slofteugel wat is beter en helpt wel

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

XxLiEsJuHhxX

slofteugel wat is beter en helpt wel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-06 23:15

heey bokkers,
ik hbe een klein probleem,
ik rij op een manege en daar heb ik afgelope week voor het eerst thessa gereden. thessa loopt best met haar hoofd in de lucht, ze laat zich in de galop lecht sturen en ze galopeerd heel hard en laat zich bij andere amper tegen houden, ik heb er afgelopen week voor het 1st op gereden en toen vond ik het zelf wel goed gaan, ik kreeg haar terug uit de galop, en ook wel snellen dat die andere 2 die er nogmaal op reden, maar de vorige keer (laatste keer dat iemand anders erop reed) is mijn lesgeefster begonnen met thessa de slof om te doen, ik heb woensdag zogoed als de hele les zonder slof gereden maar moest de laatste 10 of 20 min met rijden ik vind de slofteugel 1 niet fijn en 2 niet eerlijk tegenover het paard, ik wil mijn lesgeefster vragen of ik haar a.s woensdag met iets anders kan rijden. ik vind zoals ik al zei de slof niet eerlijk. maar om eerlijk te zijn weet ik ook niet egt wat een slofteugel voor nut heeft behalfe paard vast zetten ik heb haar daarom de slof heel los gehad, ik wil haar niet vast zetten. hebben jullie tips voor mij waarmee ik haar beter zou kunne rijden, en kan iemadn mij vertellen waarom de slof word gebruikt?
alfast bedankt
groetjes marlies

XxLiEsJuHhxX

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-06 23:16

ik vond ook dat de slof geen nut had en dus niet hielp..

Boheme

Re: slofteugel wat is beter en helpt wel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 23:18

Vraag om een goedzittende martingaal.
Slof rijden is alleen weg gelegd voor mensen die veel ervaring hebben.
Ik rij 20 jaar en ik vind mezelf ook niet geschikt voor een slof.
Heel veel succes.

XxLiEsJuHhxX

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-06 23:26

bedankt ik dacht zelf ook al aan martingaal, maar wilde graag menig weten van meer mensen

Vayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 23:32

Hoi,

een slof wordt gebruikt om het paardenhoofd naar beneden te vragen en wordt vaak gebruikt om je paard er net even doorheen te krijgen. Ik vind het best gevaarlijk om een slof om te hangen bij een manegepony. Van alle ruiters die er dan mee rijden zal waarschijnlijk een groot deel de slof verkeerd gebruiken. Zelf rijd ik 8 jaar en ik zou niet met slof durven te rijden. Ik zou bang zijn dat ik te veel met dat ding zou gaan inwerken!!! Het rijden met slof is maar voor heel weinig mensen weggelegd!!!

Je moet een paard van achter naar voren rijden. Als je dan te veel aan de voorkant gaat inwerken kan dit ten koste gaan van het voorwaarts en dan kun je het absoluut niet voorwaarts neerwaarts (aan de teugel noemen) maar meer in de krul getrokken.

Je instructrische zou beter eens kunnen zoeken naar de oorzaak dat ze zo hoog met haar hoofd in de lucht loopt. Het kan zijn dat het zadel niet goed past of dat ze last heeft van haar tanden of rug. Ook kan het zijn dat ze zo loopt doordat er ruiters zijn die hard in het zadel ploffen of hard in haar mond zijn.

Als je instructrische wilt dat de pony haar hoofd niet meeer omhoog gooit kan ze het beste met martingaal gereden worden. Deze staat gewoon ingesteld en daar heb jij tijdens het rijden geen invloed op. Deze hulpteugel werkt pas in wanneer de pony haar hoofd te hoog gooit.
Een hulpteugel gebruiken om de pony ''aan te teugel'' te krijgen vind ik zinloos. Succes!!!

XxLiEsJuHhxX

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-06 23:45

DelphiIk vind het best gevaarlijk om een slof om te hangen bij een manegepony. Van alle ruiters die er dan mee rijden zal waarschijnlijk een groot deel de slof verkeerd gebruiken. Zelf rijd ik 8 jaar en ik zou niet met slof durven te rijden. Ik zou bang zijn dat ik te veel met dat ding zou gaan inwerken!!!

