HELP!!! Een paard met verlatingsangst???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

PhanteGarrow

HELP!!! Een paard met verlatingsangst???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-06 18:21

Mijn paard vind het totaal niet leuk om alleen buiten te lopen.
Nou dacht ik weet je wat ik doe ik bel eens naar een africhtingsstal om te vragen of dat hun weten hoe ik dat kan doen.
Nou die man vertelde mij dat er niets aan te doen was omdat ik een paard had met verlatingsangst....

Ik wist niet eens dat het bestond...

weten jullie een middel om mijn paard wel gewoon alleen naar buiten te laten gaan???

Maghorse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 18:45

kan je paardje wel alleen een buitenritje maken of lukt dat ook niet,, misschien kun je eerst proberen om alleen zonder andere paardjes met je paardje te gaan wandelen, en dat steeds verder doen.. ( en dan ook een x rijden enzo ) en als dat goed gaat weer een x buitenzetten kijken of het dan misschien beter gaat ?

Chely

Re: HELP!!! Een paard met verlatingsangst???

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 19:00

als je paard jouw vertrouwd en als leider ziet, en niet zijn vriendjes volgt dan hoort het paard jouw te vertrouwen.

Als het paard jouw vertrouwd, dat gaat het bij enge situaties hulp bij jouw zoeken. Vind het het zonder vriendjes buiten eng, dan komt hij dus hulp bij jouw zoeken..eigenlijk zegt je paard dan, als jij het niet eng vind, vind ik het ook niet eng.

Dan kun je hem duidelijk maken dat het buiten niet eng is...

PhanteGarrow

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-06 19:01

Het probleem is juist dat ik niet alleen met haar een buitenrit kan maken en wandelen gaat ook niet echt van harte... wandelen gaat in principe wel als ik ernaast loop... als ik een buitenritje wil maken dan moet ik er ook eerst een stuk naast lopen en kan er uiteindelijk opstappen maar dan wil ze in volle rengalop terug naar de stal dus dat is niet echt onstspannen...

Maghorse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 19:10

nee dat snap ik misschien toch wat meer en alleen gaan wandelen dan krijgt zij ook weer vertrouwen in jou van dit is niet eng enz. en als zij denkt van ooh gaan we weer wandelen of het bos in leuk misschien dat je dan een x kunt proberen om onder het zadel te gaan ? en als zij weet van ooh, nu gaan we naar huis en probeert om je heen te gaan ( richting stal ) meteen proberen te corrigeren van; nou even rustig we komen er wel als ze dan weer rustig wordt dat je haar dan misschien kunt belonen ? met een snoepje of een klopje/ aai ?

ikbensteffi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 13:41

Kun je ook niet samen met iemand anders een buitenrit maken?
Ik heb zelf altijd alleen met mijn paard buiten kunnen rijden, maar dat ging steeds minder goed. Ze schrok overal van en als ik al de bocht om was wilde ze gelijk weer terug. Zodra ik met iemand anders rij is er geen probleem en is ze super lief en niet snel bang. Paarden hebben buiten een ander paard nodig voor het vertrouwen, hoeveel je paardje jou zelf ook vertrouwd.

FrankavdT

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 19:46

Tja, je paard is gewoon niet graag alleen. Eentje van mij kijkt nergens naar tijdens een wedstrijd/buitenrit/wat dan ook, maar een ander is altijd heet als ik buiten ga rijden en als ie in de gaten heeft dat we op de terugweg zijn, wordt ie nog heter!
Gewoon een kwestie van accepteren, je paard is liever niet alleen.

sandra1986

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 14:01

wij hebben ook zoon paard.
kan ook niet alleen in de wei of alleen de weg op. als ze op stal staat en de rest is buiten ( ze zijn maar met zijn 5en) dan word ze al panisch.
ik ben eens met haar gaan wandelen en toen stond ze recht overeind. niet zo praktisch met een paard van 1.72.
haar verzorgster rijd nu soms met haar buiten maar er moet altijd iemand mee. en dan loopt ze altijd achter de andere ponny aan. mijn ponny wilde eerst ook altijd omdraaien als we gingen buiten rijden. nu doet ze dat niet meer en vind ze t leuk. wandelen is een hele goede optie. maar het blijven kudde dieren dus ze zijn gewoon ghraag met meerdere. en de een wat meer als de ander
voor zover ik weet is er vrij weinig aan te doen

