oefen vraagjes!m.b.t het rijden.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bonny4life

oefen vraagjes!m.b.t het rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-06 19:44

hoihoi

vandaag had ik wedstrijd met bonny tussen de paarden en ging het redelijk op wat domme foutjes na van mezelf werden we 2de met 167 punten en 6e met 152 punten, ben er trots op!

maar ik heb een paar problemen en misschien dat jullie tips kunnen helpen (heb ook al goede hulp van vriendin maar extra tips kan nooit kwaad!)

op mn coupons staat vaak als commentaar,
handen bij elkaar, benen lang, ik vind dit beiden super moeilijk! en let er met rijden heel erg op maar toch zie ik nog te weinig verbetering... een stiekje om mijn handen gaat niet werken, vind ik ook gevaarlijk. ik had al van die symmetry dingen aan mn singel om mn benen lang te houden maarja moet ook zonder lukken,

verder moet ik mijn pony meer van achter naar voor rijden, de basis moet beter en ik moet meer hand dan been geven, dit laatste hamer ik zelf ook errug op maar het lukt me nog te weinig, met wedstrijd is het de spanning waardoor het natuurlijk erger is als thuis maar ik zou het graag beter voor elkaar krijgen aangezien ik over een tijdje het L in wil.

ohja en bij de middendraf toon ik nog te weinig en soms vertrekt mijn pony wat laat, ben het nageeflijke dan ook meestal snel kwijt..

zo te lezen voor jullie dus errug veel om aan te werken maar ik wil het graag verbeteren..

eerder reed ik ook veel te veel op mijn binnenhand en trok mijn pony meer omlaag, ben nu al veel bewuster gaan rijden, buitenhand contact binnenhand los, maar soms vergeet ik dat ik van achtr naar voor moet rijden en niet andersom, het lijkt nu net of niks goedgaat maar toch doen we het nog aardig goed hoor.. tot nu toe in de B met mijn pony tussen de huge knollen an de 8 proeven 6 punten gereden..heb niks te klagen maarja volgende maand nieuwe proeven, ben er aardig bang voor...brrr

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 19:49

De dingen die jij opnoemt zijn allemaal automatismen, het kost gewoon tijd om die uit je systeem te krijgen

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 14:01

Heb je je beugels altijd zo als in je profiel (roze rijbroek)? Ik zou ze langer maken!

Bonny4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-06 15:14

beantsje schreef:
Heb je je beugels altijd zo als in je profiel (roze rijbroek)? Ik zou ze langer maken!

nee heb een ander zadel, en heb ze al langer, ik zal ff een foto zoeken en zet die er dan op oke? kan je even kijken..

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 15:39

Als je les heb, vragen of ze je constant attendeert.
Het zijn idd allemaal automatismen - lastig!

succes!

Bonny4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-06 16:23

superwoman schreef:
Als je les heb, vragen of ze je constant attendeert.
Het zijn idd allemaal automatismen - lastig!

succes!

ik krijg les van een vriendin dat gaat heel goed en dan gaat het ook stukken beter dan dat ik alleen rijd, dan word er telkens op gelet..maar zodra ik alleen ben gaat het weer in het oude ritme...

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 17:07

Je oude ritme en automatisme moet vervangen worden door een nieuwe en goede.. Als dit tijdens de lessen wel zo is en zonder toezicht niet. Misschien nog wat vaker lessen. Al is het maar even om de eerste maanden door te komen, totdat je jezelf hier beter op kunt corrigeren en attenderen..

miranda21

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 22:10

hallo,
ik ben degene die haar "les" geeft, ik noem het liever helpen.
en als ik haar dus help dan doet ze wat ze hierboven beschrijft ook wel maar ik zeg het steeds tegen haar en dan let ze der op en gaat het ook beter, maar ja zoals ze al zegt als ze alleen rijd vergeet ze die dingentjes en let ze denk ik alleen maar op hoe haar pony loopt.
terwijl als ze nou op die dingentjes let en dan van achter naar voor rijd dan loopt haar pony ook.
ik denk dat ze het steeds tegen haar zelf moet zeggen, dat doe ik ook want ik heb op een kant dat ik mijn binnenhand wat wil vasthouden maar ik zeg steeds tegen mezelf tijdens het rijden buitenhand erbij binnenhand ontspannen.
en echt waar het werkt wel.
succes roel.
groetjes.

