superstijf

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

princess69

superstijf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-06 13:05

ik rijd een paard voor andere mensen maar heb een probleem en het wordt maar niet beter. Als eerste is ze zoo stijf, ik voel het echt en iedereen zegt het..Sinds ik op haar rijd heb ik ook erg last van mijn rug. Ze hangt op mn teugels en loopt erg op de voorhand. Wanneer ik eens schouders binnenwaarts/buitenwaarts of wijk ofz krijgt ze het erg moeilijk en begint ze te crossen..het is eigenlijk bij elke oefening die wat moeilijker is voor haar dat ze wegloopt.Als ik haar achterhand er meer onder wil krijgen moet ik een stuk rapper rijden en erg hard werken maar als het dan even goed gaat laat ze haar dan weer op de voorhand vallen..ze heeft ook een erg bolle rug zodat ze me hoog opsmijt in draf en galop (dit zegt mijn instructeur althans). Overgangen naar een tragere gang (galop-draf/draf-stap/stap-halthouden) zijn ook erg moeilijk. Als ik bv van draf naar halthouden ga voel je gewoon haar zo vallenop ed voorhand en ik krijg dan zo'n schok naar voor. Weten jullie oefeiningen, raad..?laat maar komen

mariettek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 14:51

Dat klinkt erg lastig!
Probeer haar eens te laten ontspannen. Laat haar bij het inrijden haar hals helemaal strekken (als een stofzuiger met haar neus over de grond). Probeer hiermee te stappen en te draven. Pas als je voelt dat ze gaat ontspannen, pak je haar een beetje op.
Niet te veel, zorg dat ze ontspannen blijft.

Misschien vindt ze het allemaal nog veels te moeilijk, vraag dan ook niet veel van haar. Loopt ze ontspannen, beloon dan ook meteen! Met je stem, een klopje op haar hals, even lange teugels of alleen al een beetje nageven met jouw hand.

Het zou natuurlijk ook nog kunnen dat jouw paardje ergens pijn heeft. Het is niet jouw paardje, maar misschien kun je wel voorstellen dat ze even nagekeken wordt. Als ze namelijk pijn heeft kun je proberen wat je wilt, maar het zal dan nooit beter gaan.

Ik wens je veel succes!

princess69

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-06 15:00

danku voor je reactie ja, misschien heeft ze wel ergens pijn en moet ik dat eens laten nakijkn.. maar als ik haar hals helemaal laat strekken loopt ze gewoon rapper en rapper...Maar misschien kan ik het meer beginnen doen

Novice

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 19:05

Ik zou eerst proberen om hem op het achterbeen te krijgen alvorens je er al een schouderbinnenwaarts mee gaat rijden. Als je paard niet op het achterbeen is kán hij nl. niet eens in schouderbinnenwaarts gaan.

Om hem losser te krijgen moet je veel overgangen en tempowisselingen te rijden. Daar word een paard nl losser van in zijn lijf.
Als hij van voor sterker word, hand blijven ontspannen en absoluut niet gaan trekken aan die voorkant, en met heel veel been blijven komen. Desnoods een keer richting het hek blijven rijden zodat hij daar op terug komt en jij niet hoeft te gaan trekken.

Veel sucses

branka16

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 12:41

veel voltes rijden en mischien op de wei, daar worden sommige paarden beter van omdat ze dan de hele dag bewegen.
Mischien zit haar rug vast...
Probeer eens de staartwortel omhoog te buigen(zal ze eerst niet leuk vinden) als ze hierbij erg naar rechts of links beweegst is er iets niet goed, een normaal paard moet zijn staartwortel omhoog kunnen houden. (niet te ver dat je hem breekt he )
mischien heb je er wat aan.

princess69

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-06 15:34

@ branka16: danku voor reactie en wat is er dan mis als je zijn staartwortel niet kan optillen zonder dat hij erg naar links of recths beweegt?

@ novice: ik vind het moeilijk om hem te doen stoppen door ontspannen in je hand te blijven en goed aan het been te houden..ik weet dat dit wel het beste is maar dit gaat ecth heel moeilijk..

