hengstje stormt door parcours

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Oliefanter

hengstje stormt door parcours

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-06 22:37

hallo! Ik heb een probleem en ik vraag mij of of iemand van jullie hiermee raad weet.

Mijn pony is een b-hengstje, maar heb ik desondanks zeer goed in de hand. Althans, bij het wandelen, het inrijden, inspringen, dressuur allemaal heel netjes en rustig en verzorgt, maar wanneer ik mijn parcours binnenkom gaat hij eerst steigeren enz, als hij gescheiden wordt van de andere paardjes, en als we dan toch eenmaal aan het springen zijn wil hij zo snel mogelijk buiten en stormt hij in topsnelheid (weliswaar steeds foutloos) het parcours door.
In de inrijpiste is er nogtans nix aan de hand, hij loopt mooi aan de teugel dan, gaat van stop in galop en terug, wijkt, enz... Wat ik maar wil dus. Maar voor stijl oogt dit stormen niet zo goed, en ik zou toch graag hogerop emet hem komen...
Weet iemand raad?
groetjes! X

Lise81

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 16:27

heb je springles met hem?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 18:08

Paar keer parcours 'opofferen' ten gunste van de opvoeding van je pony, of nog beter: oefenparcours rijden. Niet onder controle = niet springen en oefeningen doen. Je instructeur zal je hier zeker bij kunnen (moeten) helpen.

anneliesdj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 18:36

Probeer eens buiten mededinging mee te rijden en leer hem rustig rond te gaan, neem hem bv terug in draf tussen de hindernissen. Lukt dat niet dan rijd je een volte. Een oefenparcours is idd nog beter om te oefenen, je mag dan immers zo lang over je parcours doen als je zelf wilt. Ga eerst een keer in draf rond, daarna galloppeer je tussen hindernis 2 en 3 en daarna weer terug in draf(wil het niet dan rijd je een volte) daarna kun je tussen bv hindernis 5 en 6 weer (rustig) doorgallopperen en na hindernis 6 weer terug gaan in draf. Zo kun je het langzaam opbouwen tot je tenslotte een heel parcour kunt rijden.
Oefen ook buiten het parcours in het alleen rijden, als je bv 2 bakken hebt en er rijden 4 mensen in de ene bak en de andere is leeg, ga dan eens expres in de lege bak rijden. Ook thuis kun je hem leren dan hij best allen kan zijn(alleen naar buiten, andere paarden naar buiten en hij blijft op stal enz) maar dat doe je waarschijnlijk al wel omdat hij hengst is maar probeer het zo normaal mogelijk te maken voor hem dat je alleen rijd terwijl anderen in de bak ernaast rijden.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 22:24

Wat zegt je instructeur hier van?

Oliefanter

Re: hengstje stormt door parcours

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-06 12:08

hallo. Ik neem af en toe les met hem, en ik spring ook oefenparcoursjes en alles, alleen is het op dat moment geen enkel probleem. Ik kan op zo'n momenten stop-gallop-hindernis-stop doen en ook alle andere overgangen gaan prima. Hij is wel van enorme goede wil en is zeer positief ingesteld, dat is hetgene wat de instructeur ervan zegt. Maar voor de rest? ja, dingen zoals handen laag enz.. en op zo'n oefeningen is hij dan ook prima te houden!
gr ines

anneliesdj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 13:27

Misschien ben je zelf zenuwachtig en reageert je pony daarop. Als je zenuwachtig bent knijp je misschien onbewust je spieren aan waardoor hij denkt dat hij moet racen, probeer zo rustig mogelijk te zijn en let erop dat je niet onbewust verkeerde hulpen geeft.