Probleem galop en middendraf

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

joycie

Probleem galop en middendraf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-06 10:59

Hallo,

Gister heb ik op een nieuw paard gereden. Ze is 11 jaar en ze is sinds dinsdag op de manege. Ze had woensdag en donderdag ook al in de les gelopen en gister mocht ik haar verder uitproberen van mijn instructeur.

Op zich ging het redelijk, ze liet zich makkelijk rijden in stap en draf, maar toen we moesten galloperen ging het even helemaal mis. Ze begon heel hard te draven, en ik nam haar weer terug, omdat ze niet vanuit een racedraf aan mag springen. Op een gegeven moment lukte het toch om haar aan te laten springen in galop, maar toen ging ze alleen maar hard. Ook viel ze iedere keer naar binnen. M'n instructeur zei dat ik haar naar de hoefslag moest sturen en gewoon door moest rijden, maar ze gallopeert heel snel. Als er dan dus een ander paard rijdt op de hoefslag, dan moet ik wel afwenden en dan valt ze in draf of springt verder naar binnen.
De middendraf ging ook totaal niet, ze gaat alleen maar sneller en niet ruimer. Ze maakt sowieso rare passen(volgens de mensen aan de kant).
Ze tilt haar benen op als een tuigpaard, maar ze is heel lang en de gangen passen eigenlijk niet bij haar.
Normaal gesproken zou ik denken dat het zou komen omdat ze alles nog spannend vind en dat ze daarom nog zo loopt, maar ze ontspande zich heel goed in stap en draf en was toen echt heel ontspannen een het lopen.

Nou heb ik dus de volgende vragen:
- Hoe kan ik ervoor zorgen dat ze rustiger gallopeert, want op de volte zetten kan niet want dan valt ze weer in draf?
- Hoe zorg ik ervoor dat ze rustig blijft draven als ik de galophulpen geef?
- Hoe zorg ik ervoor dat ze wat ruimere passen gaat maken?

Alvast bedankt!

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 12:37

Is het geen draver geweest?
Wat zei je instructrice ervan?

M3isSi3j

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 12:43

Je paardje is niet in balans.. dit kan zijn omdat ti niet goed is rechtgericht, jong is, bespiering te kort heeft of jou in de maling neemt.

Wat je moet oden is het volgende: ga rustig draven, maar hierbij veel overgangen ed. Pas als die goed draaft (netjes op 4 benen, gelijke druk op 2 teugels, voorwaards, actief, aan het been en aan je zithulpen) ga je pas proberen aan te springen. Doe dit altijd in de eerste helft van de bocht en neem tot de A of C de tijd, is ti nog niet aangesprongen neem je hem terug en probeer je het volgende rondje weer. Als die galopeeerd beloon je hem met je stem, galopeerd een paar passen en neemt het wel terug. ZO kan die niet harder, want jij hebt hem al terug gneomen voordat ti daar de kans voor krijgt. Op deze manie rword ti sterker, leert ti goed de hulpen kennen en komt ti beter in balans. Dit herhaal je een heleboel keer.

Pas als die netjes kan galoperen ga je werken aan de middendraf. Ook hiervoor geld: begin met hele kleine stukjes. Als het een ervare paard is (en jij ook ervare genoeg bent) kan je vooraf een stukje schouder binnewaards doen, afwenden waarbij je hem rechtricht en dan pas de hulpen geven voor middendraf. Na 2 a 3 passen neem je hem netjes terug (desnoods tot halthouden) tot ti weer voor jou gevoel er goed bij is met zn achterhand. Dit herhaal je ook weer heel vaak, namate die sterker word zal ti makkelijkere terug komen en wegdraven waarbij die verruimd en kan je het met een paar pasjes uitbreiden..

Succes

joycie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-06 13:07

Bedankt voor de tips!

@ Kris25: M'n instructeur zei dat ik rustig moest draven en dan aanspringen, maar hij kan niet de hele tijd op mij letten, er zijn nog meer mensen die hem af en toe nodig hebben.
Ze kan wel gewoon galloperen, want met springen deed ze het wel.
Na de eerste hindernis ging ze in galop en dan moest ik enorm drijven en dan gallopeerde ze rustig door naar de volgende. Maar dan geef ik haar de hulpen niet, dat aanspringen komt door de landing!

@ M3iSi3j: Draf gaat heel goed, in het begin was ze iets sterk op rechts, maar later niet meer. Ze loopt verder heel netjes en is ook goed aan de hulpen, het is denk ik gewoon dat ze nooit geleerd heeft hoe het moet. (Ze kon ook niet springen, snapte er niets van dat ze haar benen op moest tillen. Na twee keer half over de hindernis gehuppelt te zijn begreep ze het wel, dus ze leert wel snel!)

monsera

Re: Probleem galop en middendraf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 16:44

Als ze in draf goed aan de hulpen is.Mooi op eigen benen loopt en mooi van achter naar voor gereden kan worden kun je je meer met de galop bezig gaan houden.Veel oefenen daar leert je paard van.Laat je paard alleen aanspringen vanuit de rust.Gaat hij heel hard rennen neem je haar weer terug en probeer je het weer.Ik denk dat je paard zijn balans beter moet vinden in de galop en daar kun je aan werken.Probeer door zwaar te zitten het paard langzamer te laten galoperen.Blijf ook goed op je binnezitbeenknobbel zitten.Waarschijnlijk gooit het paard jouw op de buiten kant en kan daardoor zelf naar binnen vallen.Verder zou ik dus wel af en toe een volte meenemen en zorg er dan voor dat ze door galopeert.Dus even een goede knijp met je benen geven als je je paard op de volte stuurt.

joycie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-06 16:58

Ok, dank je wel!
Het zou idd best kunnen dat ik op m'n buitenzitbeenknobbel zit, want ik moet haar echt naar de hoefslag sturen en dat gaat met je zit makkelijker als je dus op de buitenkant zit.

monsera

Re: Probleem galop en middendraf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 17:42

Maar je moet eigenlijk met je zit voorkomen dat ze van de hoefslag af gaat dan hoef je ook niet terug te sturen.

joycie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-06 20:19

Eigenlijk wel, maar af en toe moest ik wel naar binnen omdat er ook andere mensen in de bak rijden en ik er moeilijk overheen kan rijden. Maar dan gat het op zich wel goed, het is alleen met aanspringen dat ze naar binnen rent en dan eigenlijk niet meer wil galloperen.