, is dat je hem niet te snel opzij moet laten gaan. Liever iets minder schuin, en dat hij wacht, dan dat je hem te schuin zet, en hij zich laat "vallen". In dat laatste verliest hij zijn balans en moet hij wel omspringen.
Let er ook op, dat als je stelling vraagt, je niet teveel aan de binnenteugel zit. Doe je dat wel, dan blokkeer je het binnenachterbeen teveel waardoor hij ook weer om moet springen.

Probeer tijdens het wijken het gevoel te hebben dat je elke centimeter opzij gaan kunt bepalen (zonder dat je gaat spannen uiteraard)

Wat ik niet begrijp is dat je een gebroken lijn moet rijden? dan kan je toch niet wijken? Want 1 zijde moet je wel appuyeren, anders moet je paard wel een wissel maken.

Ik kan me voorstellen dat je paardje dit wat verwarrend vind.

Ja dat ben ik helemaal met je eens.
Ik moest dit ook leren, maar dan gewoon afwenden bij C en dan wijken richting de binnen hoefslag. (in galop)
dan hoef je niet zo scherp en overspringen zullen ze ook niet zo snel doen.
En als je gewoon een gebroken lijntje wil galopperen moet je aan je juiste stelling denken en niet te scherp omstellen en goed in het midden van je paard blijven zitten.