Bonny4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-06 22:13

miranda21 schreef:
hallo,
ik ben degene die haar "les" geeft, ik noem het liever helpen.
en als ik haar dus help dan doet ze wat ze hierboven beschrijft ook wel maar ik zeg het steeds tegen haar en dan let ze der op en gaat het ook beter, maar ja zoals ze al zegt als ze alleen rijd vergeet ze die dingentjes en let ze denk ik alleen maar op hoe haar pony loopt.
terwijl als ze nou op die dingentjes let en dan van achter naar voor rijd dan loopt haar pony ook.
ik denk dat ze het steeds tegen haar zelf moet zeggen, dat doe ik ook want ik heb op een kant dat ik mijn binnenhand wat wil vasthouden maar ik zeg steeds tegen mezelf tijdens het rijden buitenhand erbij binnenhand ontspannen.
en echt waar het werkt wel.
succes roel.
groetjes.

hey
dankje voor je berichie!
als ik weer eens alleen aan het werk ga (waar het eerst wat beter weer voor moet zijn zodat de bak niet zo zeiknat of hard is!) zal ik eens meer op mijn fouten letten en minder op hoe bonny verder loopt, voorwaarts en ontspannen en op mijn houding van benen en handen letten,
al weet ik dat ik het super moeilijk vind, daarom vind ik het heel fijn als jij erbij staat en me er op kan attenderen en helpen als ik het even niet meer weet! spreek je snel.

monsera

Re: oefen vraagjes!m.b.t het rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 22:58

Net wat de anderen zeggen.Het is moeilijk maar gewoon veel oefenen.Het lijkt of je je handen vast zet op je been.Je teugels iets korter nemen en je handen naar voren houden.

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-06 23:12

monsera schreef:
Net wat de anderen zeggen.Het is moeilijk maar gewoon veel oefenen.Het lijkt of je je handen vast zet op je been.Je teugels iets korter nemen en je handen naar voren houden.

de foto's van mijn profiel zijn heel oud..
die zijn nog van dat ik het niet eens in de gaten had!

nu is het al verbeterd,
en ik werk er zeker aan! dus kwestie van oefenen zoals ik het hier lees..

Bonny4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-06 23:18

Afbeelding
dit is er 1 met huidige zadel.. van de zomer

Afbeelding
en deze sorry heb geen rijdende recent..

gaat dus ff om beugellengte

Bonny4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-06 20:41

iemand nog tips?

Nyncke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 20:55

Jawel hoor

Het wil wel eens helpen om bij een vast punt in de bak even voor jezelf na te gaan: is alles in orde? Dus telkens als je voorbij de, ik noem maar wat, A rijdt, let je bewust op de verbeterpunten die je noemt en corrigeer je zonodig. Rijd je weer langs de A: is alles nog steeds in orde? Zoniet, weer herstellen.

Consequent een tijdje volhouden, eventueel kun je meer punten in de bak pakken. In het begin lijkt het voor jezelf misschien alsof je er wel érg veel aandacht aan besteedt, maar op den duur zul je er steeds minder bij na hoeven denken, gaat het vaker goed dan fout en corrigeer je jezelf bijna 'automatisch' als je weer in een oude gewoonte vervalt.

Succes ! 't Is best moeilijk om zulke aangeleerde onvolkomenheidjes te herstellen, maar als je er aandacht aan besteedt (en vooral wíl besteden!) zal het best lukken.

Groetjes,

Nynke.

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 21:03

Wat je handen betreft...
Het valt me op dat op beide foto's je pony zijn hoofd ver achter de loodlijn heeft.
Shoot me if I'm wrong, ik ga even een heel gewaagde uitspraak doen. Ik denk dat dat met die handen tussen je oren zit. Het is nl. iets wat je vaak ziet, juist bij jonge ruiters. Ik denk dat je zo graag wil dat je pony aan de teugel loopt, dat je je handen daarom (onbewust?) laag en breed vastzet, als een soort bijzetteugel.
Dit idee wordt bij mij versterkt omdat je zegt dat je je pony nog meer van achter naar voor moet rijden en omdat je de nageeflijkheid kwijtraakt bij het verruimen. Dit zijn signalen dat je pony niet aan de teugel gereden, maar getrokken is.
Tijd voor een gewetensonderzoekje, dus.

De remedie: het hele 'aan de teugel' (lees: "in de krul") vergeten en terug naar het voorwaarts-neerwaarts. Begin met het voorwaarts aan het been! Het geeft niet als je pony wat teveel voor de loodlijn is, het moet zelfs enigszins. In de B rijd je immers nog niet verzameld.
O ja, dan moet het vanzelf lukken om je handen bij elkaar een handbreedte boven de schoft te houden, zoals het hoort.

Bonny4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-06 22:33

sorry maar je mag best je mening geven maar mijn pony is echt niet aan de teugel getrokken! een paar jaar terug misschien wel maar juist het laatste jaar rijd ik erg op ontspanning, ik bied weerstand en zodra mijn pony nageeft laat ik ook los en drijf ik bij, alleen doe ik dit laatste nog af en toe te weinig, maar het is zeker niet zo dat ik haar aan de teugel trek, dan had dat wel op mijn coupons gestaan ook, volgens mijn orun instr. rijd ik juist veel op ontspanning door mijn handen wijd te zetten en moeten ze hoger en meer bij elkaar zodat ze meer zelf moet gaan lopen, en wat de foto's betreft dat is zeker een moment opname, met halthouden kauwt ze soms extreem!:)

Bonny4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-06 22:35

en vw nw daar train ik juist erg op, juist als ik dit oefen met mijn vriendin komt mijn pony mooi naar beneden en blijft ze daar ook lopen, ik vind echt niet dat ik mijn pony achter de loodlijn loopt, ze loopt eerder met dr koppie omhoog dan heel laag.

