Tegen de hand, mond openen .....

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

robincera

Tegen de hand, mond openen .....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-06 18:06

Hooooooooooooói
Als ik mijn pony aan de teugel wil rijden, en dus druk op de teugels zet en mn benen aandrijf, opent ze steeds haar mond. Dit is toch ook een teken van verzet ? Het lukt dan pas na een kwartier zo "spelen" met de druk op de teugels, dat ze echt een beetje nagefelijk word, en ook ontspannen. Maar soms moet dit met "getrek" ( ) want ze verzet zich gewoon de hele tijd! In de proef ook, op de coupon staat altijd; Tegen de hand. omdat ze gewoon echt protesteerd.

Wat kun je hier het beste tegen doen? meer druk geven, meer drijven, teugels ontspannen laten, weet ik het?

alvast bedankt!

groetjes Robinnnnn

Qimm

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 18:23

Minder met je teugels klooien? Van achter na voor rijden en zelf laten nageven. Als jij gaat trekken gaat het paard terug trekken.

Robin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 18:24

Meestal is het zo dat als je je handen meer ontspant.. je pony je hand vanzelf op gaat zoeken.. tenminste zo is het bij mij.. dus ik denk dat je inderdaad niet aan de teugels gaan trekken

robincera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-06 18:42

Ik trek niet.. en klooi niet met de teugels zoals Qimm het brengt is het alsof ik ze van voor naar achter naar links naar rechts doe .. maar ik doe gewoon het gebruikelijke; druk op de teugels zetten en dan drijven en vragen. dan gaat zij trekken en haar mond openen, wat moet ik dan doen? zodat ze níet tegen de hand gaat lopen en die dingen? zoals ik nu dus doe, trek ik eigenlijk terug en dan loopt ze weer rond, en dan ontspanning zoeken maar dat duurt even

en m'n pony zoekt niet zelf de ontspanning op.. was het maar zo...

Qimm

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 18:45

RobinCera schreef:
Maar soms moet dit met "getrek" ( )

RobinCera schreef:
Ik trek niet..

anyway, probeer het paard je hand op te laten zoeken, dus gewoon contact houden en rijden.

robincera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-06 18:47

Qimm schreef:
RobinCera schreef:
Maar soms moet dit met "getrek" ( )

RobinCera schreef:
Ik trek niet..

anyway, probeer het paard je hand op te laten zoeken, dus gewoon contact houden en rijden.

Ja oke, maar soms; omdat zíj dan tegen de hand gaat lopen en dus aan mijn hand trekt.. wat moet ik dán doen?, en dus trek ik terug .. en ik deed dus ook : . omdat ik het zelf niet goed vind.. maar dus niet weet wat ik wél moet doen. daarom vraag ik het aan jullie ..

Qimm

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 18:49

Als je paard trekt, hand naar voren en een schop verkopen (wat klinkt dat ontzettend vriendelijk weer, maar je snapt me wel, voor ik half bokt over me heen krijg wegens dieren mishandeling), met terugtrekken win je nooit.

cornelie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 18:50

Meer aandacht aan het achterbeen geven. Je paard hangt omdat ie van achter niet actief genoeg is.

robincera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-06 18:51

Oke dankjewel maar het is dus niet dat ik om de haverklap zit te trekken hoor .. maar ipv terugtrekken, eens goed "aandrijven" ..

tamary

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 18:51

Niet gaan trekken, dat win je niet. Alleen weerstand bieden en benen erbij.

Verder zachter werken met je handen en laat bit en mond nakijken.

Qimm

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 18:52

RobinCera schreef:
Oke dankjewel maar het is dus niet dat ik om de haverklap zit te trekken hoor .. maar ipv terugtrekken, eens goed "aandrijven" ..

Juist

robincera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-06 18:53

hehe ok bedankt allemaal!

sammie_44

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 19:40

Je doet het dus best een beetje verkeerd.. Als je druk op je teugels zet is dat voor hem een teken om af te remmen, dus geen been erbij doen. Want dit is heeeel verwarrend voor hem om en je benen heel erg aan te drukken en ook te trekken.
Probeer het gewoon uit ontspanning, dus weerstand bieden/ophoudinkjes maken en als ie aan de teugel is, handen ontspannen, en actief maken. Ik denk dat je te veel druk op je teugels hebt waardoor hij zjin mond dus open doet, wat een verzet is tegen die druk om die druk te verminderen.
Waarschijnlijk heb je het niet goed geleert dus verwijt ik je niets. Dit is gewoon een tip en hoop dat je er wat aan hebt.

shadowflower

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 20:57

niks met je hand doen alleen druk op de teugels houden en je paard lekker soepel rijden .

Pattypaard

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 21:52

Wat ik geleerd heb, is eerst te drijven en dan opvangen van voren en alstie daar niet op naar beneden gaat wat te 'spelen/vragen'. Zo zetten sommige pony's ook al beter hun achterbenen onder zich.

Ook proberen om eerst de ontspanning erin te hebben en dan pas bezig gaan met aan de teugel rijden kan helpen.

Soms moet je juist doorvragen als ze niet willen en weerstand/verzet bieden. Zo'n paardje rijd ik. Als ik haar naar beneden vraag bied ze eerst weerstand, en als ik dan even laat merken dat ik dat dus toch echt wel wil gaat ze wel.

