Hoe leer je je paard keertwending om de achterhand te maken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ingerocksy

Hoe leer je je paard keertwending om de achterhand te maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-06 19:34

Hoi,

Ik ben er nog niet maar ik wou alvast een beetje mijn paard voorbereiden op de keertwending om de achterhand.

Alleen ik wil het niet verpesten door hem het verkeerd aan te leren of dat hij me niet begrijpt.. hebben jullie goeie tips om mijn paard dat op de juiste manier te leren?

Ik hoop het.. alvast bedankt groetjes Inge

Horsea_nl

Re: Hoe leer je je paard keertwending om de achterhand te ma

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 19:36

dit hoort hier volgens mij niet!..

maar ik heb ban een instructise gelerd om hem te laten halthouden.. en dan beetje omstellen zeg maar.. mjah weet het slecht uit te leggen die van mij pikte het heel snel op!

Kwanyin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 19:38

Verplaatst naar RT.

ingerocksy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-06 19:40

Sorry.. deze had ik over het hoofd gezien.. hier hoort het bericht natuurlijk

Lins_Vetra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 21:09

Traversstelling aannemen in de verzamelde stap. Vervolgens 'draai' je hem om zijn binnenachterbeen. Het is moeilijk uitleggen over de computer. Zoek lekker je instructrice/instructeur op, die weet het veel beter uit te leggen.

Barco

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 21:15

meestal rijd ik de keertwending op de A-C lijn. eerst wat verzameld laten stappen. voorbereiden in schoudervoor. en dan je hulpen geven. De hulpen lijken een beetje op die van travers, maar de gewichtshulp is wat meer op het binnenachterbeen gericht (moeilijk uit te leggen)
Ik rijd hem niet vanuit travers. anders krijg je die voorhand nooit goed om de achterhand.

Edit: doe dit met een goede instructice. als je zelf teveel 'klooit' kan je bijvoorbeeld de stap verpesten.

Jarin_lover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 14:34

Als je je paard alvast wilt voorbereiden moet je uitkijken wanneer je begint, want als jij L2 rijd heb je nog een mooie stap nodig, sommige paarden worden heel onrustig van keertwendingen in hun hoofd en aanleuning enz...dat zou zonde zijn. Ik raad het ook aan om het alleen te trainen onder begeleiding. Het is heel moeilijk te voelen wanneer je paard goed gaat en wanneer niet...keertwendingen kunnen op heel veel gebieden verkeerd gaan...hij kan om de middenhand draaien, hij kan ze spilbeen laten staan enz. Iedereen traint het op zijn eigen manier. Dat hangt af van het probleem waar je tegen aan loopt..ik vraag altijd binnen stelling en dan een pas schouderbinnenwaarts en dan neem je hem mee naar de kant waar je heen wil...het is trouwens wel belangrijk dat er regelmat in het tempo blijft...

Het is wel een hele leuke oefening heel veel plezier

groetjes Laura

danifur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 15:04

Ik ga eerst op een volte 10 meter stappen, dan ga ik de stap verzamelder maken anders kan je ook niet draaien.

Dan doe ik zoals hierboven geschreven een soort travers inzetten, ik duw alleen niet teveel zijn kont naar binnen want hij moet nog wel met zijn voorhand om zn achterhand kunnen draaien (dat kan niet meer als je zijn kont teveel naar binnen zet)
Het lijkt dus op travers, maar dat is het niet!

Dan vraag ik de juiste buiging aan (om mijn binnenbeen) en als hij mooi, goed buigt om mijn binnenbeen, dan draai ik hem steeds een stukje kleiner.
Want hij moet met zijn achterbeen wel door blijven stappen. 1 achterbeen stapt op de plek, en met de ander stapt hij daaromheen als t ware. Hij mag dus geen achterbeentje stil laten staan.
Blijf in de keertwending ook altijd voorwaarts denken.
Het is moeilijk uit te leggen zo over de computer.

Uiteindelijk moet je het in je proef natuurlijk meteen door de verzamelde stap waar dan ook kunnen maken, maar dat komt vanzelf.
Ik doe het altijd zo in mijn training.
Ik hoop dat je er wat aan hebt!
Suc6!

patsur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 15:47

ik zou het aan mn instructeur vragen. die kan je corrigeren als het nodig is zodat jij en je paard erop vooruit gaan.

viefdepief

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 16:29

Ik heb het mijn pony een paar maanden geleden ook geleerd.
M'n instructrice is er eerst zelf even op gekropen en het aangevoeld en zelf de eerste paar keer wat gedaan, zodat ze goed wist hoe mijn pony reageerde en hoe ze mij het beste kon helpen.
Ik heb het op dezelfde manier als Danifur gedaan.
Eerst halthouden lijkt mij niet echt de goeie manier
Dan is het meer omtrekken en imo lukt het zo gewoon niet

jestop

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 16:37

ik heb het zo geleerd.

Een kleine volte stappen en de achterhand naar binnen drukken (niet de schouder!) als je dit vaak oefend kun je op een gegeven moment wat stelling naar binnen vragen en hem buigen om je binnenbeen. belangrijk is om hem wel voorwaarts aan je been te houden.