Bonny4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-06 22:36

sorry maar je post kwam beetje aanvallend aan omdat ik juist zo anders ben gaan rijden op mijn pony en juist heel veel met de basis bezig ben. vraag maar aan miranda21!

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-06 22:38

Nyncke schreef:
Jawel hoor

Het wil wel eens helpen om bij een vast punt in de bak even voor jezelf na te gaan: is alles in orde? Dus telkens als je voorbij de, ik noem maar wat, A rijdt, let je bewust op de verbeterpunten die je noemt en corrigeer je zonodig. Rijd je weer langs de A: is alles nog steeds in orde? Zoniet, weer herstellen.

Consequent een tijdje volhouden, eventueel kun je meer punten in de bak pakken. In het begin lijkt het voor jezelf misschien alsof je er wel érg veel aandacht aan besteedt, maar op den duur zul je er steeds minder bij na hoeven denken, gaat het vaker goed dan fout en corrigeer je jezelf bijna 'automatisch' als je weer in een oude gewoonte vervalt.

Succes ! 't Is best moeilijk om zulke aangeleerde onvolkomenheidjes te herstellen, maar als je er aandacht aan besteedt (en vooral wíl besteden!) zal het best lukken.

Groetjes,

Nynke.

bedankt voor de goede tip! dit lijkt me wel wat, als ik dan alleen rijd kan ik mezelf mooi controleren! nu hopen dat de bak weer snel te rijden valt i.v.m vorst!

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 22:40

Het was absoluut niet aanvallend. Ik reageer gewoon op de foto's. Ik hoop alleen dat ze niet in zo'n houding loopt.

Bonny4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-06 23:26

beantsje schreef:
Het was absoluut niet aanvallend. Ik reageer gewoon op de foto's. Ik hoop alleen dat ze niet in zo'n houding loopt.

ok gelukkig kan ook zo lijken omdat t op beide foto's zo lijkt maar is dus niet zo, ze loopt gewoon normaal aan de teugel en niet erachter ofzo, ze steekt het liefst haar neus er weer uit en dan dus juist niet achter de loodlijn, probleem door mijn handen komt gewoon puur om haar makkelijk in de houding te krijgen maar is helemaal niet nodig want ze doet het gewoon ook maar ik moet dat dus gewoon af zien te leren.

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 23:27

Bonny4life schreef:
beantsje schreef:

ok gelukkig kan ook zo lijken omdat t op beide foto's zo lijkt maar is dus niet zo, ze loopt gewoon normaal aan de teugel en niet erachter ofzo, ze steekt het liefst haar neus er weer uit en dan dus juist niet achter de loodlijn,
probleem door mijn handen komt gewoon puur om haar makkelijk in de houding te krijgen

maar is helemaal niet nodig want ze doet het gewoon ook maar ik moet dat dus gewoon af zien te leren.

en dat is nou PRECIES wat ik bedoelde!!

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 12:07

Citaat:
Ik denk dat je zo graag wil dat je pony aan de teugel loopt, dat je je handen daarom (onbewust?) laag en breed vastzet, als een soort bijzetteugel.

Dit zie ik dus ook.. En eerlijk is eerlijk, in stap of draf kan dit heel anders zijn. Je paard staat in stand in de houding lijkt het, ipv aan de teugel uit ontspanning. Snap je?

Op de eerste foto heeft je paard de mond open en lijkt zijn hals erg lang, jouw armen lijken gespannen. Lijkt alsof je ook in stilstand erg veel druk op de teugel geeft waardoor je je paard in de houding dwingt. Jouw benen steken misschien ook een beetje veel af in stand..

maar ja, allemaal momentopname he..

miranda21

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 21:25

op foto 1: kauwt haar pony op het bit en dan duwt ze tegelijker tijd wat door naar omlaag,vandaar lijkt het alsof ze haar pony in een houding dwingt en haar armen gespannen lijken, dat doet ze wel vaker in stilstand. en ja ze steekt iets wat haar benen af.
de 2de foto vind ik zelf een beetje vanuit een rare hoek genomen je kan daar niet echt zien hoe ze staan en het is weer in stilstand en dan duwt haar pony door omlaag.
we zullen binnenkort eens nieuwe foto's maken en daar een topic over openen en dan horen we graag van jullie.
laten jullie ook eens een foto zien van het rijden van jullie en hoe jullie rijden misschien kunnen wij daar wat van leren of ook gebruiken.