Tips voor galop (erg hard en ongecontroleerd) en daarna

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

elady

Tips voor galop (erg hard en ongecontroleerd) en daarna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-06 09:58

Hai

Wie o wie heeft er voor mij tips om de galop meer gecontroleerd te krijgen? Ik zal even uitleggen hoe het er aan toe gaat

Stap en draf gaat echt super, netjes ontspannen aan de voorkant, braaf, tempo-wisselingen zijn een feit en nog belangrijker: het is contoleerbaar.
Galop is soms echt een ramp. Koppiej de lucht in (hoewel dat al veel beter wordt en ik er zelf gewoon hard aan moet werken te blijven vragen aan de voorkant en niet de teugels uit mijn handen laten trekken) en plat door de bocht. Ik zet hem vaak na het aanspringen in de hoek op de volte om het tempo zelf in de hand te houden. Dit gaat gelukkig al beter Vraag één: hoe krijg ik dit hoge tempo eruit?

Dan mijn tweede probleem: Als ik hem terugzet uit de galop in de draf begint hij keihard te draven (en dat is hard) en wordt erg sterk aan de voorkant. HIj blijft wel ontspannen op dat punt, maar ik kan het niet uitzitten. Ik probeer mezelf zo lang mogelijk te maken, zwaar te maken en achterover te gaan zitten (omdat hij zo sterk is dat hij me uit het zadel trekt...tis niet DE oplossing, maar misschien op dit moment het enige om te doen), voltes rijden, veel eraan blijven rijden, maar hij blijft rennen. Ook hier: wie heeft de tip!

Oftewel: ik heb tips nodig voor de galop en de draf erna

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 10:26

Laat je paard na 1 galopsprong al terugkomen naar draf. Gaat dat rustig, da ga je naar 2, dan naar 3, en zo steeds verder uitbouwen. Is ie of te snel in de galop, of in de draf erna, dan ga je geen sprong verder tot dat kleine stukje onder controle is. Wordt je paard hier erg heet van, longeer het dan voor het rijden, en laat het dan galloperen, misschien is ie onder het zadel dan iets rustiger.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 10:50

Behalve bovenstaande tips van Angela:
* Voor het aanspringen: draaf een volte 10 meter in, op de helft spring je aan en dan rij je de volte verder af. Galoppeert hij braaf dan hou je de hoefslag aan, wil hij wegstuiven zodra hij bij de hoefslag is dan rij je weer die volte 10 meter in, je neemt hem terug en je probeert opnieuw.
Wat je ook kunt proberen is of hij gecontroleerder gaat galopperen als je vanuit stap aanspringt. Hou er rekening mee dat als je paard nog erg jong is hij gaat rennen om zijn evenwicht te houden.

Terugrijden precies hetzelfde: je rijdt een kleine volte in, op de helft neem je hem terug en in draf maak je die volte af. Loopt hij over tempo: hup nog eens die volte in. Als hij het snapt en hij draaft braaf op jouw tempo, laat hem dan ontspannen door bijv. hals te strekken oid.

Voor jezelf opletten dat je niet vooraan gaat blokkeren als je paard gaat rennen. Anders is hij natuurlijk geneigd om aan je hand te gaan trekken. Rij gewoon mee, hou de verbinding open en maak ophoudingen, eerst zachtjes, daarna iets sterker. Luistert hij echt niet dat mag je best een keer 'HO' zeggen met je hand, of je rijdt hem richting de omheining. Echt doordrammen mag hij niet doen.

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 14:26

Het kan ook heel goed mogelijk zijn dat je paard geblokkeerd zit in de rug. Als dat zo is ddoet het hem gewoon zeer en stort hijzich op de voorhand. Hierdoor wordt hij sterk en de enige mogelijkheid voor hem is dan: rennen!!!
Laat hem eens nakijken door de osteopaat die kan je misschien helpen.
Wat betreft het zwaar zitten. Misschien doet hem dat alleen nog maar meer vluchten. probeer het maar eens in verlichte zit kijken of je hem dan wel kan controleren.

intentions

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 14:33

heeft bij mij geholpen met rennen in de galop.
Miss help het bij jou ook je weet maar nooit.

ik ben heel veel verschillende tempo's gaan rijden in de draf. daarna wat angela zei elke keer terug nemen uit de galop na eenpaar stappen. en als ik in de galop zelf zit dan ging ik van gewone galop naar midden galop en dan ff paar tellen racen. Het was heel moeilijk om hem dan terug te krijgen maar net zo lang tot het lukte . en soms trok ik gewoon abnormaal hard aan de teugels en bij blijven drijven want hij mag er niet uitvallen. bij mij was het probleem dat hij zijn achterhamd bijna niet gebruikte.deed ook vaak terug naar stap en vanuit stilstand weer aangaloperen. heb ook heel veel wissels gemaakt in de galop en hij galopeerd nu veel meer op mijn tempo. dus het is het proberen waard vind je ook niet..

succes groetjes

casanova

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 21:44

bij mijn haflinger werkt het averechts om hem langzamer te dwingen in de galop(hij raakt in paniek van de teugeldruk)...ik heb het beste en het snelste resultaat om het even te laten galloperen en dan komt hij vanzelf terug in snelheid.
van stap naar galop aanspringen is ook een goede manier.

panache

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 15:17

precies hetzelfde probleem heb ik gehad.. ben er 8 maanden mee bezig geweest en ze galloppeert nu super...
ten 1e boos worden heeft GEEN nut.. veel geduld... overgangen rijden ..stap draf.. draf stap...stap halthouden.. halthouden draf.. veel voltes rijden stelling vragen proberen goed de achterhand eronder te krijgen.. na 3 kwartier probeer je de galop op een axa volte bijv... dan ga je ophoudingen in je zit doen handen rustig houden en met de beweging mee en elke x ophouding sporen zitten ophouding sporen zitten...
kijk zo ging de galop bij mij ( als je het toen gezien had was het erger dan op de fotos)
Afbeelding
Afbeelding