Het zou ook kunnen dat jou pony een andere 'gebruiksaanwijzing' bij het naar beneden rijden heeft dan jij nu 'gebruikt'. Bijv. Buitenteugel goed contact houden & beetje opvangen en binnenteugel vragen. Of juist andersom. Sommige pony's gaan ook beter op links,rechts,links. (Niet zagen!) maar vanuit je ringvinger heel voorzichtig.
Misschien heb je er wat aan

robincera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-06 18:42

shadowflower schreef:
niks met je hand doen alleen druk op de teugels houden en je paard lekker soepel rijden .

dat doe ik ook

ik probeer het goed iig
maar het gaat steeds beter ...! want eerst liep ze helemaal niet aan de teugel , maar nu steeds meer dus het tegen de hand probeer ik ook gewoon op te lossen met de hulp van instructie natuurlijk.

shadowflower

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 18:45

Het lukt dan pas na een kwartier zo "spelen" met de druk op de teugels, dat ze echt een beetje nagefelijk word, en ook ontspannen. Maar soms moet dit met "getrek" ( ) want ze verzet zich gewoon de hele tijd! In de proef ook, op de coupon staat altijd; Tegen de hand. omdat ze gewoon echt protesteerd.

dit zeg je zelf je zegt dat je speelt ofzo maar dan houd je je handen toch niet stil ... je spreekt jezelf tegen . En hoe rijd jij de paard soepel ?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 19:05

Met je benen rijden en niet met je handen.
Mond openen en tegen de hand werken zijn vaak tekenen van verzet die komen doordat de teugeldruk te groot is.

pluche_pluus

Re: Tegen de hand, mond openen .....

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 19:38

ik zal je hand minder gebruiken, dus meer je been

kan je je paard je hals wel laten strekken ( stofzuigen) ?

dat is teken van ontspanning!

niet gaan zagen of iets anders.... aan de teugel moet niet...

robincera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-06 21:06

shadowflower schreef:
Het lukt dan pas na een kwartier zo "spelen" met de druk op de teugels, dat ze echt een beetje nagefelijk word, en ook ontspannen. Maar soms moet dit met "getrek" ( ) want ze verzet zich gewoon de hele tijd! In de proef ook, op de coupon staat altijd; Tegen de hand. omdat ze gewoon echt protesteerd.

dit zeg je zelf je zegt dat je speelt ofzo maar dan houd je je handen toch niet stil ... je spreekt jezelf tegen . En hoe rijd jij de paard soepel ?

eerst stappen, draven, even galloperen aan een "vrije" halflange teugel zegmaar zodat haar spieren warm worden .. en daarna teugels oppakken en ermee "spelen" . en ik snap even je eerste zin niet ?

robincera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-06 21:08

WildWings schreef:
Met je benen rijden en niet met je handen.
Mond openen en tegen de hand werken zijn vaak tekenen van verzet die komen doordat de teugeldruk te groot is.

met alleen mn benen loopt ze met haar hoofd hoog de lucht in.. dat heeft geen zin heb ik al 2 jaar lang gemerkt . we zijn nu juist op het aan de teugel rijden gaan richten, omdat ik 2 jaar lang veel heb gesprongen en weinig dressuur, maar nu gaat het springen niet zo erg goed en wil ik de dressuur een beetje verbeteren, wat blijkt, dat dat wel nodig is

robincera

Re: Tegen de hand, mond openen .....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-06 21:09

SemiR_4_LiFe schreef:
ik zal je hand minder gebruiken, dus meer je been

kan je je paard je hals wel laten strekken ( stofzuigen) ?

dat is teken van ontspanning!

niet gaan zagen of iets anders.... aan de teugel moet niet...

Dat doet ze
nadat ze nagevelijk is geworden..
wat ik dus eerst voor elkaar moet krijgen.

maar het is vooral in het begin er even "doorheen" .
en daarna loopt ze wel meer ontspannen

shadowflower

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 21:21

losrijden doe je door voltes,tempowisselingen,stelling en overgangen te rijden . Wat ik bedoel .. Ik zei dat je je teugels stil moest houden . Jij zegt zelf in het begin dat je speelt op je teugels maar dan houd je ze niet stil .. dan is er contant verschil van druk op de teugels en bij stilhouden is de druk bijna altijd hetzelfde .... + wat versta jij onder spelen op de teugels ?

Imitador

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 21:30

Ik denk dat je een beetje bij het begin moet gaan beginnen. Dus alles overnieuw doen, want zo worden de problemen groter. Lekker op d'r eigen benen laten lopen en je hand laten OPZOEKEN. Dus niet afdwingen. En ik snap wel dat jij dat al geprobeert hebt en ze het misschien niet doet, maar op deze manier werkt het blijkbaar ook niet.
Heeft ze geen pijn? De pony van mijn vriendin wilde ook nooit nageven, wat ze ook probeerden. Het lag uiteindelijk aan het gebit, zoals wel vaker op Bokt wordt aagehaald. Je kunt de rug ook na laten kijken, je zadel en je bit....

xLuus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 21:31

mijn pony doe euh (a) loopt nog niet echt rond, maar hij kan het dondersgoed ! Hij probeert me gewoon uit, en nu ben ik het echt zo spugzat !