Paard gaat buiten erg protesteren als ik inhoud.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sita_

Paard gaat buiten erg protesteren als ik inhoud.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-06 17:37

Het is misschien een rare titel maar ik weet even geen betere..

Mijn paard is 100% verkeersmak, zelfs landbouwverkeer doet haar niks. Dit meld ik even van te voren om daar misverstanden over te voorkomen.

Ik zit dus met het volgende probleem.

Als ik buitenrijd is mijn paardje superbraaf. Loopt lekker maar stevig door en is zeer oplettend. Gewoon actief en voorwaarts.
We kunnen allerlei verkeer tegenkomen alles gaat goed.
Totaan het drafje..
We draven een eindje en gaan weer stappen. Niks aan de hand..

Zodra ik de 2e draf wil aanzetten begint het.
Mevrouw wil hard aangaloperen en schiet ervan onder, ik neem haar terug, zij protesteerd aanzienlijk en begint te bokken en te steigeren. Totdat we in de sloot liggen.
Ik neem haar terug ze dribbeld wat vooruit. Heb haar terug onder controle en wil weer aandraven.. Weer hetzelfde geklier..

Maar nu het probleem.
Als ik haar teveel inhoud, dus druk op het bit zet, proteseerd ze.. Het is een normaal gebroken bit. Geef ik haar losser word ze rustig maar na 2 tellen schiet ze ervandoor. Omdat ze dus haar grens niet weet denk ik. Een middenweg tussen minder druk en los heb ik nog niet gevonden.

Nu weet ik dus niet wat ik moet doen..
Óf een ander bit óf een hulpteugel eraan doen. Óf niet meer buitenrijden wat me extreem lijkt omdat een gewoon staprondje wel normaal gaat. Maar ik wil ook lekker draven en vooral een rustig galopje doen.

Een hulpteugel wil ik niet. Ze is een aantal jaar bereden met een slofteugel op buitenrit en hier ben ik net zo blij om dat ze die niet meer omhoeft. Nu hangt er dus een martingaal aan.

Als ik haar eerst een uur in de bak rijd of losgooi maakt niet uit.

Hoe leer ik haar de grens dat ze niet alleen hard kan gaan wanneer zij het wil..?
Hoop op serieuze reacties..

Bedankt voor het lezen iig

quicklylover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 18:00

ik lees even mee ik heb namelijk hetzelfde probleem ..

Sita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-06 18:03

Thank God.. En ik maar denken dat het aan mij lag.
Nu maar hopen op goede tips

Ik wil er nog even bij vermeldden dat ik ze best wil laten uitrazen maar dit gewoon niet gaat bij ons langs de weg.. Er ontstaan soms gevaarlijke situaties als ik haar zin laat doen met ander verkeer..
En met een ander paard erbij, alleen of iemand op de fiets maakt ook niet uit

aerdenhout1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 18:11

Weet niet of ik de juiste tip kan geven,maar even een vraag...galoperen jullie meestal op dezelfde plekken,dus een bepaald ruiterpad wat zich er voor leent waar je eigenlijk altijd galopeerd of draaft?

Sita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-06 18:14

Nee ik niet..
Ik galopeer overal waar kan maar niet vaak op dezelfde plekken omdat paarden dat gaan onthouden en dan dus alleen maar meer willen galoperen vooral op die plekken.
En dat wil ik voorkomen. Ook galopeer ik nooit richting huis.. Omdat als ze huis ruiken ze meestal errug snel naar huis wil

Apple

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 18:15

Hoe hou je in?

Als je inhoudt door continue druk te geven op de teugels bereik je vaak een averechts effect.

Wat ik zou proberen is 'inhouden/toestaan/inhouden/toestaan' en dat continue. Maw, even inhouden, komt er reactie gelijk weer toestaan, gaat ze weer sneller (ietsje maar) gelijk weer even inhouden.

Verder kun je ook op buitenrit dressuurmatig rijden. Vraag haar nageeflijk, zou hou je meer controle.

Sita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-06 18:17

Bedankt Apple.. Maar ook dat helpt niet..
Ik doe dus druk-los en zo verder.. En met mijn pinken spelen zo zeg maar net of ik haar naar beneden vraag..
Ze loopt er ook als het ware door de druk heen, zo voelt het voor mij..
Ze doet dit gedrag trouwens ook nog maar van de laatste paar maanden.

Apple

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 18:21

Even in je profiel gespiekt .

Mooie tinker, de zomerfoto's zien er erg ontspannen uit .

Kans zou best groot zijn dat je problemen weer verdwijnen als het wat warmer weer is en zomer . Vooral omdat je aangeeft dat het iets is van deze winter .

aerdenhout1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 18:24

.Achter een ander paard aan wil ook nog wel eens helpen,maar dan moet je maar net iemand hebben die met je mee kan.Ik zou met zo'n druk paard toch zowiezo liever iemand hebben die meereed,stel dat er iets gebeurd?

griebels

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 18:24

Hoe lang draaf je de eerste keer? Stop je omdat ze moe wordt of aangeeft dat ze wil gaan stappen?
Als het op jouw initiatief is om te gaan stappen zou ik eens gewoon doordraven. Ik weet niet hoe zijn/haar conditie is, maar begin anders eens met een kwartiertje, is ze dan nog steeds fit, vrolijk en energiek, draaf dan gewoon door. Geeft ze al eerder aan dat ze moe is en wil gaan stappen.. ga dan 5 a 10 min stappen en draaf dan weer aan. Bij die van mij helpt het, en dat is maar goed ook want het is meteen zijn conditie training.
Als je dit gaat proberen, ben ik wel benieuwd of het geholpen heeft.

