Paard ontwijkt been en teugelhulpen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Karmandi

Paard ontwijkt been en teugelhulpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-06 21:48

Hallo,
Ik heb een paar probleempjes met mijn paard. Als hij bij andere paarden komt(rijvereniging bijvoorbeeld) is hij echt niet te houden(het is een ruin). Hij reageert totaal niet op je benen, als je drijft gaat hij bokken en gaat precies het tegenovergestelde doen van wat jij wilt. Ook gooit hij vaak zijn tong over het bit heen. We hebben zo'n rubberen tonglepel die je aan je gewone trens vast kan maken, maar op de een of andere manier kan hij ook daar zijn tong overheen gooien. Mijn instructrice zegt dat ik hem goed bezig moet houden, dus veel overgangen en figuren enzo, maar de eerste lessen dat ik dit probeerde ging het niet echt goed, omdat hij bij elke beenhulp een bokuitbarsting gaf en niet naar het bit luisterde. Na een tijdje ging dit beter en kreeg ik hem af en toe vrij goed aan het lopen. Maar dit was ook na een paar lessen weer over, hij reageerde weer net zo op mijn benen als in het begin. Nu heb ik er bij de lessen vaak een slofteugel aan hangen, gewoon los zodat ik hem beter kan houden, dus gewoon voor de zekerheid. Op deze manier gooit hij ook zijn tong niet meer over het bit. Hij loopt ook steeds door het binnenbeen heen, zodat iets wat een volte had moeten zijn een ieniemienie eivormig iets wordt.
Thuis heeft hij dit niet, dan is hij vrij goed voorwaarts en laat zijn tong gewoon liggen waar het hoort.
Hebben jullie hier tips voor?
Groetjes,
Saskia

Sily

Re: Paard ontwijkt been en teugelhulpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 22:23

Ik weet niet hoe lang je nu al die lessen met hem volgt?

Kan me voorstellen dat als hij thuis alle ruimte heeft in de bak hij met andere paarden wat vervelender wordt en wat heter, het is allemaal wennen.

Misschien kan je op stal een paar keer oefenen met andere mensen in de bak zodat hij er wat meer aan went.

Novice

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 14:46

Ik denk hetzelfde al je instructrice; aan het werk houden zodat hij niet de kans krijgt om spatsies te krijgen

Biepje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 21:27

ik ga ook mee met je instructrice, probeer hem voortdurend bezig te houden en bij je te houden. als je je zekerder voelt met een slof, laat die er dan zeker aan, ik kan het me helemaal voorstellen!

veel voltes, overgangen en wanneer hij bokt om een beenhulp, niks van aantrekken, gewoon doorgaan. dwing hem maar om te luisteren naar wat jij wilt.