rechtrichten van jong paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

laverite

rechtrichten van jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-06 20:00

hoi,

ik ga wss binnenkort een 4jarig bwp'tje rijden die nog enorm schuin is en nog moet rechtgericht worden. Ik ga daarvoor les volgen natuurlijk maar ik zou het handig vinden om al enkele tips/aandachtpuntjes te krijgen..

Schangah

Re: rechtrichten van jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 22:25

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 23:09

Zeebries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 23:28

Les nemen!

Princess

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 00:04

je hebt rechtrijden en rechtrichten....ik denk dat jij het over rechtrijden heb, het paard op 2 teugels, tussen 2 benen laten lopen.

Schangah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 00:36

Princess schreef:
je hebt rechtrijden en rechtrichten....ik denk dat jij het over rechtrijden heb, het paard op 2 teugels, tussen 2 benen laten lopen.

Dat is hetzelfde! Een niet goed rechtgericht paard zal aan een kant het bit niet aannemen en kan je dan niet "recht "vooruit rijden. Zie http://www.clerx.nl/jvdpoel/rechtrichten.htm hier wordt het duidelijk uitgelegd.
Laatst bijgewerkt door Schangah op 12-03-06 00:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Elienn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 00:37

Zoiets kun je niet via een topic uitleggen.. neem gewoon een goede instructeur, dat werk een stuk beter

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 01:46

Was rechtrichten niet stap 5 in de Skala der Ausbildung? Begin eens met stap 1 tm 4. Met zo'n jong paard kan dat nog niet voor elkaar zijn.

Princess

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 11:46

beantsje schreef:
Was rechtrichten niet stap 5 in de Skala der Ausbildung? Begin eens met stap 1 tm 4. Met zo'n jong paard kan dat nog niet voor elkaar zijn.

mee eens! daarom zei ik ook er is een verschil tussen rechtrichten en rechtrijden!!
Met een jong paard ben je aan het rechtrijden, dus dat het dier gewoon recht leert lopen, bijvoorbeeld op de binnenhoefslag of als je een wending maakt, het rechtrichten komt een paar stappen verder!

laverite

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-06 12:46

allemaal dankje voor de tips

@princess: dat heb ik gedaan, binnenhoefslag etc =)

@elienn: ik ga ook met dat paard lessen

@schanhah: interessante site, ga straks eens goed lezen

@yulan: ik ga normaalgezien lessen met haar bij jantje, maar niet zo vaak aangezien het ver rijden is.

Irissje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 19:10

Poeh das best moeilijk aangezien veel paarden het moeilijk vinden om in evenwicht te blijven..tenminste dat is mijn ervaring..Na idd wat lessen en longeren word het vanzelf beter!

laverite

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-06 14:08

longeren?

Bets

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 14:47

Vaak moet paard ook sterker worden en in balans komen, maar daarvoor moet een jong paard tijd krijgen om spieren te ontwikkelen en gewicht meer op achterhand te gaan dragen. Probeer zoveel mogelijk binnenhoefslag te rijden en tussen 2 teugels en benen te rijden met gelijkmatige aanleuning.
Mocht paard wat scheef zijn, aan de kant waar hij moeilijker buigt, drijf je met je been naar zwakkere teugel toe om naar die gelijkmatige aanleuning te rijden en kortere bespieringskant op te rekken.

ArGieVai

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 09:12

ben het met princess eens..

probeer veel voltes te rijden, daardoor wordt een paard ook recht en probeer het vooral met je been op te lossen (zwaait rechts uit, rechterbeen eraan etc... )

Bonny_CT

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 20:31

ik vind toch dat een paard ook redelijk rechtgericht moet zijn om het loslaten en aanleuning en nageeflijk heid te vermakkelijken. Ik weet wel als die van mij rechtergericht loopt dat hij een stuk makkelijker te rijden is.. Het rechtrijden is stap 1 heb je dat voorelkaar zou ik wel verder gaan met het rechtrichten.. dat moet bij die nieuwe proeven ook al in de B dus... tis de basis tenslotte

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 03:36

Rechtrichten is een feeling wat je moet hebben, heb je dat niet dan zal het je ook nooit lukken en verpest je er alleen maar meer mee.

In een topic valt het inderdaad niet uit te leggen, maar zal toch wat proberen.

Probeer je paard uiteraard eerts lekker los te rijden op de volte, breng het neusje zo ver mogenlijk naar de grond gaat. op de lange zeide verlaat je de volte op de binnenhoefslag, dan is het een kwestie wat volledig bij jou ligt, of jij hem goed tussen de benen hebt en de juiste aanleuning.

Rij lange rechte lijnen en blijf van die hoefslag af!! zo voel je net iets beter of je paard zich weg draait van achter gebeurt dit meestal.

Ik heb een tijd een 5 jarige neostan merrie gereden, die was al zover verpest en verkeerd gereden dat ze uiteraard niet meer aan de hulpen was, en dat ze gewoon op rechte lijnen een travers aannam.

Dit moet jij dus voorkomen met je beenhulpen, rechtrichten is een kwestie van de juiste aanleuning, de juiste balans van de ruiter, en goed tussen je benen houden. je hoeft maar iets naar buiten te zitten en je paard is al een gedeelte uit evenwicht, dus dan komt die zowiezo tegen je been in aangezien je paard het nog moeilijk vind en het eerste half jaar wel moeilijk blijft vinden.

Ik wil je een tip geven, weet je niet hoe het rechtrichten werkt? begin er niet aan. Ga een leuk paardje rijden die al wat meer ervaren is en laat dit over aan professionals.

Met dat andere paardje kan je gaan "oefenen" en kan je de juiste en de goede uitleg krijgen van je instruckteur over het rechtrichten.

Aan gezien je nu tips wil, ik denk mischien uit geen ervaring met "het beleren van" rechtrichten zal ik er niet aan beginnen. dit is een hele klus die gewoon goed moet zijn, de basis van alles moet 200% zijn voordat je een stap hoger kan, dat moet je dus uiteraard zelf kunnen aanvoelen. ga je eerder een stap hoger? leer je je paard weer een verkeerde houding aan en heb je nog langer werk.

Zeebries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 14:59

Ik sluit me aan bij Navidad.
Ik heb op stage (zie onderschrift) echt superveel geleerd, en ook rechrichten.
Ik wil je evt. een beetje helpen
(met die merrie of op hte, maakt nx uit, maar kweenie op hte daar blij mee zal zijn )