enkele problemen met 4jarige

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

laverite

enkele problemen met 4jarige

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-06 22:58

hoi,

Ik ben vandaag naar een BWPmerrie van 4 jaar gaan kijken die ik misschien ga rijden in half-pension.
Een prachtig paardje, mooie bouw, leuke gangen, lekker pittig, ideaal beestje voor me

Nu heb ik er mijn eerste proefritje opzitten en ik heb enkele vraagjes
eerst en vooral: de eigenares is zeer vriendelijk en bekwaam, ik wil dus zeker geen kritiek geven op haar

vraagje 1
Ze is enorm vlot en 1X ging ze opeens in galop vanuit draf zonder dat ik haar de hulpen gaf, ik wilde haar doen stoppen maar de eigenares zei dat ik haar moest belonen en laten galopperen omdat ze rustig aansprong zonder te bokken.
????
Volgens mij moet ik haar juist doen stoppen als ze uit haar eigen aanspringt wanneer het niet hoort, en haar pas laten galopperen als ze reageert op de juiste hulpen voor het galopperen. Of is wat de eigenares zegt beter? Nogmaals, niet om kritiek op de eigenares te hebben, gewoon om het te weten

vraagje 2
De eigenares zei dat ze sinds een paar dagen met haar hoofd schudt, dat merkte ik ook af en toe. Ze wist niet hoe het komt. Wel vertelde ze na het rijden dat ze af en toe ruzie maakt met het paardje naast haar en daarbij hard met haar tanden tegen de tralies knalt. Dat paardje staat er nog maar een aantal weken dus ze doet dit nog niet lang.
????
Ik dacht dat ze er goed aan zou doen de tandarts eens te laten komen, het paardje is 4 jaar, de tandjes moeten nog volledig komen, het kan altijd zijn dat ze last heeft van haar tanden of zo ?
Of misschien zit het probleem in de nek? Dat weet ik natuurlijk niet

Vraagje3:
Ze loopt nog enorm schuin, als ik haar ga huren, ga ik zeker lessen volgen zodat ik bijgeleid word bij het rechtrichten, nu vandaag reed ik haar zo veel mogelijk voorwaarts neerwaarts, ik liet haar ontspannen en vroeg totaal geen oprichting want naar mijn weten is dat het beste.. Eerst laag en rond rijden, dan pas de oprichting? Juist ?

Alle tips zijn welkom

Vayo

Re: enkele problemen met 4jarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 23:20

bonitobol schreef:
vraagje 1
Ze is enorm vlot en 1X ging ze opeens in galop vanuit draf zonder dat ik haar de hulpen gaf, ik wilde haar doen stoppen maar de eigenares zei dat ik haar moest belonen en laten galopperen omdat ze rustig aansprong zonder te bokken.???? Volgens mij moet ik haar juist doen stoppen als ze uit haar eigen aanspringt wanneer het niet hoort, en haar pas laten galopperen als ze reageert op de juiste hulpen voor het galopperen. Of is wat de eigenares zegt beter? Nogmaals, niet om kritiek op de eigenares te hebben, gewoon om het te weten.

Dat is natuurlijk ieders manier van werken. Persoonlijk zou ik het idd niet toestaan dat het paard zonder het gevraagd wordt in galop springt, hoe rustig hij ook aanspringt!!!! Hij moet leren op pas aan te springen wanneer jij wilt en niet wanneer hij wilt.

bonitobol schreef:
vraagje 2
De eigenares zei dat ze sinds een paar dagen met haar hoofd schudt, dat merkte ik ook af en toe. Ze wist niet hoe het komt. Wel vertelde ze na het rijden dat ze af en toe ruzie maakt met het paardje naast haar en daarbij hard met haar tanden tegen de tralies knalt. Dat paardje staat er nog maar een aantal weken dus ze doet dit nog niet lang.
????
Ik dacht dat ze er goed aan zou doen de tandarts eens te laten komen, het paardje is 4 jaar, de tandjes moeten nog volledig komen, het kan altijd zijn dat ze last heeft van haar tanden of zo ?