Harvumi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 14:10

Mijn huurpony had dat probleem ook, ze wilde absoluut niet bij de andere vandaan. Ik heb het opgelost door steeds iets verder weg te gaan. Eerst tot de hoek van de straat (paar keer) en weer terug. Daarna de bocht om en een paar meter en weer terug. Steeds iets verder weg. Nou moet je niet denken dat dat zonder worsteling gepaard ging, ze maakte flinke sprongen, steigerde en draaide op haar achterbenen weer om. Elke keer als ze zulke dingen "flikte" draaide ik haar terug om in de richting die ik wilde rijden en deed ze moelijk gaf ik haar een tik. Ook ging ze er tijdens de rit wel eens flink vandoor met de hoop dat ze dan sneller thuis was. Flink been geven wil ook helpen zodat ze voorwaarts blijft. (in het geval van omdraaien en moeilijk doen.)
Ik heb de heerlijkste buitenritten achter de rug en kon overal naartoe rijden na de "strijd". Het is ook een kwestie van vertrouwen denk ik.
Veel succes

sandra1986

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 14:45

deze ponnys zijn bang. vind niet dat je dit door straffen kunt oplossen

Harvumi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 18:11

Het hoeft niet altijd met bang zijn te maken te hebben. Ze dachten bij haar ook dat ze verlatingsangst had. Bleek allemaal heel erg veel mee te vallen. En echt straffen heb ik niet gedaan, ja voor hetgeen ze nooit mag en dat is bokken, steigeren en al die andere fratsen. Dus ga ik niet omdat ik dan toevallig een buitenrit wil maken haar niet straffen voor dat omdat ze bang is, je moet wel consequent blijven. Ik heb het gewoon rustig opgebouwd en haar hevig beloond wanneer ze verder kwam.

Li_lee_yang

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 18:16

mijn pony heeft altijd dat als ik in de bak rijdt met andere paarden is alles oke, maar een ander paard de bak verlaat en ze alleen overblijft, gaat ze vaak helemaal trippen.. nu benk daar gewoon lekker mee gaan oefenen en gaat het al iets beter..
ze is ook wel heel erg aanhankelijk.. hinnekt naar alles wat ze kent enzo..
mja als je met je paard met meerdere naar buiten gaat is er dan niks aan de hand?

rowan17

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 19:12

Ik heb ook zo'n paard. Gaat ABSOLUUT niet alleen het erf af Wel als ik er naast loop of fiets, dan is er niets aan de hand. Maar ze heeft het niet alleen met buitenrijden, ze kan ook helemaal niet alleen op stal of in de paddock staan.

jipje_niekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 19:22

Ik heb hier ook last van gehad met mijn pony, die wou ook niet alleen het erf af. Ik ben eerst heel veel met haar aan de hand wezen wandelen. Zodat ze zou begrijpen dat ze altijd weer bij haar vriendjes terug komt. Steeds hetzelfde rondje. Toen ze dat heel braaf deed, ben ik er weer op gaan zitten en dat ging uiteindelijk ook heel goed. Heel veel met je stem doen en vaak belonen, laat ze onderweg een stukje grazen ofzo, ze moeten het leuk vinden en ook weten dat ze altijd weer thuis komen. Ik kan nu overal heen met haar en ze vindt het super leuk!!!

lovesoraya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 21:46

Mijn pony komt bij een meisje weg, waar hij als enigste pony tussen de koeien liep.
Toen ik de pony van haar overkocht kwam hij op een manege te staan, hij kwam in een grote stal met allemaal paarden, ik kon in het begin niet een alleen rijden inde bak, dan werd ze helemaal gek!!! en buitengooien ging ook noiet, ze ging dan alles probere om weer terug te komen bij andere paarden..
hoe ik dit heb opgelost?
eigenlijk heel simpel, gewoon de eerste keer een paar seconden naar buiten, en elke keer iets langer, nu loopt ze zonder problemen makkelijk de hele dag buiten, omdat ze weet dat ze weer bij haar ponyvriendjes terug komt!! met rijden net zo, ik kon helemaal niets met haar in het begin, en altijd maar rennen en vliegen inde bak met mij op dr rug, ook dat is best simpel op te lossen, vraag iemand om bij jou in de bak te rijden, die gaat er bv na een half uurtje uit, dan wacht ij i1 minuut en gaat ook de bak uit, ook die tijd verruim je steeds meer.... na een tijdje trekken ze zich er niets meer van aan omdat ze weten dat ze niet alleen gelaten worden..

succes met je probleem
groetjes

sandra1986

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 01:52

precies. zo heb ik mijn ponny geleerd om met anderen in de bak te rijden. we hebben een hele kleine bak dus dan is ze snel afgeleid

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 01:52

Ik had er ook een, werd steeds erger. Ben er bijna mee verongelukt. Ik ga nu nooit meer alleen buitenrijden.

De kudde is veilig. Ben je met meer, dan heb je een kudde. Ben je alleen, dan is de veilige plek de stal. Dus als er wat gebeurt, gaat ie op de kletter naar huis. In een groepje zal dat veel minder gauw gebeuren.

marleen_usar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 14:51

Mijn paard was lang kreupel en stond daardoor lang op zijn stukkie, toen ik weer mocht rijden was dat 1 grote ramp. Ik kreeg hem niet bij de stal vandaan, op een keer draait hij en wil terug ik liep ernaast ik struikelde en kon een week niet lopen. Ik ben altijd erg voorzichtig en had echt zoiets van hoe los ik dat op, maar door veel te proberen en steeds weer iets verder van de wei te gaan ging het uiteindelijk goed. Hij wil nog wel een paar keer omdraaien tijdens het rijden maar dat mag van mij niet, als ik op een gegeven moment denk nu wil hij echt terug dan ga ik terug. Ik ga het niet teveel forceren, ik ben al vergekomen en ik ben heel trots op hem.