Wat is travers?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

venusjah

Wat is travers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-06 20:09

Hey,

Kheb misschien een stomme vraag maar ik weet het echt niet!
Wat is travers precies? graag ook een foto ofzo (als dat gaat,moet niet)
En wat zijn de hulpen? Ik ga het ZEKER nog niet met mijn paard doen,want hij is er nog niet klaar voor maar zou het gewoon willen weten voor later.

groetjes xx

Oamaru

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 20:18

Lees is een paardenboek

Staan bij HAW heel veel foto's van travers/renvers

M3isSi3j

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 20:19

Travers is een zijgang op de binnehoefslag en hoefslag. Wat je doet is met zn voorhand rechtuit rijden en zn achterhand naar binnen laten draaien en dan stapt ti over.. dit is de meest eenvoudige uitleg.. De hulpen.. uhm, moet ik ff goed nadenken hoor.. volgens mij hou je je binnebeen op de singel en laat je je paard hier om heen buigen. MEt je buitenbeen drijf je zn kont iets naar binnen door deze naar achtere te leggen drijf je hem hiermee op zij.. Je zit op je buiterste (?) zitknobbel en je handen doen feitelijk niet zoveel.. Daarmee kan je iets tempo regelen of zn achterhand er wat beter bijpakken indien dat nodig is..

Dit is op voorbehoud hoor!! Want weet het neit zeker

In dit topic staan er een paar fotos van, ik heb geen toestemming dus doe het met een linkkje: viewtopic.php?f=10&t=549972

venusjah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-06 20:35

Bedankt voor de reacties! Nog 1 vraagje, in welke richting moet je paard dan kijken?

M3isSi3j

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 20:47

Ietsjes naar binnengesteld..

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 20:49

De travers is een zijgang op twee hoefslagen met vier sporen, waarbij het paard kijkt in de richting waarheen hij gaat. Elk been heeft een eigen spoor. Bij de travers blijft de voorhand op de hoefslag en wordt de achterhand naar binnen gebracht. Het paard is hierbij om het binnenbeen van de ruiter gebogen. Het paard kruist met zijn buitenbenen voor die aan de binnenzijde langs. De hoek van de beweging bij een travers is groter dan bij de schouderbinnenwaarts.
Om travers te rijden geef je een halve ophouding voor de hoek van de rijbaan. Leg het binnenbeen op de singel om het paard omheen te buigen en voorwaarts te rijden. Vraag een binnenstelling met binnenteugel. Leg het buitenbeen achter de singel om de achterhand mee te nemen. Gebruik de buitenteugel om paard in balans en juiste buiging te houden.

Afbeelding

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 22:02

Wauw, Vonnei wat leg je dat weer geweldig uit! Ik ben het natuurlijk helemaal met je eens en had het zelf niet beter kunnen doen

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 01:11

Dan zal ik maar niet verklappen dat ik het voor deze ene keer gecopieërd heb

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 02:43

Vonnie84 schreef:
Dan zal ik maar niet verklappen dat ik het voor deze ene keer gecopieërd heb

Oeh, plagiaat?

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 02:46

ssttt!

Novice

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 14:26

Ik heb hier een foto van een paard in travers. het enige commentaar wat ik hierop kan geven is dat het hooft gekanteld is, verder is het volgens mij wel oke. Toch???

Afbeelding

Shira2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 14:32

Je zit niet op je buitenste zitbeen knobbel maar op je binnenste zitbeen knobbel! Het is erg moeilijk om deze hulp goed te geven, het voelt in het begin een soort onlogisch. Veel oefenen en het gevoel krijgen op een paard die de oefening kent. Op wedstrijd zie ik maar heeel weinig ruiters/amazones die de hulp juist geven.
Succes!

venusjah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-06 19:39

Bedankt voor de reacties allemaal! Dat weet ik nu ook weeral .

M3isSi3j

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 00:52

Shira2 schreef:
Je zit niet op je buitenste zitbeen knobbel maar op je binnenste zitbeen knobbel! Het is erg moeilijk om deze hulp goed te geven, het voelt in het begin een soort onlogisch. Veel oefenen en het gevoel krijgen op een paard die de oefening kent. Op wedstrijd zie ik maar heeel weinig ruiters/amazones die de hulp juist geven.
Succes!

oops! hahaha

Ik wist het ook neit zeker.. zo moeilij kom uit te leggen wat je doet.. ik zit hier af en toe ook op mn stoel alsof het mn paard is

kizz_rianne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 22:43

Dus eigenlijk is het precies andersom dan schouderbinnenwaarts rijden!?

Lins_Vetra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 00:13

Nee. Bij travers kijkt je paard in de richting waar hij heen loopt.
Afbeelding
Bij schouderbinnenwaarts breng je alleen de schouder naar binnen. Het paard hoeft dan geen stelling aan te nemen. De hals blijft gelijk aan de schouders. Bij travers laat je het paard echt heen kijken waar hij heen moet.

Het tegenovergestelde van travers is renvers. Weer wat anders dus

Remember

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 00:40

Lins_Vetra schreef:

Travers en renvers zijn in principe hetzelfde, maar in een andere richting uitgevoerd t.o.v de bakrand. Zeg maar travers aan de overkant is renvers

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 00:40

Let alleen wel op je lengtebuiging: (wat die van jou laat zien Lins_Vetra, is meer wijken over de hoefslag met een beetje stelling de andere kant op )

Afbeelding

Afbeelding

Hij zou die 4 sporen nog iets evenrediger mogen pakken, maar dit paard was nooit zo'n ster in het scharen Eigenlijk meer als deze:

Afbeelding

(maar hier moest ik hem iets op de binnenkant corrigeren)

Meer stelling en minder buiging levert dit op:

Afbeelding

Ik was even aan het kijken of ik uit dezelfde serie ook een foto van renvers had, maar die heb ik niet. Voor renvers moet je eigenlijk de baan in spiegelbeeld denken. Het is dezelfde beweging, maar dan met de achterhand op de hoefslag en de schouderpartij op de binnenhoefslag.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 01:14

Oja, en in SB heeft het paard wel degelijk stelling!

Starbreeze

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 15:28

Lins_Vetra schreef:
Nee. Bij travers kijkt je paard in de richting waar hij heen loopt.
Afbeelding
Bij schouderbinnenwaarts breng je alleen de schouder naar binnen. Het paard hoeft dan geen stelling aan te nemen. De hals blijft gelijk aan de schouders. Bij travers laat je het paard echt heen kijken waar hij heen moet.

Ik mis hier lengtebuiging, de amazone vraagt geen stelling..
De foto's van Zep geven een correcter beeld van de travers.

Shira2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 19:41

De laatste foto van Zep is het correctst uuh, meest correct.
Er hoort buiging te zijn in het lichaam van het paard dus geen stelling dat van de neus tot aan de schoft maar buiging van de neus tot aan de staart van het paard.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 23:53

Shira2 schreef:
De laatste foto van Zep is het correctst uuh, meest correct.
Er hoort buiging te zijn in het lichaam van het paard dus geen stelling dat van de neus tot aan de schoft maar buiging van de neus tot aan de staart van het paard.

Maar als je hem zo in de proef rijdt en er geen jury op de hoek zit maar alleen eentje bij C zullen ze hem niet goedkeuren.