sturen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Libera

sturen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-06 00:09

Ik was nieuwsgierig hoe jullie je jonge paard leren sturen. Geef je gelijk de uiteindelijk hulp, of bouw je het op? En wat zijn jullie stuurhulpen?

Sily

Re: sturen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 02:32

In het begin geef ik mijn hulpen heel erg overdreven.

Als ik naar links wil leg ik duidelijk mijn rechterbeen er tegen aan, kijk overdreven naar links, breng linkerhand overdreven naar binnen en begrens met mijn rechterhand.
Dus eigenlijk alles wat je normaal doet om te sturen maar dan extra overdreven en natuurlijk belonen als ze reageerd.

_Pansy_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 10:09

ik geef geen overdreven hulp, als je op een jonge pony overdreven opzij gaat kijken bijvoorbeld, weet je bijna zeker dat je eraf ligt

ik geef eigenlijk wel gelijk de hulp, alleen soms juist wat minder, sommige pony's vinden beenhulpen heel eng. na 1 keer rijden ofsow geef ik alweer gewone hulpen.
stuurhulpen geef ik ook gewoon, alles gewoon, alleen wel veel stem, veel 'goedzo' zeggen.

Irissje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 10:37

Nou je paard went in principe vanzelf aan het gevoel in de mond...Ik heb ook weleens een jonge pony ingereden..Alles ging eigelijk van zelf!! En idd veel stemhulpen geven en goed belonen!!

aerdenhout1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 18:51

De makkelijkste manier om een paard de stuurhulpen te leren is achter een ander paard aanrijden.Dat moet je natuurlijk niet weken volhouden want dan krijg je een klever,en dat wil je ook niet.

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 19:38

Ik heb de laatste tijd op een compleet andere manier leren rijden (was voor mij alsof ik leerde achteruit te lopen ).

Mijn paardje is compleet te sturen met mijn benen, verder rijd ik eigenlijk volkomen op de buitenteugel. Zodra ik moet sturen leg ik de buitenteugel tegen de hals, met mijn binnenbeen geef ik druk, en ik begrens met mijn buitenbeen. Ik doe eigenlijks niets met mijn binnenhand.

Volgens mijn instructrice (de eigenaresse van mijn verzorgpaard) wordt een paard op deze manier rechtgesteld. Ik kom deze techniek ook steeds vaker tegen (al wordt het vaak gecombineerd met op twee teugels rijden, maar wel met buitenhand sturen) en ik ben heel erg voor.
Een paard wijkt van nature voor druk (vluchtdier) en door je binnenhand opzij te trekken, trek je eigenlijk alleen het hoofd van jouw paardje naar binnen. Door met je benen en de buitenteugel te sturen blijft je paard rechtlopen.

Klinkt allemaal erg raar, het duurde ook wel even voor ik het kon toepassen, maar het werkt wel!

Rijd gewoon zoals jij en je paardje het lekker vinden (maar andere meningen kunnen nooit kwaad toch? )

mariettek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 19:39

Als je mijn uitleg niet begrijpt (nu ik hem teruglees vind ik hem zelf nogal vaag) laat me dat dan even weten!

Sily

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 22:00

LoveLeandro schreef:
ik geef geen overdreven hulp, als je op een jonge pony overdreven opzij gaat kijken bijvoorbeld, weet je bijna zeker dat je eraf ligt

Nope eigenlijk niet, ik duw of trek ook niet overdreven, begeleidt ze alleen iets meer en tot nu toe nog geen zandgehapt op die manier

Susan1986

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 22:26

Ik rij in 't begin altijd aan de longeerlijn met 'n jong paard, en als ie wat gewend is gaan we *nog steeds aan de longe* zo 'n paar keer door 'n S van hand veranderen en dan hand iewat overdreven van de hals doen met wat spanning op de teugel, en lichte beenhulpen erbij. Gaat al jaren goed

_Pansy_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 11:18

Sily schreef:
LoveLeandro schreef:

Nope eigenlijk niet, ik duw of trek ook niet overdreven, begeleidt ze alleen iets meer en tot nu toe nog geen zandgehapt op die manier

ja, ik begrijp het wel
ik heb wel eens gehad dat ik even andere kant op keek toen ik op een jonge pony reed, gingie keihard in galop der vandoor, en ik viel der bijna af, omdak dus nie oplette
ik begeleid ze ook iets meer, maar is ook een beetje moeilijk uitleggen zo,vindt ik... ik rij zo ongeveer all1 maar jonge pony's, heb een paar keer op dieren gereden die veel verder waren in het rijden, en daarop geef ik inderdaad minder duidelijke hulpen.
maar voor mij is het al zo vanzelfsprekend, dat het best moeilijk is uit te leggen hoe het moet..

Aartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 11:44

Zoals voorgaande berichten al duidelijk was kun je het beste bij jonge dieren heel overdreven je hulpen geven. Het is belangrijk in deze fase dat alles 'duidelijk' is. Een klein beetje verwarring kan het resultaat al zo verpesten. Heel consequent en duidelijk zijn. Zodra ze begrijpt wat je bedoeld en ze reageert erop moet je haar meteen belonen (of hem).

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 12:03

Sily schreef:
In het begin geef ik mijn hulpen heel erg overdreven.

Als ik naar links wil leg ik duidelijk mijn rechterbeen er tegen aan, kijk overdreven naar links, breng linkerhand overdreven naar binnen en begrens met mijn rechterhand.
Dus eigenlijk alles wat je normaal doet om te sturen maar dan extra overdreven en natuurlijk belonen als ze reageerd.

Ik ook, vind ik een goede en vriendelijke manier

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 12:18

Ik weet dat mijn buurman al maandenlang voorwerk deed dmv longeren, daarna met twee lijnen en ook veel door er achter te lopen. Als een paard naar buiten dreigde te vallen corrigeerde hij met behulp van een menzweep bv.

Voordat ik er dan altijd op stapte, was het paard dus al prima bekend met de stemhulpen en de stuurhulpen. Dan een kwestie van de teugelhulpen koppelen aan de beenhulpen (evt. door met een zweepje duidelijk te maken wat er van het paard verwacht wordt).

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 21:36

Loveleandro dat komt me wel bekend voor, 1 tel niet opletten en wegkijken en dan springen ze opzij of rennen weg, op die manier heb ik wel zandgehapt

_Pansy_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 22:29

haha, ja, ikke dus gelukkig niet echt zandgehapt, maar wel bijna

Sily

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 00:55

LoveLeandro schreef:
haha, ja, ikke dus gelukkig niet echt zandgehapt, maar wel bijna

Was ook mijn eigen schuld, zonder zadel op een nog niet ingereden paard zitten en dan vrolijk met de boer die de schaapjes in het land ging zetten kletsen....tsja..als ze dan opzij springen doe je boem.

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 01:10

Bienotje schreef:
Ik weet dat mijn buurman al maandenlang voorwerk deed dmv longeren, daarna met twee lijnen en ook veel door er achter te lopen. Als een paard naar buiten dreigde te vallen corrigeerde hij met behulp van een menzweep bv.

Voordat ik er dan altijd op stapte, was het paard dus al prima bekend met de stemhulpen en de stuurhulpen. Dan een kwestie van de teugelhulpen koppelen aan de beenhulpen (evt. door met een zweepje duidelijk te maken wat er van het paard verwacht wordt).

Zo deden wij dat ook altijd. Werkt super! En is ook fijn dat je paard al een stuur heeft, voordat je erop klimt.