Hoe beter leren galoperen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

venusjah

Hoe beter leren galoperen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-06 01:30

Hey,

Zondag krijg ik een nieuw paard van 4 jaar en ik heb er vandaag op gereden. In galop heb ik gezien en gevoelt dat hij met de hele voorhand
enorm hard omhoog springt ( net of ie gaat opstijgen ofzo ).
Hoe kan ik zorgen dat hij dat niet meer doet? Ik hoop dat jullie er wat aanuit raken want vind het moeilijk om het uit te leggen. Ik hield hem vooraan ook niet te vast ofzo dus dat kan het al niet zijn.
Ik hoop dat jullie tips hebben. Alvast bedankt!

poes

Re: Hoe beter leren galoperen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 03:33

Klinkt nog heel erg als een balansprobleem. mijn advies: laat het galopperen onder de man een beetje wat het is, en werk aan de draf. Als ie daarin sterker wordt, zal ook de galop verbeteren.
Je kunt ook wat goed longeerwerk verrichten.

Als het paard zelf een galop aanbiedt, zou ik dat toelaten. Maar ik zou er zelf even niet te veel om vragen. Het grootste werk in basisdressuur verricht je sowieso in draf.

venusjah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-06 13:56

poes schreef:
Klinkt nog heel erg als een balansprobleem. mijn advies: laat het galopperen onder de man een beetje wat het is, en werk aan de draf. Als ie daarin sterker wordt, zal ook de galop verbeteren.
Je kunt ook wat goed longeerwerk verrichten.

Als het paard zelf een galop aanbiedt, zou ik dat toelaten. Maar ik zou er zelf even niet te veel om vragen. Het grootste werk in basisdressuur verricht je sowieso in draf.

Bedankt voor de reactie! In draf voel je ook goed dat hij zijn evenwicht zoekt. Hoe kan ik er dan in draf voor zorgen dat hij op z'n eigen benen blijft lopen en evenwicht krijgt?

poes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 14:47

Veel grote wendingen, en overgangen rijden. Als deze goed beginnen te lukken kun je ook schijnovergangen beginnen rijden.
Ik zou nog niet te veel van voor gaan vasthouden, concentreer je er gewoon op dat het paard met een ontspannen houding loopt, probeer hem zeker tijdens in en uitsappen al goed vwnw te brengen, voor de rest pruts ik er nooit veel aan (bij jonge paarden).

En 1 keer per week correct longeren kan ook wonderen verrichten.
Het is gewoon een kwestie van opbouwen.

magic_lover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 14:49

mijn 3 jarige doet dat ook die (lijkt/voelt) dat ze heel bergopwaarts galopeerd word je helemaal van voor naar achter gegooit

het is wel lastig zitten maarja..
ik laat het eerst maar voor wat het is, ze moet eerst maar leren op eigen benen te lopen

venusjah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-06 14:55

poes schreef:
Veel grote wendingen, en overgangen rijden. Als deze goed beginnen te lukken kun je ook schijnovergangen beginnen rijden.
Ik zou nog niet te veel van voor gaan vasthouden, concentreer je er gewoon op dat het paard met een ontspannen houding loopt, probeer hem zeker tijdens in en uitsappen al goed vwnw te brengen, voor de rest pruts ik er nooit veel aan (bij jonge paarden).

En 1 keer per week correct longeren kan ook wonderen verrichten.
Het is gewoon een kwestie van opbouwen.

Hoe kan ik hem dan het beste longeren? Met dubbele longe ofzo?

venusjah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-06 14:57

magic_lover schreef:
mijn 3 jarige doet dat ook die (lijkt/voelt) dat ze heel bergopwaarts galopeerd word je helemaal van voor naar achter gegooit

het is wel lastig zitten maarja..
ik laat het eerst maar voor wat het is, ze moet eerst maar leren op eigen benen te lopen

Idd Heb ik altijd het gevoel dat ie gaat opstijgen of onder me uit gaat springen ofzo

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 15:15

Longeren is een kunst
Hangt van paard tot paard af wat goed gaat werken. Als je zelf niet wegkunt met een dubbele longe, laat dat dan. Je kunt het paard bijzetteugels aandoen, touwtjes, gogue/ chambon (als ik me niet vergis is het de gogue die zwaarder inwerkt, iig niet die gebruiken die in een driehoek loopt met een jong paard), pessoa, ...
Ik merk dat geen enkele huklpteugel voor alle paarden werkt, en natuurlijk moet je er wel op letten dat je ze correct gebruikt.
Overweeg ook om met een kaptoom te longeren, zo hoef je niet in de mond van het paard te zitten

Ook hier is het belangrijk dat je gaat opbouwen, zet liever alles een gaatje langer. Verder je niet teveel concentreren op die hoofdhouding bij het longeren, maar op achterbeengebruik, ruggebruik en juiste stelling. Pas wanneer die goed zijn kan het paard op de volte ook recht worden.

Novice

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 19:27

Als je erop zit en je gaat galoperen... beter 10 x 1 volte rijden en dan weer terug naar draf dan 100 rondjes aan één stuk galopperen. Paard galoppeerd de eerste galopsrongen nl vaak het beste. Dus veel overgangen maken naar de galop en in de galop natuurlijk veel schakelen.

venusjah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-06 20:51

Oké,heel erg bedankt voor de reacties allemaal! Dat ga ik morgen al direct proberen. Ik ga hem waarschijnlijk 1 x in de week longeren. De eerste keer ga ik normaal longeren met een bijzetteugel die hem niet dwingt om omlaag te lopen maar die ervoor zorgt dat hij zijn hoofd niet in de lucht kan gooien,dus zodat hij zijn hoofd op de normale hoogte moet houden. Als hij omlaag wil kan hij dit nogaltijd. Als dat goed gaat begin ik te longeren met dubbele longe, daar heb ik vroeger (vorig paard) ook altijd de beste resultaten met geboekt. Als ik longeer met dubbele longe, kan ik de eene longe dan beter achter het been doen of over de rug bij hem?

Pattypaard

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 21:02

Dat zal ook wel aan het paard zelf liggen, maar als je de achterhand echt goed wilt stimuleren en erbij wilt hebben lijkt mij achter het been beter *gaat dit topic in de gaten houden

venusjah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-06 12:57

@ Pattypaard, Ik denk dat ik de longe toch over de rug ga doen,ik vind het achter het been moeilijker om te longeren,ben niet zo handig daarin. Bedankt voor je reactie!

Irissje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 18:18

Aangezien je paard nog jong is, ligt het inderdaad een beetje aan de balans van het paard. Longeren en draven werken hierbij wel goed, zijn balans word eigelijk hierdoor verbeterd!

Succes ermee!

Gr.

pluche_pluus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 19:24

hoe leer je een paard eigenlijk goed aangaloperen?

aan de longe met een commando?

onder het zadel doet die van mij het nit goed....tijdje geleden is ie kreupel geweest... zou het daaraan kunnen liggen? dat zijn voorbeen nog beetje gevoelig is?

Irissje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 20:10

@ SemiR_4_LiFe Nou door been te geven, gaat mijn paard wel galopperen..En als ie het onder het zadel niet goed doet zou ik als ik jou was maar eens erover hebben met je instructeur/instructrice..Of jij wat fout doet of het paard..Kan idd wel zijn dat het voorbeen gevoellig is maar dan zou ie ook slecht lopen in bv stap of draf...

eleonorav

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 16:39

Dat heb ik ook met mijn paard en ik moet gewoon zorgen dat hij per ongeluk aan springt in de gallop door tijdens het draven iets te veel been te geven.Als ik gewoon aan wil springen komt hij ook omhoog.