Galop bij een jong paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Amina_

Galop bij een jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-06 19:39

Ik heb een 'probleem' bij een jong paard dat ik aan het rijden ben.
Hij loopt al aardig mooi , stap, draf, stilstand, springen e.d. alles lukt perfect ! Alleen de galop , hij galoppeert mooi vooruit, maar het probleem is dat hij veel te lang loopt, je kan hem niet doen 'verzamelen' in galop, als ik halve ophouding doe, dan gaat hij naar draf en ik durf hem ook niet té veel inhouden of straks wil hij niet meer galoperen , heeft iemand tips om hem te leren iets verzamelder te lopen in galop ?
Thx !

meisjj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 19:40

drijven en innemen tegelijk?
eerst been en tegelijk iets innemen, doe ik ook bij een merrie die niet wil verzamelen, en werkt pervect!

sammie_44

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 19:47

Hoe jong is het paard?? Want verzamelen in de galop dat kost heel veel kracht. Waarschijnlijk heeft ie dat nog niet. Ga gewoon voltes verkleinen en vergroten in galop.

Amina_

Re: Galop bij een jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-06 20:28

hij word 4 in april , jong dus

Amina_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-06 20:29

En ik bedoel nu ook niet verzamelen om echt te verzamelen als je begrijpt wat ik bedoel maar gewoon ietsje verzamelder lopen, iets minder lang ..

VValar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 20:29

Ik zou me dan helemaal niet met verzamelen bezig houden. Hij moet eerst zijn balans leren te vinden. Daarom loopt hij waarschijnlijk zo lang. Als hij beter zijn balans bewaard, kan je hem er ook meer aan gaan rijden zodat hij er van achter meer onder komt.

Tieneke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 20:31

Op de manege hier is er ook zo'n jong paard. Ik denk dat je het gewoon wat tijd moet gunnen, het paard loopt waarschijnlijk nog niet goed op z'n eigen benen, heel normaal.
Goed voorwaarts houden en niet te veel willen in 1 keer, als hij eenmaal een goed basistempo heeft, kan je uitbreiden naar verzamelen en uitstrekken...

_Yvonne_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 20:32

Mijn paard is 6 en heeft ook nog vaak moeite met het verzamelen, maar het lukt al steeds beter.
Het kost veel kracht om een paard te laten verzamelen, ze moeten sterk zijn in de achterhand. Ik probeer altijd de volte te sluiten en dan steeds meer verzamelen en dan volte openen en lekker middengalop, zo veel afwisselen en herhalen.

Amina_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-06 20:40

Iedereen heeft zijn mening over het opleren.
Ik overhaast me absoluut niet ,we rijden hem nu 2 keer per week en hij neemt alles goed op.
Ja idd verzamelen kost veel kracht, maar ik wil ook niet dat hij echt al verzameld loopt , gewoon iets beheerster , nu galopeerd hij gewoon té lang.

_Yvonne_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 20:45

Ja mijn paard vind dat ook altijd lekker om helemaal lang te worden, en dan los ik dat dus op de volte op, echt verzamelen kan ik dat ook nog niet noemen want zover ben ik ook nog niet met hem. Ik rij hem pas vanaf deze winter.
Maar het kost veel tijd, maar die tijd heb je nog zeker, vooral met een 4 jarig paard.
Veel succes ermee verder.

Amina_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-06 20:57

Inderdaad , tijd zat

Tieneke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 23:58

Je zal merken dat hij ook korter kan galopperen als je veel, maar dan echt veel voltes rijdt.
Het draait vooral om niet te veel ineens willen, als je hem nu gaat dwingen om verzamelder te lopen, werkt dat op den duur omgekeerd en kan je opnieuw beginnen. Geef hem gewoon rustig de tijd, het is niet nodig dat hij met 2 keer per week rijden al rustig kort kan galopperen. Als je dat nu van hem verlangt, ben je echt fout bezig.
Laat hem dus eerst meer z'n balans vinden en wennen aan het idee 'dat hij moet galopperen met iemand op z'n rug'. Het is voor zo'n jong paard allemaal niet zo vanzelfsprekend.

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 02:35

Ik ben het met Tieneke eens, hij doet zo te lezen al best veel netjes voor een bijna 4 jarige, ik zou hem hier ook gewoon meer tijd voor geven.

Als hij er aan toe is zal je merken dat het vanzelf komt.

Irissje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 10:44

Behalve veel voltes rijden..Ook veel figuren / wendingen rijden!Het paard leert hierdoor zich meer te bewegen met zijn lichaam..En denk dat je met het verzamelen idd even moet wachten tot dat ie wat sterker is! Longeren kan ook nog wel helpen zodat hij mee balans gaat vinden...Gr.

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 10:53

Denk ook dat het paardje nog wat meer kracht nodig heeft en dat kan gewoon nog even wat tijd nodig hebben. Je doet lekker rustig aan door twee keer in de week te rijden, gevolg daarvan is dat het even duurt vordat het paard ook daadwerkelijk daarin sterker wordt.

Zolang hij maar goed aan het been is, komt dat vanzelf. Beetje voltes openen/sluiten en een paar keer opnieuw aanspringen (afgewisseld met af en toe weer een compleet rondje de hoefslag volgen bv.

Schijnt ook dat het op een recht bospas ofzo, goed is voor paarden om balans te vinden en sterker te worden.. Toch?!

Solvej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 13:50

Het is logisch dat hij nog niet gedragen en gesloten kan galoperen, dat is een kwestie van training en tijd. Eerst moet hij balans krijgen en er ook klaar voor zijn. Probeer in de galop te schakelen, beetje terug en weer beetje naar voren, niet meer dan 3 a 4 pasjes. Zo hou je de controle en heeft de oefening ook nut. Als het de lang duurt valt het paard uit elkaar of terug in draf. En de volte een beetje openen en sluiten. Niet teveel en heb geduld. Als hij wat verder is en een constante aanleuning heeft kun je hem een beetje helpen het achterbeen vlugger te maken door voorzichtig met een zweep op het kruis te tikken in het ritme van het buitenachterbeen en met halve ophoudingen van voren opvangen en ontspannen zonder teveel los te gooien. Even aanvoelen waar hij aan toe is en samen met je instructeur overleggen.

Amina_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-06 17:31

Bedankt voor de tips !