galop linksom vindt ze moeilijk, probeert er voor weg te ren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

wwillemijn

galop linksom vindt ze moeilijk, probeert er voor weg te ren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-06 09:55

Mijn meisje vindt de linkergalop heel moeilijk.
Onder het zadel springt ze van de tien keer rechts aan. Als ze wel goed zit beloon ik haar uiteraard met mijn stem en schouderklopjes.
Ook als ze zelf rent, los in de bak, springt ze verkeerd aan. Aan de longe gaat het vaker goed. Ik heb haar geprobeerd op de volte aan te laten springen, trucjes met m'n gewicht verplaatsen enz. lost niks op.
Ik weet zeker dat ik haar niet belemmer, ze krijgt m'n binnenhand vrij en mijn benen liggen op de goede plek. Niks helpt!Als ik in de kleine bak rijd kan ze nergens heen maar zodra ik in de grote bak rijd, waar geen hek omheen staat, ligt midden in een weilandje, pakt ze het bit vast en rent als een idioot weg. Als ik alleen in de bak ben vind ik dit niet zo'n ramp op zich, maar asl er meerderen rijden kan het nog wel eens gevaarlijk zijn. Ik heb het idee dat ze er voor weg loopt omdat ze het moeilijk vind. Ik weet ook wel dat ze dat bit pakken en ervandoor sjezen met bokpartijen niet uit gemeenheid doet, maar omdat ze het moeilijk vind. Tijdens mijn lessen rijd ik in een bak met randen, en hier springt ze ook alleen verkeerd aan en peert hem niet, dus mijn instructrice kan me er niet bij helpen. Iemand naar onze bak laten komen is geen optie helaas. Wie begrijpt ons probleem en heeft tips??

Trouwens, rechts springt ze heel makkelijk aan, ik hoef maar aan galop te denken en ze springt netjes aan!

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 09:59

Hoe doet ze het aan de longe?

wwillemijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-06 10:01

ik schat dat ze dan 4 op de 10 keer goed aanspringt. een stuk beter dan onder het zadel dus. daarom heb ik ook geprobeerd om haar op de volte aan te laten springen. maar helaas....

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 10:07

Dus meer oefenen aan de longe, desnoods met je stem. Hoe kun je van je pony verwachten dat wanneer hij zonder jouw gewicht nog niet eens goed kan galoperen aan de longe, ze het wel moet kunnen als je erop zit? Eerst aan de longe voor 100% voor elkaar hebben en dan pas onder de man aan de galop werken.

(en je moet altijd op een volte of in een hoek aanspringen)

wwillemijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-06 10:10

Ik spring altijd al aan in de hoek of op een volte dus...
Maar ik zal eens kijken hoe het gaat als ik haar linksom voorlopig niet in galop rijd, maar longeer....

monsera

Re: galop linksom vindt ze moeilijk, probeert er voor weg te

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 16:54

Ik denk dat je instructrice je juist wel kan helpen.Als je paard goed aanspringt linksom dan zal ze thuis ook niet meer onder je vandaan rennen.Ik zou vooral linksom de galop gaan trainen aan de longe en als je rijd de linker galop niet doen.In de les zou ik er wel aandacht aan besteden dan kun je met begleiding je paard leren goed aan te springen.Maar eerst goed leren aan de longe veel stem gebruiken dat kan je met rijden straks ook geweldig helpen.

paardje25

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 16:57

mijn paardje gallopeerd rechtsom moeilijk
sinds enkele maanden springt ze rechts aan na een
spring hindernis op rechterhand.
wat je moet doen is : ik zeg het niet zo graag bijzetteugels aandoen
en recht een gaatje korter doen
(ze springt waarschijnlijk niet goed aan omdat
ze langs 1 kant niet goed gerokken staat
en door te longeren met bijzetteugels
en veel werk insteken
lukt het normaal gezien wel

groetjes !!!

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 20:46

Ja, knoop er een bijzet aan en zorg dat ie op je binnenhand wat strakker staat zodat je continu rechterstelling hebt. Dan weet je zeker dat hij straks ook nog vast zit op links en ben je nog veel verder van huis!!!

wwillemijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-06 20:50

nou, dat was ik niet van plan hoor....
Ik heb haar vanmiddag eerst maar eens gelongeerd met alleen haar hoofdstel om. Was van plan om een pessoa te kopen. Lijkt me beter dan al die bijzet ellende.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 20:54

Ze moet op haar eigen benen leren lopen, dus zonder bijzet, pessoa enz. Longeren aan een halster en meer niet.

wwillemijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-06 20:56

Trouwens, ze galoppeerd heel apart linksom. Je ziet gewoon dat ze er moeite mee heeft. Ze bokt dan en komt dan weer in de contra terecht. Ik laat haar elke keer aanspringen en als ze goed zit beloon ik haar met mijn stem en laat haar stoppen voordat ze weer bokt en dus terug valt in de contra. Ze laat ook wel merken als t haar te moeilijk wordt, dan pakt ze t bit vast en probeert uit de longevolte te komen, dan laat ik haar rustig draven tot ze weer ontspannen is en probeer het dan rustig opnieuw. Als ze verkeerd aanspringt laat ik haar terugkomen naar draf, ik straf haar niet want dat werkt juist averrechts en heeft geen zin, want ze snapt het gewoon niet. Dus vanaf nu maar elke dag even longeren en dan voorlopig maar geen linkergalop onder het zadel.

wwillemijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-06 20:57

Aan een halster wordt em niet, dan sleept ze me door de hele bak heen. Ik heb haar aan het hoofdstel met een bitstukje ertussen.

MissVanna

Re: galop linksom vindt ze moeilijk, probeert er voor weg te

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 23:24

Mijn paard had moeite met de Rechte galop omdat ze nog niet zo sterk was in de achterhand sprong ze iedere keer verkeerd aan.

Nu heeft mijn lesgeefster gezegd probeer het is vanuit het halthouden een paar passen stappen en dan echt in galop.

En ja nu kunnen we allebei de rechter en de linker.

__Marloes__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 00:50

Ik herken dit wel een beetje. Ook mijn Haflinger vindt de linkergalop erg moeilijk, zowel aan de longe als onder het zadel. Daar komt nog bij dat ik het nog erg moeilijk vind om haar daarin te ondersteunen (buitenhand erbij en binnenhand ontspannen met name), waardoor het echt een flink aandachtspunt is voor ons!

Wat voor ons nu heel erg helpt is het aan de longe veel oefenen. Sowieso natuurlijk de overgang van draf naar galop, en dat uitgebreid belonen als ze goed aanspringt. Maar zo af en toe ook even kilometers maken (in de linkergalop dus) aan de longe werkt wel bij Indy. Ze traint het dan toch een beetje extra.

Saskia9

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 03:12

Ook mijn haf springt linksom moeilijk aan,
Ik meot net voordat ik aan ga springen met mijn zweepje een tikje tegen zijn linkerachterbeen zetten,
Dat been zorgt ervoor dat ie goed aanspringt,als dat been niet goed onder de massa staat springt ie fout aan,

Als je dit doet tijdens het longeren kun je goed zien wat het doet,
Ook een overdreven gallop hulp helpt vaak,
Bij mijn haf gaat het intussen stukken beter!!!