Heeeeeel Sterk met Rijden....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cynthiaaapje

Heeeeeel Sterk met Rijden....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-06 19:23

Mijn paard is met rijden super sterk, dat was over toen ik van dubbelgebroken naar een pessoa bit overstapte. Even later ondekte ik dat je daar niet de wedstrijden mee in mag... Nu heb ik dus een groot probleem. Ik heb hem het dubbelgebroken bit weer in gedaan en met slof er bij gaan rijden maar hij geeft zich gewoon niet over en op den duur heb ik geen kracht meer. En als ik bijvoorbeeld wil halthouden loopt hij eerst nog 3, 4 passen door heel iritant... Mijn voltes zijn nooit rond, maar altijd net een ei.

Hebben jullie misschien tips en dingen die ik kan proberen... Het liefst koop ik een soort gelijk bit als een pessoa maar ik weet niet wat voor bit dan zou moeten wezen waar je wel de wedstrijden mee in mag...

Alstjulieblieft help me...??

Groetjes en Hoefjes, Cynthia en Lardo

judith_slu

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 19:29

Ik zou geen hulpteugels gaan gebruiken, daar haal je het probleem niet mee weg, dat is gewoon een tijdelijke oplossing.

Probeer veel (heel veel) overgangen te rijden en ook schijnovergangen, zodat hij echt oplettend naar jouw toe word, en dat hij daardoor misschien gehoorzamer op jouw teugelhulpen word.

Ook heel verstandig: Neem les! Of als je dat al hebt, vraag je instruc(teur/trice) om meer tips

Qimm

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 19:30

Ik denk dat je weer helemaal terug moet naar de basis van het rijden, de oplossing zit niet in een bitje. Eerst weer respect verdienen van je paard. Je kunt wel scherpe bitten en hulpteugels gebruiken maar dat is een lapmiddel geen oplossing.

[edit] hoe irritant als iemand precies het zelfde schrijft

Oamaru

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 19:30

Er is iets niet goed, het paard hoort voor jou te werken. Hij loopt er dus voor weg. Dat is dus niet goed. Zorg dat je het leuk houd, en dat hij het leuk vind. Met scherpere bitten en slofteugels los je het wel op, maar het probleem blijft. Zorg dus dat hij weer voor je wil werken. Ik weet niet hoe en wat voor paard je hebt, maar doe is een join up. (voordat ik heel bokt over me heen krijg, dit moet ze zelf beslissen ik ken haar paard niet) en doe veel leuke makkelijke dingen met hem.

Succes, (heeft exaxt hetzelfde met mijn IJslander ) rij hem nu ook zonder hoofdstel in het bos, dus het kan echt

xLuus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 19:31

Ik heb dat ook ! Mijn pony probeert me zowat nu altijd uit, probeer goeie overgangen te maken met jouw pony en HO is HO ! en niet luisteren ? Hup zweep of been en dan stop je weer bij B of A of F (boeiend) snap je wat ik bedoel? Geef het niet op!

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 19:34

Niet banketstaaf bedoeld hoor, maar ga eens les nemen van iemand die goed les kan geven.
Je moet je paard nooit op kracht rijden, dat kan je simpelweg nooit winnen.
Ga eerst eens aan de gehoorzaamheid werken en leer je paard wijken voor druk voor je naar allerlei scherpe bitten enzo grijpt.

Wijken voor druk is het belangrijkste. Een paard zou van nature altijd tegen druk ingaan, dat zit nu eenmaal in ze. In de omgang met mensen kunnen we dat niet gebruiken, dus moet het paard leren (!!!) dat hij nooit tegen druk in mag gaan.
Dat is opzich niet heel moeilijk te leren, het vraagt alleen heel veel consquentie van jou.
Neem je paard aan een halster. Trek het hoofd heel zachtjes naar beneden (eigelijk niet trekken, maar alleen druk geven) Vergroot de druk niet als je paard z'n hoofd niet naar beneden, maar blijf dezelfde druk houden en wacht af wat je paard doet. Laat hij z'n hoofd zakken dan neem je direct de druk weg en beloon je uitbundig. Doet hij z'n hoofd omhoog dan vooral niet terugtrekken, ga met je hand mee omhoog en zorg dat je dezelfde druk houdt (zo min mogelijk, dus, maar ook niet loslaten want je wilt juist dat hij leert dat de druk weg gaat als hij mee gaat met de druk)

Als je paard dit geleerd heeft zou hij ook niet zo snel meer terug trekken tijdens het rijden.

Alytje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 19:40

als jij geen kracht meer over hebt gaat er iets fout. Je wordt je paard nooit de baas met kracht. hulpteugels en scherpe bitten lossen niks op. Dus ik zou hem weer met een dubbel gebroken bit gaan rijden. En idd veel overgangen rijden en veel figuren. Je paard bezig houden en als hij te snel gaat hem op de volte zetten. (dat helpt bij mij heel erg)

Sim

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 20:48

VMR -> RT

manie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 20:54

Een paard trekt niet (wordt niet sterk) als jij dat ook niet doet!
Dit is duidelijk een rijkunstig probleem dat je niet moet oplossen met scherpe bitten of hulpteugels, maar met de juiste instructie.

Hoe denk je dat menners anders een 2-span/tandem of 4-span kunnen mennen? Dat zijn echt geen bodybuilders hoor.

Sily

Re: Heeeeeel Sterk met Rijden....

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 21:21

Slof weg en pessoa bit weg.

En op zoek naar een goede instructrice of instructeur.

Ik vind dressuur altijd 1 groot samenwerkingsverbond (vandaar dat ik er ook gek op ben) dat heb je niet als je alleen met allerlei hulpmiddelen kan bereiken wat nodig is.

