benen stilhouden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lowara

benen stilhouden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-06 15:48

Ik heb een leerling die het probleem heeft dat ze haar benen niet kan stilhouden. dit komt omdat haar pony een periode heeft gehad waarbij hij extreem weinig is doorgereden door mij en niet voorwaarts wilde bij haar en haar zusje en zij hem steeds moest blijven aanbenen om actief te blijven.
na mijn tip om af en toe ipv steeds met de benen te werken ( continue benen geeft immers dat paarden er immuun voor kunnen worden) we een tijdje aan de longe gaan en dat ze iets meer met de zweep mag bijtikken als meneer weer eens terugkomt zonder dat dit mag is dit probleem een stuk verbeterd. (ook rij ik hem nu weer meer)
probleem is, ze heeft een maand of 3 moeten rijden met de pony die geen zin ( niet consequent genoeg gereden) had actief te werken, en dus heeft ze zichzelf aangeleerd om steeds te blijven benen.
niet handig bij een jonge pony dus.

ik krijg het er gewoonweg niet uit.
continue erop aan spreken helpt niet, onbewust begint ze na een paar passen weer. zonder beugels laten rijden werkt ook niet, ze blijft mooi lang zitten, maar begint dan ook weer bij elke pas te benen.
wie ooh wie heeft de tip voor mij om haar hiermee te helpen?
ze wil er zelf ook vanaf komen, maar het begint automatisme te worden en dat is erg moeilijk af te leren omdat ze het onbewust steeds doet.

Poiuytrewq

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 17:45

sja.. ik weet niet, misschien touwtjes aan d'r voeten en aan het zadel vast maken ?

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 18:35

Hakken heel erg laten uit drukken, meestal kunnen ze dan alleen nog maar met de kuit drijven.

DeadxStar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 19:17

suusapluus schreef:
sja.. ik weet niet, misschien touwtjes aan d'r voeten en aan het zadel vast maken ?

En als ze er dan afvalt..?
Lijkt me geen veilig plan

Lowara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-06 19:39

ehm... touwtjes doe ik niet aan stel je voor dat de pony ervandoor gaat!
( en de vraag is dan ook.. zal ze ooit zonder touwtjes kunnen )
liever iets waardoor ze onafhankelijk blijft zitten

Saskia9

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 17:06

Zonder beugels rijden?

Sharonaa_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 17:09

suusapluus schreef:

dat had iemand bij mijn oude ponyclub ook,, dat was ook omdat ze haar benen echt niet stil kon houden, maar verder niks met er afvallen.. ofzo..

MarijkeBun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 17:15

laat de ruiter steunen op de bal van haar/zijn voet.
overdreven lang maken. heel erg los gaan zitten, dat ze echt met de beweging van het paard meegaan en voelen. alles proberen zo overdreven mogelijk voor te laten doen.

even een voorbeeld:ik zat eerst scheef en dacht dat ik recht zat, moest mijn schouder overdreven draaien en had het idee, dat ik zo'n 90° gedraaid zat, maar ik zat toen dus recht.

Maghorse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 18:22

ik kan me benen ook niet stilhouden maar iemand had daarvoor idee om de beugels aan het zadel vast te maken.. en dan je voet erin, je krijgt er in het begin wle heel veel spierpijn

Joyce_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 21:08

Euhm, mijn beugels zitten zoiezo altijd al een mijn zadel als ik eerlijk moet zijn . Waarschijnlijk bedoel je het anders, kan je dat uitleggen? Aangezien mijn benen in draf ook niet hélemaal stil liggen?

Maghorse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 21:44

ja ik bedoel het anders kom ik nu ook achter dat je de beugels met een touwtje aan de singel vast maakt. en daar je voeten indoen in het begin krijg je vast veel spierpijn maar je benen gaan wel minder bewegen
p.s het kan alleen als je pony goed aan het been is

MarijkeBun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 13:01

sorry, maar ik denk niet dat dit de manier is om goed te leren paardrijden. dit is trouwens nog levensgevaarlijk ook!!!!
wat als je pony/paard schrik is en blijft een dier en jij kukkelt eraf.
de grootste ellende heb je dan.

probeer jezelf gewoon lang te maken en te steunen op de bal van je voet. benen langs je paard houden en los zitten. als je dit consequent gaat oefenen, dan gaat het loop van de tijd steed makkelijker.

succes

Lowara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-06 16:46

ik was zowiezo niet van plan benen en touwen samen te voegen tot 1 geheel
probleem is dus dat ze wel porbeert stil te zitten,maar toch onbewust blijft benen

patsur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 16:50

concenratie en benen overdreven lang maken. laat haar anders echt een tijdje zonder beugels rijden.. door voltige heb ik ook stillere benen gekregen.

marmooniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 21:58

misschien tijdje op andere pony laten rijden..(als dat zou kunnen), die wel voorwaarts is..