ik ben het met je eens ik rij zelf ook 8 jaar, thessa word zover ik weet niet veel gereden omdat ze best moeilijk is in de galop,, ik vond het maar niks om dat de slofteugel te rijden dus daarom heb ik hbe ook los gelaten zodat ze er geen last van heeft...
het hoog in de lucht lopen doet ze vooral als ze begint te overdrijven met haar snelheid,,
hard in het zadel ploffen kan best goeie rede zijn want de 2 meisjes die er normaal op reden die plofte vond ik erg in het zadel en zaten voorover ook was een van de 2 erg in de wolken over haar rijstijl terwijl ik die niet egt bijzonder vind,, ik vind het zelf ook niet slim om een slofteuegl bij een manege paard om te hangen vanwege et verkeerde gebruik want bij het meisje wat er voor mij op reed die gebruikte hem grotendeels als rem en kreeg haar dan nog soms pas na 2 rondjes terug in een draf, terwijl ik haar al bijna meteen terug kreeg.. darmee wil ik niet zeggen dat ik geweldig rij

Pattypaard

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 23:59

Heej Marlies.. mijn mening heb je op school al duidelijk gehoort
Ik zou het er dus zeker wel met je lesgeefster over hebben. Nee heb je Ja kun je krijgen *nu zal ik niks meer zeggen anders komt er zo een heel verhaal zoals op school

XxLiEsJuHhxX

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-06 00:00

iemand nog andere tips en ook misschien voor het feit dat ze slecht reageerd op beenhulpen+teueglhulpen in galop ..

Pattypaard

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 00:29

Veel overgangen rijden/schijnovergangen/tempowisselingen rijden kan helpen.. (paard beter laten reageren op je been)
Hoe bedoel je precies van teugelhulpen? (ook voor anderen handig om te weten voor tips te geven)

XxLiEsJuHhxX

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-06 00:36

in galop als ze begint te overbrijven is het heel lastig om haar of op volte te krijgen of andere wendingen

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 10:04

Helaas gaat het hier over een manege pony. Hoe goed jij ook je best doet met dat ene uurtje in de week, alle andere lessen zit er weer iemand anders op. Dus alles wat jij er probeert "uit te rijden" zal in het uur na jou waarschijnlijk er weer "terug in gereden" worden.

Ik vind het heel erg slecht van degene die daar verantwoordelijk is om er een slof aan te hangen. Arme pony. Over leg met je instructrice of er geen martingaal aan kan, maar dan niet alleen tijdens jouw lessen....

Edit; typefoutjes...

XxLiEsJuHhxX

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-06 13:18

@Kris25 thessa word maar wijnig gereden omdat ze zo moelijk is

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 13:44

Ben jij dan de enigste die haar rijd?

XxLiEsJuHhxX

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-06 14:13

niet de enigste maar ze rijd denk ik maar 1 les op de dag en dan alleen in de lesse van ongeveer mijn niveau we ridjen daarin met 6 man en daarvan reden eerst 2 andere hara maar de een kwam woensdag niet en de andere die ging op een andere, en er moest op worden gereden van me lesgeefster, dus heb ik gezegt als ik er wel op wilde, en ik ben van plan om er elke week te rijden en we hebben daar ook vaker onderlinge wedstrijdjes voor ruiterpaspoort en daaraan wil ik met haar meegaan doen als ik mag van lesgeefster ze heeft zover ik weet nog nooit meegedaan.. maar ik vind dat ze die kans verdiend en zo late zien dat ze niet niet tegen te gouden is in galop

twinkle_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 19:47

Heey lies
je vint dus dat in me paarden niet eerlijk rij.
en ze vast zet?
mja Doei xx

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 20:29

XxLiEsJuHhxX schreef:
niet de enigste maar ze rijd denk ik maar 1 les op de dag en dan alleen in de lesse van ongeveer mijn niveau we ridjen daarin met 6 man en daarvan reden eerst 2 andere hara maar de een kwam woensdag niet en de andere die ging op een andere, en er moest op worden gereden van me lesgeefster, dus heb ik gezegt als ik er wel op wilde, en ik ben van plan om er elke week te rijden en we hebben daar ook vaker onderlinge wedstrijdjes voor ruiterpaspoort en daaraan wil ik met haar meegaan doen als ik mag van lesgeefster ze heeft zover ik weet nog nooit meegedaan.. maar ik vind dat ze die kans verdiend en zo late zien dat ze niet niet tegen te gouden is in galop

Sorry, maar hier kan ik niets van maken, hoeveel mensen rijden er nu precies op en wanneer?

twinkle_ schreef:
Heey lies
en ze vast zet?
mja Doei xx

Dit manege paard is dus van jou? Of ben jij de instructeur? Dat laatste denk ik niet, want je komt niet zo volwassen over.

