Activering achterhand d.m.v oefeningen.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mitnait

Activering achterhand d.m.v oefeningen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-06 15:49

Ik las in het boek, Paardrijden met gevoel dat je door oefeningen de achterhand kan activeren. Maar welke dat zijn staat er niet bij.
Moet ik dan denken aan schouderbinnenwaarts/wijken etc?

Want ik rijdt al veel tempowisselingen en schijnoverganen.

En hoe belonen jullie je paard tijdens het rijden? Stem/aai/klopje?

mariettek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 16:11

Je bent al goed bezig! Tempowisselingen en schijnovergangen zijn dé manieren om de achterhand te oefenen. De rest komt later pas.
Rijdt je paardje goed los (veel figuren) en ga zo door!

Ik gebruik een combinatie van die beloningen, maar ook (af en toe) teugels vrijgeven. Als mijn paardje goed loopt, ontspan ik mijn handen (logisch) en soms laat ik dan ook de teugels vieren, zodat hij zijn hals kan strekken.

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 16:14

om de achterhand te activeren kan je ook balkjes lopen, om ze eens goed te laten werken die achterbenen, en inderdaad die oefeningen die genoemd zijn zijn erg geschikt.
ik beloon met stem en aai dr even over de hals

Novice

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 16:56

Om oefeningen goed te kunnen rijden moet je paard eerst op het achterbeen gaan. Wat je nu doet tempowisselingen en (schijn)overgangen zijn de voorbereidende oefeningen voor het Schouderbinnenwaarts, travers etc. Daarmee komt hij wel op het achterbeen, maar is niet de manier om hem op het achterbeen te krijgen. daar zijn de tempowisselingen en (schijn)overgangen voor.
Wijken is alleen een gehoorzaamheidsoefening waarvoor het paard niet op het achterbeen hoeft te lopen.

nikkiejj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 17:18

haai!!
ik ben hier ook niet zo heel erg getraint in hoor!
maar om de achterhand te versterken gewoon veel tempo wisselingen en balkjes was een hele goede tip hier boven!
ik heb een duin voor de manege dus als ik echt de achterhand sterk wil laten worden ga ik naar het duin! goed stappen bergje op berg je af!,

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 17:39

De tips die hier zijn gegeven zijn prima!

probeer wel tijdens de overgangen eraan te denken dat de impuls voor 3/4 vanuit het achterbeen gemaakt wordt. Alleen er al aan denken zorgt ervoor dat je iets anders gaat zitten wat de achterbenen meer stimuleert

annetjuh1988

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 17:47

wat ik ook wel gehoord heb is: zelf goed rechtop gaan zitten en met je zit proberen het zadel naar de oren te drukken.. zo stimuleer je het paard om zijn achterbenen te gebruiken

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 18:15

annetjuh1988 schreef:
wat ik ook wel gehoord heb is: zelf goed rechtop gaan zitten en met je zit proberen het zadel naar de oren te drukken.. zo stimuleer je het paard om zijn achterbenen te gebruiken

Niet doen

Hierdoor krijg je een heel onrustig onderlichaam en stoor je alleen maar het paard in zijn beweging..

odetteke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 09:38

Zelf rijd ik veel grote volte's om zijn binnenachterbeen/benen aan het werk te zetten en sterker te maken. Voordat je het kan activeren moet hij er wel genoeg spieren hebben namelijk.

Princess

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 00:06

schijnovergangen zijn tempowisselingen......

maar je bent idd al goed bezig, tempowisselingen, overgangen en allerlei soorten oefeningen rijden.

x_kellyann_x

Re: Activering achterhand d.m.v oefeningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 21:33

ik ben het hier mee eens:):)

Sanneh14

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 14:35

Volte sluiten, even op de kleine volte blijven, en dan wee volte openen d.m.v druk op buitenteugel, stelling behouden, en paard naar buiten duwen met je binnenbeen. Buitenbeen waakt over het tempo. Natuurlijk mag het paard niet te hard lopen, hoe harder het paard loopt, hoe gemakkelijker hij onder de oefening uit kan komen, omdat hij/zij de achterhand niet goed gebruikt.

verzamelde draf en dan weer middendraf rijden en weer terug naar arbeidsdraf, een beetje dus zoals je zelf al aangeeft: schijnovergangen en tempowisselingen.

Mijn paard heeft er ook erg veel last van. Zaterdag voor de les heb ik haar eerst even los in de bak gehad, dus dat ze even op haar eigen gemakje, haar spieren kon "verkennen" en warmdraaien, toen lekker de deken op en even laten staan, en een half uurtje later zadelen voor de les. Het ging super!

Wat ik toen heel erg gemerkt heb, was toen we op de lange zijdes midden-galop gingen rijden, ze echt de achterbenen er onder plaatsten, en begon te "zweven" wat voor mijn paard echt onwijs knap is!

Mitnait

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-06 21:36

Naambordje

Re: Activering achterhand d.m.v oefeningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 22:52

Ik beloon mijn paardje als ze een oefening correct uitvoert, over te gaan naar een andere oefening..ik herhaal het niet zodat ze weet dat ze het goed doet xx

hardi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 10:24

Wat hierboven al vermeld staat. Veel schakelen in tempo en overgangen rijden.

Als je een overgang rijdt van bijv. stap naar draf zorg er dan voor dat het paard ook echt van achter uit vetrekt.

Succes.

Bets

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 14:38

Toppie adviezen hierboven, kan er alleen maar in meegaan!!!

__PSM__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 17:25

Hmmm ga dit maar eens wat meer doen! Kan je je paard zo ook gewoon laag en rond blijven rijden???

Bombarie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 19:46

Wat ik wel altijd doe is tempo houden als je je paard laag en rond rijdt, anders gaat (mijn paard iig) op de voorhand lopen ploffen, en je paard moet evengoed netjes aanleuning hebben en niet op je handen gaan hangen of de teugels ontwijken. Verder is alles al gezegd.