help! ik weet het even niet meer.. wat vinden jullie?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Laurier

help! ik weet het even niet meer.. wat vinden jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-06 22:11

goed ik zal eerst eens even wat vertellen zodat jullie weten hoe het ongeveer zit...

ik rijd nu een jonge pony, victor. Nu zit ik dus met een probleem, ik heb 2x keer in de week les bij de ponyclub. Hier zijn verschillende instructrices. Bij sommige dingen zegt de ene dat ik het zo moet doen, de andere zo en de andere weer zo, maar de meeste dingen gaan toch wel op dezelfde manier... Nou is victor zo'n pony die behoorlijk heet/ kijkerig is, maar dit is eigenlijk de laatste tijd al ontzettend veel verbeterd. Goed om dan terug te komen op het probleem waar ik eigenlijk mee zit:
als ik opstap begin ik altijd gewoon lekker los te rijden, nou moet ik dus van mijn lesgeefster vanaf het begin tot het eind het volgende doen: eerst been geven, en daarna doen alsof je een spons uit knijpt (met twee handen tegelijk) en dit dan elke pas... dus voorwaarts, en een ophouding, been-ophouding enz.. De lesgeefster zegt dus: je geeft been en dan zeg je met je handen kom maar naar beneden en je staat dus na de ophouding meteen weer toe.
Maar eigenlijk vind ik dat victor dan alleen maar tegen mijn hand wordt?
De fijnste manier vind ik eigenlijk nog steeds om gewoon contact te hebben en dan lekker gaan rijden, voorwaarts- neerwaarts, veel figuren enz. zorgen dat hij reageert op mijn been, zit (en evt. stem erbij). Het is dan wel zo dat hij in het begin dus niet naar beneden loopt, maar als ik hem dus zo rijd, loopt hij na een tijd heerlijk (vind ik dan).. hij is dan nog niet helemaal constant in de aanleuning, maar dit is al heel veel verbeterd met in het begin!... (in het begin was het echt van het begin tot eind, racen, sterrenkijken, wegschieten, rennen enz)
Nu is het dus eigenlijk mijn vraag wat denken jullie? hoe vinden jullie dat ik het moet doen? mijn lesgeefster zegt dus dat ik gewoon consequent moet zijn met mijn been en handen en dus moet doen: been-ophouding, net zolang totdat hij omlaag loopt (maar ik zie en voel dit eigenlijk gewoon als dwingen, terwijl ik heel graag een team wil vormen!) ik heb de manier van mijn lesgeefster dus wel geprobeerd, maar ik heb het idee dat hij zich dan allen maar verzet...

het is een beetje een lang verhaal geworden, maar ik hoop dat je het zo een beetje snapt, als je nog een vraag hebt hoor ik het wel..

Mariek1983

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 22:23

Ik zou het gewoon overleggen met je instructrice. Het gaat er toch ook om waar je jezelf prettig bij voelt toch?! Ik ben geen voorstander van meteen al vragen als je er net opzit. Mogen ze eerst even lekker warm lopen?! Ik vind hoe je zelf zegt nu te rijden een goede manier hoor! Hij is nog jong en heeft nog veel te leren, komt vanzelf met de tijd wel goed.... Zou gewoon zo doorgaan!

monsera

Re: help! ik weet het even niet meer.. wat vinden jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 23:51

Ik zou ook even overleggen met je instructrice.Leg uit hoe jij er over denkt en wat jij ervaart en vraag waarom ze jouw op deze manier wil laten rijden.

Verder zou ik denk ik lekker zo gaan rijden wat voor jouw het beste voelt ik zou hem vooral lekker maken voor je hulpen.Voorwaarts neerwaarts rijden veel figuren en overgangen rijden en onder tussen af en toe even vragen aan je paard of hij wil zakken.

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 02:38

Heb je je instructrice alk een keer voor gedaan hoe jij het liefst en het fijnst rijdt?
Vraag anders eens aan haar of zij wil kijken en dan aan het eind van
de les wil reageren op jouw manier.
Vertel er ook bij dat dit voor jou fijner is en fijner rijdt.
Zij heeft het ws op deze manier geleerd, terwijl ik persoonlijk jouw manier dus ook veel fijner vind rijden.

Laurier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-06 17:35

bedankt voor jullie reacties... zal inderdaad nog eens goed met haar gaan praten...

aerdenhout1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 18:03

Ik begrijp uit jou verhaal dat je van twee verschillende instructrices les krijgt.Als die twee niet op een lijn zitten, dan is dat inderdaad heel verwarrend.Je kunt dan beter vragen of de instructrice waar jij je het lekkerst bij voelt, priveles wil geven.Zoals je beschrijft doe je het zeker niet verkeerd,voorwaarts neerwaarts,enz, is altijd de basis van de dressuur.Ga dus lekker door met wat je zelf het fijnst vind,en laat je niet gek maken.

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 22:38

Vraag waarom ze je dit aanraadt, wat je ermee zou kune bereiken. Leg uit dat jij merkt dat dit paard beter reageert op de method van je andere instructrice.. Verder ben ik er zelf niet zo'n voorstander van om van meerdere mensen les te hebben. ogelijk heeft de en een andere aanpak en dan ben je alleen maar bezig met tegenstrijdige hulpen te geven. Kan juist voor een jonge pony erg ingewikkeld zijn denk ik..

Kies de methode waar jij je ook in kunt vinden, een s=instructrice met een methode waar je niet volledig achter staat of op vertrouwd is denk ik niet de juiste voor jouw..