Ps niet stoppen als ze gaat zweten, dat heeft namelijk niets met conditie te maken... Luister naar je paard! Succes!

bambi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 18:27

Dat heb ik dus ook met mijn draver zou gauw ik haar probeer terug te nemen op mijn teugels wilt ze daar door heen lopen. Wat nu doe is haar helemaal terug nemen p mijn zit met kleine ophoudingen maar over het algemeen laat ik mijn teugels los.

Sita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-06 18:29

Ik draaf meestal een kwartiertje á 20 minuten langer lukt t voor mezelf niet omdat ik het snel benauwd krijg.. Ik ga eens proberen langer te draven
Zweten maakt voor mij niets uit.. Daar is een zweetdeken weer goed voor Nu zweet ze nogal snel omdat ze lange haren heeft dus daar stoor ik me niet aan als ze gaat zweten..

Sita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-06 18:31

bambi schreef:
Dat heb ik dus ook met mijn draver zou gauw ik haar probeer terug te nemen op mijn teugels wilt ze daar door heen lopen. Wat nu doe is haar helemaal terug nemen p mijn zit met kleine ophoudingen maar over het algemeen laat ik mijn teugels los.

Ik weet van dravers dat die indd aan de losse teugel snelheid minderen.. Dat was met mijn vorige paard zo.. Zodra je die oppakte ging ie racen.. gooide je alles los dan liep ie weer normaal..
Helaas helpt dat met mijn (Ook dat niet) paardje niet

griebels

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 18:33

sjietaah schreef:
Ik draaf meestal een kwartiertje á 20 minuten langer lukt t voor mezelf niet omdat ik het snel benauwd krijg.. Ik ga eens proberen langer te draven
Zweten maakt voor mij niets uit.. Daar is een zweetdeken weer goed voor Nu zweet ze nogal snel omdat ze lange haren heeft dus daar stoor ik me niet aan als ze gaat zweten..

Ok, houd het eens op je horloge bij... toen ik voor het eerst een kwartier wilde gaan draven dacht ik dat ik er al een kwartier op had zitten. Toen ik op mijn horloge keek, waren er net 5 min voorbij

Essiie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 18:45

Met Butterfly heb ik daar ook wel last van alleen dan iets anders geloof ik.
Nou alleen naar buiten lukt al niet want dan val ik in de sloot,
dus want ze wil dan wat ik ook doe niet verder lopen.
Dus ik ga altijd samen met nog iemand naar buiten.
Maar dan word ze dus harstikke druk,
stappen kan ze niet meer alleen maar dribbelen,
Losse teugel vliegt ze der in rengalop vandoor,
Knijpen helpt ook niet.
Niks helpt.
Maar goed lekker off topic:P

Latisha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 15:26

Peert ze 'm er dus uit? Je kan elke keer dat ze wegsprint haar gelijk weer terug nemen naar de stap, en dan weer opnieuw proberen, net zolang totdat ze steeds langer rustiger gaat draven. Zo denkt je pony dat het toch geen zin meer heeft. en maak eens wat schijn overgangen. succes ermee!

Sita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-06 22:25

Ze gaat er niet vandoor..
Ze doet poging, maar ik kan haar goed terug nemen.. Zodra ik haar terug neem begint ze te bokken en te steigeren.
Met het vandoor gaan heb ik niet zoveel problemen.. Ik heb er meer moeite mee dat ik steeds door haar geklier in de sloot beland zeg maar

ellepel

Re: Paard gaat buiten erg protesteren als ik inhoud.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 09:03

die dramkont van mij heeft een tijd alleen maar gestapt buiten.
voor t rijden liet ik hem dan wel es even galopperen in de bak zodat de ergste energie eruit was..

verder veel stappen, kleine overgangen draf stap maken, dus maar enkele passen draven en terugnemen, belonen he als t goed gaat?

de mijne gaat ongelooflijk lopen dribbelen, en knort daarbij als een varkentje, vooral overgangen terug naar halthouden werken bij hem wel..ik heb dus echt een tijd lang alleen maar gestapt buiten en slechts hele kleine stukjes gedraafd zodat hij buiten rijden niet meteen associeerd met hardgaan..

werkte bij hem wel, consequent terugnemen, en uitgebreid belonen, ook stem erbij, als de mijne weer begon te dribbelen dan zei ik ook, nee we gaan stappen, werkte wel, nu is hij buiten veel beter te hanteren, tenzij meneer iets ziet of hoort dan is zijn concentratie weer helemaal foetsie

Sita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-06 13:11

Bedankt Ellepel!
Hier heb ik denk ik wel wat aan.. Bij alleen staprondjes is ze namelijk wel braaf. Ik had het eens proberen met kleine stukjes draf.. En haar goed op mijn stem rijden