Zoek dus iemand die goed les geeft en begin helemaal opnieuw, de bedoeling is juist dat jij je paard kan sturen en rond laten komen zonder al die extra bitten, dus als je wedstrijden wilt gaan rijden zal je daar aan moeten werken.

Je hebt geen kracht nodig om hem stil te laten staan, dat doe je door diep te gaan zitten en uit te ademen, ontspan dus zelf ook, je voltes kan je rond krijgen door je been te gebruiken, bij beide is kracht dus niet nodig.

naresha

Re: Heeeeeel Sterk met Rijden....

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 22:04

eigenlijk hebben de mensen hiervoor alles al gezegd, GEEN hulpteugels of scherpere bitten gaan gebruiken want dat heeft allemaal geen zin.....
een heel goed idee zou zijn om les te nemen en zorgen dat het paard weer voor jou gaat werken en niet anders om

probeer het 'leuk' te houden voor je paard, wat afwisseling. en het oplettend maken dus houd je paard continue bezig..
maar ik denk dat met echt goed lessen je al een heel eind komt!

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 07:07

spierballen kweken doe je op de sportschool, niet op een paardenrug.

inderdaad, gewoon goede instructie gaan halen

Wienna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 09:20

Weinig aan toe te voegen, hulpmiddelen weg en instructie gaan halen dan denk ik dat je al een heel eind de goede richting op gaat!!

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 10:21

Niets toe te voegen..

Je probleem is niet je paard, maar het rijden. Kijk eens naar jezelf, heb je les? En doe je alles rijtechnisch wel goed?

Een passoa bit is geen oplossing, dat merk je zelf ook nu. (niet voor niets dat je er geen wedstrijden mee mag rijden, want als je paard goed en netjes aan de hulpen staat heb je zo´n scherp bit niet nodig als het goed is)

Verder klopt er iets niet met je instelling denk ik, je rijdt geen paard om de oefeningen af te dwingen (dit nav je opmerking dat je paard zich niet overgeeft). Door goed te trainen werk je aan samenwerking tussen jouw en je paard..

De allerbeste tip voor jouw is, zoek een instructeur/ instructrice die je lesgeeft. Iemand die werkt aan het goed voorwaarts zijn op je been, die je leert rijden met je zit en eentje die je op je vingers tikt als jij aan de teugels gaat trekken.. Zoals al gezegd, een paard gaat trekken als gevolg van een ruiter die teveel druk of te lang druk zet op de teugels. De paardenmons is gevoelig en dit zal ook echt geen pretje zijn voor je paard trouwens..

Cynthiaaapje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-06 16:31

Bedankt allemaal... en vooral doorschrijven als jullie nog tips hebben. De volgende tips ga ik zeker allemaal proberen!! En ik zal mijn Slof en pessoa voortaan zo lang mogelijk in de kast hangen. En overgang doe ik heeeeeeel veel... maar ik zal het allemaal proberen en vooral tips blijven geven he...??

Alvast bedankt

Cynthiaaapje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-06 16:33

oh ja zou het ook kunnen helpen te gaan mennen zonder kar met alleen teugels (heb namelijk geen kar) en longeren en heel veel stemoevening gaan doen??

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 16:38

Cynthiaaapje schreef:
Bedankt allemaal... en vooral doorschrijven als jullie nog tips hebben. De volgende tips ga ik zeker allemaal proberen!! En ik zal mijn Slof en pessoa voortaan zo lang mogelijk in de kast hangen. En overgang doe ik heeeeeeel veel... maar ik zal het allemaal proberen en vooral tips blijven geven he...??

Alvast bedankt

Hele kleine ophoudingen geven bij de overgangen. sommige mensen doen hooooooo ophouding.
liever ho - onstspanning - ho - ontspanning en bij de 3e x ho! kort maar krachtig als hij niet luisterde. Daarna gelijk weer ontspanning.
Ontspanning is ook handen iets naar voren brengen....

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 17:10

En vooral op tijd ontspannen, direct als je paard doet wat je vraagt, bijna op de seconde.

anneliesdj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 17:20

Ga geen scherper bit gebruiken, daar wordt het probleem alleen maar erger van. Je moet juist heel lichte hulpen gebruiken, probeer zo weinig mogelijk in de mond te zitten. Rijd op je zit en beenhulpen, bij het maken van een overgang iets de teugels oppakken en wachten tot hij zelf halt houd of langzamer gaat, dan duurt dat maar 4 rondjes, NIET(!!) gaan trekken, daar maak je het alleen erger mee!! Dus veel geduld hebben, d.m.v. grondoefeningen kun je hem leren halthouden op stem en dat tijdens het rijden ook gebruiken, heb veel geduld en zorg ervoor dat je geduld vooral niet opraakt! Als je paard ook op de hand gaat hangen laat dan merken dat je daar niet van gediend bent door op het moment dat hij wil gaan hangen de teugels na te geven. Op die manier kan hij nooit gaan hangen, gebruik dat ook als je een overgang maakt of wilt halthouden, zodra je merkt dat je paard door de teugels heen loopt/gaat hangen, geef je ze na, en pak ze daarna meteen weer op en ga door waar je mee bezig was. Ik heb zelf ook een paard gehad wat zo hing op de hand en het duurt lang maar met veel geduld is het op te lossen. Je moet echt absoluut nooit boos worden en gaan trekken om hem langzamer te krijgen want dan kun je weer overnieuw beginnen, als je voelt dat je je geduld verliest zadel dan af en probeer het de volgende keer weer.

Cynthiaaapje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-06 15:41

Ow ja ik heb trouwens al les maar kan er niet iedere week heen met mn paardje en trouwens wel tips blijven geven he...??? ik heb er namelijk heel veel aan...