Novice

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 19:19

[quote="princess69]
@ novice: ik vind het moeilijk om hem te doen stoppen door ontspannen in je hand te blijven en goed aan het been te houden..ik weet dat dit wel het beste is maar dit gaat ecth heel moeilijk..[/quote]

Ik weet het ik ken het probleem, heb de afgelopen 2 maanden een paard gecorrigeerd die hetzelfde probleem had als de jouwe.
Daarom schreef ik ook rij hem af en toe richting het beschot zodat hij daar op terug kan komen. Daar laten halthouden en als hij niet meer doordramt kan je weer verder stappen/draven. Gebruik je stem bij het terug rijden. Beloon hem waneer het goed is en een wees streng en consequent wanneer het fout is.

princess69

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-06 19:39

ok danku novice voor de tip! maar ik denk wel als ik dit doe dat hij gewoon zelf zal afdraaien en moeilijk doen enz maar zal het zeker proberen!

branka16

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 21:17

princess69 schreef:
@ branka16: danku voor reactie en wat is er dan mis als je zijn staartwortel niet kan optillen zonder dat hij erg naar links of recths beweegt?

@ novice: ik vind het moeilijk om hem te doen stoppen door ontspannen in je hand te blijven en goed aan het been te houden..ik weet dat dit wel het beste is maar dit gaat ecth heel moeilijk..

Dan heeft ze er last van en dan kun je een dierenarts (of iemand die de rug van je paard kan navoelen op druk plekken) vragen of het de rug is.

Aangezien de staart wortel het einde van de ruggegraat is kunnen de meeste paarden alleen de staart helemaal omhoog bregen als de gruggegraad soepel is en niet wordt gekneld. Als het wel wordt gekneld laten ze het goed merken door niet stil te staan.

Mijn paard kon haar staart ook niet omhoog krijgen en daar heb ik toen heel veel mee geoefend en toen ze de staart wel omhoog kreeg ging het rijden echt super!!

veel succes.

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 21:19

Ik zou er even een osteopaat naar laten kijken.

Zeebries

Re: superstijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 21:22

princess69 schreef:
ik rijd een paard voor andere mensen maar heb een probleem en het wordt maar niet beter. Als eerste is ze
zoo stijf
, ik voel het echt en iedereen zegt het..Sinds ik op haar rijd heb ik ook erg last van mijn rug. Ze hangt op mn teugels en loopt erg op de voorhand. Wanneer ik eens schouders binnenwaarts/buitenwaarts of wijk ofz krijgt ze het erg moeilijk en begint ze te crossen..het is eigenlijk bij elke oefening die wat moeilijker is voor haar dat ze wegloopt.Als ik haar achterhand er meer onder wil krijgen moet ik een stuk rapper rijden en erg hard werken maar als het dan even goed gaat laat ze haar dan weer op de voorhand vallen..ze heeft ook een erg bolle rug zodat ze me hoog opsmijt in draf en galop...

Volgens mij zit Princess vast in haar rug.
De 'symptomen' die je geeft wijzen daar alvast toe.
Als je me zegt aan welke kant ze wegloopt, aan welke kant ze harder is , kan ik je evt zeggen of ze links - of rechtsgebogen is.
Elk paard is gebogen, en neem nu bv een rechtsgebogen paard:
Afbeelding
Dit paard valt op de buitenschouders, dat wil zeggen dat er meer gewicht op het linkervoorbeen is dan op het rechtervoorbeen.
Ook is de rechterheup van het paard van hoger dan het linker.
Het linkerachterbeen is het zwakke, het komt tijdens het lopen niet achter het linkervoorbeen maar ergens tussen de voorbenen.
Het rechterachterbeen is het sterkste.
Het paard is stijf rechts,omdat de spieren daar korter zijn.
Omgekeerd is het paard links slap bespierd, maar wel soepelder, omdat de spieren uitgerekt zijn.
Het paard is meestal ook niet echt nageeflijk.
Je kunt je paard al spelenderwijs rechtrichten.
Alleen een rechtgericht paard laat zich verzamelen (Nuno Oliviera).
Het rechtrichten op zich is niet moelijk, maar vergt wel enige handigheid.
Een rechtgericht paard is nageeflijk aan beide kanten.
Als een paard rechtgericht is, kan ie ook niet meer op de binnenschouder vallen en bijgevolg ook niet versnellen, want een paard dat op de binenschouder valt, versnelt om zichzelf in evenwicht te houden.

