niet te laat?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MataHari13

niet te laat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-06 15:42

ik weet niet of dit hier hoort....maar kan je een paard van een jaar of 7 of 10 nog normaal inrijden.....want het idee was dat ik in de zomer 2 paarden ga rijden maar ze zijn nouwelijk onder het zadel geweest....ik heb wel een keer op allebeide gereden....maar is het mogelijk om deze 2 paarden nog gewoon te laten lopen?.....of ben ik dan al te laat?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 15:44

Ze zijn dus al ingereden, anders kon je ze niet rijden
Dat is dus al gemakkelijk, hoef je ze tenminste niet nog zadelmak te maken.

De rest is niets andes als oefenen, zoals bij elk paard

_Anouck

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 15:46

Als ze al onder het zadel gaan moet je nu gewoon gaan oefenen!

MataHari13

Re: niet te laat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-06 15:47

jah maar dat rijden stelde niet zo heel erg veel voor.....ik zat aan de longe want we wisten niet wat ze gingen doen....maarjah....een vriendin zei namelijk dat het heel moeilijk is om 'oudere' paaden wat nieuws aan te leren.....ik heb dat ook al eerder gehad met mijn oude verzorgpaard...zij pikte de dingen ook niet snel meer op

Novice

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 17:00

Het is idd moeilijker om een ouder paard aan het werk te krijgen dan een jong paard.
Dat heeft meer te maken met het feit dat de spieren niet op de juiste manier zijn ontwikkeld dan dat ze niet snel willen leren.
Ik zou dus zeggen lekker gaan rijden en kijk maar wat ze aan kunnen

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 19:31

En oudere paarden hebben nooit hoeven "werken" en zijn al heel lang eigen baas. Tis altijd maar afwachten hoe ze het gaan oppikken.

Blaassmurf

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 22:04

In principe kan het nog best

Sowieso is een groen paard vaak makkelijker dan een paard dat verkeerd gereden is. Succes!

ellenlouise

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 22:43

Als je voldoende ervaring hebt met het inrijden van paarden, dan kan het ja. Wat Kris zegt is ook waar plus dat je er voor moet waken ze niet als een 'normaal' ingereden paard te beschouwen omdat ze volwassen zijn. Ook een ouder paard moet de gelegenheid krijgen nieuwe oefeningen te verwerken (geestelijk) en spieren op te bouwen.

Enne, beter laat inrijden dan te vroeg

remie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 14:49

Novice schreef:
Het is idd moeilijker om een ouder paard aan het werk te krijgen dan een jong paard.
Dat heeft meer te maken met het feit dat de spieren niet op de juiste manier zijn ontwikkeld dan dat ze niet snel willen leren.
Ik zou dus zeggen lekker gaan rijden en kijk maar wat ze aan kunnen

helemaal mee eens

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 19:25

Oudere paarden pakken dingen meestal minder snel op. Denk aan een paard dat je na zijn 10e nog oefeningen als wijken wil gaan leren. Het kan wel, maar heeft wat meer geduld nodig denk ik.

Hoe ouder een paard, hoe meer je de fout aangeleerde dingen vaak eerst weer moet afleren alvorens het juist aanleren. Dat kan ook tijd nodig hebben.

Eerder met deze paarden beginnen was misschien beter geweest, maar het lijkt me echt zeker niet té laat nog..

Succes!

Petra_O

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 20:00

ik ben het er niet helemaal mee eens. mijn hafje is dertien, en ik hbe altijd alleen maar buitenritjes enzo met haar gemaakt.
nu ben ik wat meer met de dressur bezig, en ze leert best snel. ik heb sinds oktober les, en ze kan al behoorlijk goed wijken en begint ook lekker na te geven. je kunt een ouder paard volgens mij nog best wat leren!

MataHari13

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-06 21:55

Petra_O schreef:
ik ben het er niet helemaal mee eens. mijn hafje is dertien, en ik hbe altijd alleen maar buitenritjes enzo met haar gemaakt.
nu ben ik wat meer met de dressur bezig, en ze leert best snel. ik heb sinds oktober les, en ze kan al behoorlijk goed wijken en begint ook lekker na te geven. je kunt een ouder paard volgens mij nog best wat leren!

maar deze paarden zijn nog maar 8 a 10 keer onder het zadel geweest.....en als je alleen maar buitenritten mee rijdhe leren ze de hulpen wel en die paarden kennen dat totaal nog niet