Zeker bij een jong paard (i.v.m. wisselen e.d.) zou ik met regelmaat een keer een tandarts laten komen voor controle. Misschien kan het aan de tanden liggen, maar het kan eventueel ook een rijtechnisch probleem zijn.

bonitobol schreef:
Vraagje3:
Ze loopt nog enorm schuin, als ik haar ga huren, ga ik zeker lessen volgen zodat ik bijgeleid word bij het rechtrichten, nu vandaag reed ik haar zo veel mogelijk voorwaarts neerwaarts, ik liet haar ontspannen en vroeg totaal geen oprichting want naar mijn weten is dat het beste.. Eerst laag en rond rijden, dan pas de oprichting? Juist ? Alle tips zijn welkom

Persoonlijk vind ik dat een jong paard eerst goed op zijn eigen benen moet lopen en de ruiter en zichzelf goed moet kunnen dragen. Ook moet het paard goed aan het been zijn en dan kun je pas gaan denken aan voorwaarts neerwaarts. Nou weet ik natuurlijk niet hoever het paard in de training staat. Ik zou (is natuurlijk persoonlijk) een jong paard nooit te diep instellen, maar net met het neusje eruit rijden. En de oprichting komt wat later in de training wel. Verder is het natuurlijk ook erg belangrijk om het paard recht te richten!!! Dat zou ook iets zijn waar ik me gelijk op zou gaan concentreren zodra het paardje op zijn eigen benen loopt!!! Veel succes met het paardje!!!!

laverite

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-06 23:23

@delphi: dankje voor je reactie
Ik heb het misschien wat verkeerd gezegd, 'voorwaarts neerwaarts' maar eigenlijk vooral wat verder dan de loodlijn, dus zoals jij zei,zijn " zn neusje eruit rijden" ... En zeker niet opkrullen

Vayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 23:33

Dan vind ik dat je goed bezig bent!!! Weet je al of je het paardje gaat rijden???

Kris

Re: enkele problemen met 4jarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 10:13

bonitobol schreef:
hoi,

Ik ben vandaag naar een BWPmerrie van 4 jaar gaan kijken die ik misschien ga rijden in half-pension.
Een prachtig paardje, mooie bouw, leuke gangen, lekker pittig, ideaal beestje voor me

Nu heb ik er mijn eerste proefritje opzitten en ik heb enkele vraagjes

eerst en vooral: de eigenares is zeer vriendelijk en bekwaam, ik wil dus zeker geen kritiek geven op haar

vraagje 1
Ze is enorm vlot en 1X ging ze opeens in galop vanuit draf zonder dat ik haar de hulpen gaf, ik wilde haar doen stoppen maar de eigenares zei dat ik haar moest belonen en laten galopperen omdat ze rustig aansprong zonder te bokken.
????
Volgens mij moet ik haar juist doen stoppen als ze uit haar eigen aanspringt wanneer het niet hoort, en haar pas laten galopperen als ze reageert op de juiste hulpen voor het galopperen. Of is wat de eigenares zegt beter? Nogmaals, niet om kritiek op de eigenares te hebben, gewoon om het te weten

Tja, een vier-jarige trek je dan niet meteen op de rem. Ik zou rustig terug nemen naar de draf en dan pas belonen voor de overgang terug

vraagje 2
????

Tandarts kan nooit kwaad, maar kopschudden is een hele moeilijke en kan heel veel oorzaken hebben. Kijk stiekem even op het headshaking topic in Medisch, daar staat veel uitgelegd.

Vraagje3:
Ze loopt nog enorm schuin, als ik haar ga huren, ga ik zeker lessen volgen zodat ik bijgeleid word bij het rechtrichten, nu vandaag reed ik haar zo veel mogelijk voorwaarts neerwaarts, ik liet haar ontspannen en vroeg totaal geen oprichting want naar mijn weten is dat het beste.. Eerst laag en rond rijden, dan pas de oprichting? Juist ?

Bij zo'n jong dier mag je ook nog helemaal niet bezig zijn met oprichten. Juist lang en laag voor een goed rug gebruik en altijd de ontspanning opzoeken.

Alle tips zijn welkom

laverite

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-06 14:08

dankuwel kris25: jij bevestigde even wat ik dacht