Pattypaard

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 20:31

twinkle_ is een vriendin van de topicstartster (heeft eigen paarden en rijd bij mijn weten er 1 met slof)

Bij haar in de les (op woensdagavond) rijd het paard altijd mee. Verder weet ik niet. (en of ze het zelf weet zou ik ook niet weten)

mjet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 21:41

Ik kan me alleen maar bij bovenstaande aansluiten Marlies. Verder heel veel overgangen gaan rijden en proberen voorwaards neerwaards als de overgangen goed gaan. Dan wordt ie vanzelf makkelijker in zijn mond en zal ie minder verzet geven.
Ik zou die gallop voorlopig ook gewoon even laten zitten. Veel overgangen en schakelen in stap en draf gaan oefenen. Als ze daar heel braaf op is, dan pas gallop en dat ook in korte stukjes doen. En dat uitbouwen naar steeds langere stukken gallop. Je moet haar al terug nemen in tempo voordat ze er maar aan denkt dat hoofd om hoog te gooien. (gewoonte er uit halen) En let op dat je je handen heel rustig houdt.

succes.

succes

Ir111

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 17:25

Delphi schreef:
een slof wordt gebruikt om het paardenhoofd naar beneden te vragen

Eh, ik zou toch zeggen dwingen...

Verder ben ik het erg eens met wat je schrijft hoor!

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 21:40

Een Tiedemannteugel heeft ongeveer dezelfde werking, met dit verschil dat hij zichzelf onmiddellijk uitschakelt als het paard zijn hoofd naar beneden doet.
Deze kan dus niet oneerlijk gebruikt worden en is ook in de minder ervaren ruiterhand betrekkelijk onschuldig.

vind het trouwens wel een bedenkelijke instructrice...

mjet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 01:08

ik zou in ieder geval eerst zonder iets proberen, dan de martingaal en als dat niet voldoende is de tiedeman (hadden we ook op daantje marlies), maar geen slof

Sily

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 01:54

twinkle_ schreef:
Heey lies
en ze vast zet?
mja Doei xx

Nee ze vind het niet eerlijk tegenover dit paard, en dat paard met slof vastgezet wordt betekent niet dat iedereen dit doet, als jij overweg kan emt een slof zit er geen kwaad in, maar hoeveel manege ruiters zullen goed met een slof om kunnen rijden?
Niet alles op jezelf betrekken, heeft zo weinig nut.

Voor TS: niet geschoten is altijd mis, maar ben het wel met Kris eens, als jij de enige ben die zonder slof rijdt is al je moeite voor niets en het is jammer dat er niets aan het probleem van onder je vandaan rennen etc. gedaan wordt maar alleen de kop ingedrukt wordt.

Waarom moest je trouwens de laatste 10 tot 20 minuten met slof en daarvoor niet? Voor de galop?

Ik denk dat als jij je instructrice verteld dat jij het graag wil proberen met dit paard, op deze manier, ze gek zal zijn als ze zal weigeren, voor paard en voor jou is het immers zoveel beter, misschien kan je wat privelessen met paard volgen zodat er ook meer tijd is om jullie individuele probleem te behandelen, in een groep gaat dit toch vaak moeilijker.

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 09:05

Hoevaak rijd je nu en hoevaak rijden andere ruiters?

Elke week een uurtje actief aan de overgangen werken, waarna het paard weer een week stilstaat of door iemand anders met slof ´gedwongen´ wordt gereden. Dan heeft dat ene uurtje met jouw weinig zin..

Hoe oud is het paardje, als ie al jarenlang ´fout´ is gereden in lessen wordt het ook alleen maar moeilijker..

Verwacht dus niet teveel, maar toch kun je wel met je instructrice overleggen. Misschien dat je wat vaker mag rijden na helpen op stal ofzo? Kun je wat beter en vaker oefenen..

Novice

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 23:25

Een slof mag je niet gebruiken om het hoofd naar beneden te dwingen, deze mag alleen functie hebben als je paard/pony een keer zijn hoofd omhoog gooit. Ik noem maar als voorbeeld bij het aanspringen in galop. In draf moet de slof dus los hangen en na het aanspringenen je galoppeerd moet de slof wéér netje los hangen.
Het is niet het middel om zijn hoofd naar beneden te krijgen, het is een hulpmiddel al hij een keer zijn hoofd omhoog doet.

_Luziream

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 23:28

Ik vind het een beetje belachelijk om een slofteugel te gebruiken bij een manege paard/pony. Niet iedereen kan ermee overweg en dus wordt zo'n beest in een houding gedwongen.

Verder sluit ik me aan bij alle goede tips die er al zijn gegeven.