tong over het bit

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kims

tong over het bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-06 22:17

Ik heb dus sinds een klein half jaar een pony. Er werd altijd een bit met tonglepel ingehangen omdat ze schijnbaar haar tong over het bit gooit. Ik heb gehoord dat dit heel gevaarlijk kan zijn etc. Wat is het gevaar hieraan? Heb je er dan geen controle meer over oid?
Ik rijd momenteel alleen op buitenrit omdat ik geen bak tot mijn beschikking heb. Hierdoor durf ik het dus niet aan om een normaal bit bij haar in te doen.

Dus: wat is het probleem met de tong over het bit gooien? en is het te verhelpen? (ik laat de tandarts komen zodra ze op een nieuwe stalling staat)

Danku

eriky

Re: tong over het bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 22:21

het is vaak als de pony zijn tong voer het bit heen gooit dat de pony dan niet meer te sturen is en vooral als hij/zij het bit nog een vast pakt.
je kunt ook proberen om de neusriem wat strakker te doen zodat hij geen ruimte heeft om zijn tong erover te gooien.
tandarts kan ook wel helpen

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 22:25

Goed dat je de tandarts erbij laat komen!

Je kan inderdaad knap stuurloos( en vooral remloos) worden als ze de tong over het bit heen gooien.

Er zijn ook speciale riempjes op de markt om een tong vast te maken en ook worden ze wel eens vast gemaakt met een pantykousje, maar als je lepelbit goed werkt kan je dat toch gewoon erin houden?

Er zijn trouwens wel meer topics hierover geweest, dus misschien dat als je de zoekfunctie gebruikt je nog meer tips vind!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 22:37

Gebruik alsjeblieft geen riempje om die mond dicht te snoeren. Als jij AU zegt, wordt jouw mond toch ook niet dichtgesnoerd?
Dat je pony de tong over het bit gooit, heeft een réden.
Dus hartstikke goed dat je de tandarts laat komen! Wacht dat gewoon even af.

batje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 22:57

-> RT

Kims

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-06 23:37

Bedankt voor de reacties! Hier heb ik wat aan

de reden om dit te vragen was of het het proberen waard was een keer zonder tonglepelbit te rijden, misschien is het namelijk zo dat ze helemaal dr tong niet over het bit gooit. maar ik durf dit risico dus niet aan op buitenrit als ze helemaal stuurloos wordt.

Ik wacht het gewoon af totdat ik een bak heb, dan kan ik altijd nog een bit zonder lepel uitproberen

keetieee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 23:42

Mijn paardje doet dit ook..maar meer spelen.. erover eronder erover..tot nu toe is ze nog altijd te sturen geweest.
Heb een tijdje bitloos gereden en ben toen ik weer met bit begonnen en toen deed ze het een tijdje niet..
Zou wachtern tot je een bak hebt en dan rustig eens kijken wat ze doet..

Kims

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-06 15:43

Ik sta volgende maand waarschijnlijk op een andere stal dus dan zal ik het zeker met een gewoon bit uitproberen in de bak.
Bedankt!

ElCamino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 15:46

Hang je bit eens een gaatje hoger, dat wil soms ook wel eens helpen.
Natuurlijk kan het een reden hebben dat ze het doet...maar soms kan het ook gewoon een nare gewoonte zijn hoor....

EquiNatura

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 16:56

Een paard is van nature gebogen (links of rechts) een niet recht gericht paard in de krul rijden veroorzaakt altijd enorm veel spanning in de rug van het paard. Een paard wat bijvoorbeeld rechtsgebogen is , geeft de ruiter vaak een gevoel dat het paard “links vastpakt” waardoor de ruiter vaak onbewust deze teugel met meer druk gaat rijden. Door de spanning in zijn rug en de druk van de linkerhand van de ruiter kan een paard zijn tong uit de mond hangen, in dit geval aan de linkerkant, van ongenoegen.
Door het paard aan zijn korte sterke stijf bespierde rechterkant lang te maken en zijn lange, slappe, onbespierde linkerkant aan te spannen via diverse oefeningen is het mogelijk om het paard recht te richten in zijn lijf en zijn rug lost te laten en het daarmee voorwaarts neerwaarts zijn hals te laten zakken en op beide zijdes in te buigen. Een paard wat voorwaarts neerwaarts wil gaan lopen komt vanzelf ’’in de hand’’ en hoeft dan niet meer ’’aan de teugel’’ gedwongen te worden waardoor er geen spanningen meer ontstaan. het kan in ieder geval het probleem zijn. Voor een goed oordeel zal je dit geval in het echt moeten zien den ik. Altijd moeilijk om advies te geven vanaf papier.