Ik zou dus niet beginnen met schouderbinnenwaarts ofzo, je maakt je paard alleen maar vaster.
Laat eerst z'n rug ontspannen, probeer z'n hoofd laag te krijgen, opdat ie z'n rug zou ontspannen.
Als z'n rug ontspannen is, zullen de helft van je problemen al opgelost zijn, daarna komt het rechtrichten.
Afbeelding

Zo, meer kan ik zelf niet echt uitleggen, of ik zou hier met handen en voeten staan uitbeelden
Mss es handig om www.hoefkatrol.com te bezoeken, en de DVD is ook een echte aanrader

princess69

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-06 21:54

@yulan: wauw danku super dat je zoveel uitlegt geeft ze is trouwens het meeste vast op de rechterhand..ja ik probeer wel elke keer eens zijn rug te doen laten ontspannen maar dit doet ze dan 3 sec goed en loopt dan weer met haarhoofd in de lucht en denkt dat ze mag lopen..maar we werken eraan;-)

Zeebries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 21:57

Graag gedaan.
Als ze op rechterhand vaster zit, denk ik dat ze linksgebogen is.
Je kunt haar soepel maken door op een rechte lijn die niet op de hoefslag is stellingen te vragen.
In het begin zul je meters van de rechte lijn afwijken bij het stelling vragen, maar na een tijdje verschuiven ze nog maar een metertje.

Napolie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 12:18

Ik heb een paard wat erg vast heeft gezeten in de rug en het moeilijk vond om zijn achterhand te gebruiken. Ook moest ik lang losrijden voordat hij links en rechts kon buigen. Ik heb veel gehad aan mijn fydiotherapeut. Deze heeft zijn bekken gekraakt en mij geleerd met veel overgangen alles sterker te maken, maar de stijfheid bleef. Nu ben ik begonnen aan een voedingssuppelement. Het heet Equitop Myopplast. Het is vrij duur ongeveer 75 euro per pot, waar je ongeveer 2 maanden mee kunt doen. Maar het helpt als een tierelier. Hij loopt vanaf het begin af aan super soepel en kan dit ook goed volhouden. Het spul zorgt ervoor dat de afvalstoffen uit de spieren op tijd worden afgevoerd en dat de spieren niet stijf worden. Wat ik ook merk is dat mijn paard in de wei minder snel blessures oploopt aan zijn spieren. De fysio hoeft veel minder vaak te komen.
Misschien heb je er iets aan, misschien ook niet.
Het is een tip.

Rinske

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 17:05

Ik zou het paard inderdaad eerst even na laten kijken door een veearts.
Als alles ok is kun je het paard misschien longeren met pessoateugel om het paard lekker los door het lijf te kunnen laten lopen.

Zeebries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 19:13

Volgens mij is het niet nodig voersupplementen te geven of de fysio te laten komen.
Het is natuurlijk wel een luxe extra.
Volgens mij iseen pessoateugel hier uit de boze.
Het probleem is volgens mij volledig rijkunstig op te lossen .
(anders moet je maar es kijken, princess69, naar het topic in m'n onderschrift, dan zal je mss snappen wat ik bedoel )

Cowgirl

Re: superstijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 20:10

Citaat:
Het probleem is volgens mij volledig rijkunstig op te lossen

Ben het wel 99% met je eens (vast dezelfde instructeur ).

Maar voor we aan deze rijkunsten gaan beginnen vind ik het absoluut raadzaam om het dier te laten doorlichten door een veearts.

Gewoon om serieuse problemen uit te sluiten.
Paard kan bv Artrose hebben.

Een osteopaat/fysio kan je paard bij begelijden mocht je aan een dergelijk trainings programma willen beginnen.

Zeebries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 20:23

Haha, waar rij je dan?
(ik -> antoine de bodt ,zie onderschrift)

princess69

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-06 20:33

danku voor de reacties zal het zeker voorstellen aan de eigenaar als ze nog eens komt..( ik ben alleen maar berijder maar rijd er in principe elke dag mee)