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 12:21

Mijn mening:

Steeds opnieuw hulpen geven hoort niet bij dresuur. Elke pas maar bijdrijven en dan van voren weer terugnemen is er bij mij niet bij. draf is draf stap is stap en galop is galop. Natuurlijk kan je in tempo wisselen. Als je paardje niet wil nageven moet je niet steeds op nieuw vragen. Dan kan je beter een grote opbouding maken tot hij nageeft dat is voor de pony ook veel duidelijker. Dat kan je zelfs doen als je stilstaat. Wacht net zo lang tot je pony nageeft en ontspan dan en beloon. stap weg en als hij dan omhoog komt weer halthouden en na laten geven. Houd dus druk zolang als hij n iet nageeft. Schouders naar achter laten zakken en ontspannen in je armen . als je pony druk geeft dan drukt hij jou in het zadel. ontspant hij dan ontspan jij en dat geeft hem weer een goed gevoel. Lekker thuis oefenen dan gaat het je op les ook wel lukken. gaat ie omhoog in een overgang dan weer meteen terug en opnieuw. Drukgeven en wachten op ontspanning.
Elke pas bijdrijven, daar komt een paard moeilijk weer vanaf en wat als je dan nog meer wil van je paardje moet je dan gaan schoppen? Als je paardje niet op je been reageerd kan je beter een tikje geven bij je kuit dan begrijpt hijhet de volgende keer beter.
Ik denk dat je zelf op de juiste manier bezig bent, je gaat er wel komtn. voorwaarts neerwaarts met aanleuning is beter dan meteen aan de teugel.
Succes

Laurier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-06 21:04

heel erg bedankt voor jullie reacties... dat van die meerdere instructices, dat vind ik inderdaad erg verwarrend, maar van de andere kant is het soms wel prettig, omdat ik dan verschillende dingen kan uitproberen en de best liggende voor mij toepassen... ga binnenkort als het goed is ook priveles krijgen (als het met die instuctice klikt tenminste, want ik wil eigenlijk wel echt een "goede"... misschien weet iemand er nog eentje in de omgeving van den bosch/ sint-michielsgestel, schijndel, den dungen?)
nogmaals bedankt

xZolox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 21:07

Er zijn 2 opties, vind ik:

- Overleggen met je instructrice over een oplossing

maar..

- Bij mij komt het meestal voor dat ze eerst tegen de hand worden en later super ontspannen, dus ik zou zeggen, probeer het 1 les en kijk of dit helpt en overleg het anders daarna..

Joscaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 21:20

Het is nog een jonge pony zoals je zegt.
Dus ik zou hem lekker gewoon rijden, niet nagevelijk. Zorg eerst maar dat een jonge pony zijn evenwicht 100% heeft, wat een pony moeilijk vind. *Ja, wij hebben nu 5 jonge pony's op de manege
Veel succes ermee!

xDAANTJEE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 13:27

eeej daf!

nou ik vindt jou manier van de ene kant wel goed maar van de andere kant vindt ik dat consequent hoe je dat ook schrijft bij jonge ponys erg belangrijk want anders doet hij gewoon wat hij zelf wil, als je priveles wilt vindt ik persoonlijk Christien Berben een hele goeie omdat zei heel rustig is en blijft ook als het voor geen meter gaat en het past ook wel bij jou manier van rijden zoals je het daarboven uitlegt in je verhaal, ook omdat victor nogal druk is,, ik heb er ook met blister bij gereden daarna een paar keer met silvano toen hij zo veel stijgerde dat ging naar een tijdje egt beter er kwam egt vooruitgang ik heb er nu ook les met Beau.. Het is niet overdreven duur en je krijgt egt goed les,

succes !

xx Daantjee

Navidad

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 15:36

oosterhoff schreef:
Mijn mening:

Steeds opnieuw hulpen geven hoort niet bij dresuur. Elke pas maar bijdrijven en dan van voren weer terugnemen is er bij mij niet bij. draf is draf stap is stap en galop is galop. Natuurlijk kan je in tempo wisselen. Als je paardje niet wil nageven moet je niet steeds op nieuw vragen. Dan kan je beter een grote opbouding maken tot hij nageeft dat is voor de pony ook veel duidelijker. Dat kan je zelfs doen als je stilstaat. Wacht net zo lang tot je pony nageeft en ontspan dan en beloon. stap weg en als hij dan omhoog komt weer halthouden en na laten geven. Houd dus druk zolang als hij n iet nageeft. Schouders naar achter laten zakken en ontspannen in je armen . als je pony druk geeft dan drukt hij jou in het zadel. ontspant hij dan ontspan jij en dat geeft hem weer een goed gevoel. Lekker thuis oefenen dan gaat het je op les ook wel lukken. gaat ie omhoog in een overgang dan weer meteen terug en opnieuw. Drukgeven en wachten op ontspanning.
Elke pas bijdrijven, daar komt een paard moeilijk weer vanaf en wat als je dan nog meer wil van je paardje moet je dan gaan schoppen? Als je paardje niet op je been reageerd kan je beter een tikje geven bij je kuit dan begrijpt hijhet de volgende keer beter.
Ik denk dat je zelf op de juiste manier bezig bent, je gaat er wel komtn. voorwaarts neerwaarts met aanleuning is beter dan meteen aan de teugel.
Succes

Niks aan toe te voegen de zoveelste keer al